Zdecydowanie najpopularniejszą odżywką dostępną dla osób chcących poprawić sprawność i kompozycję ciała jest odżywka białkowa. Tego typu środki są relatywnie tanie, smaczne i co najważniejsze – przynoszą wiele korzyści. Popularność, którą zdobyły na przestrzeni lat, zaowocowała dynamicznym rozwojem ich wszelakich odmian. Odżywki białkowe mogą być wytwarzane z różnych produktów. Najpopularniejszym rodzajem są te wytwarzane z nabiału, nazywane białkami serwatkowymi, jednak nie dla każdego mogą być optymalnym wyborem. Osoby z nietolerancją laktozy lub będące na diecie wegańskiej będą unikały tego typu odżywki. Na szczęście mogą one sięgnąć po jedną z wielu alternatyw, jak choćby odżywki białka sojowego, ryżu lub grochu. Ta ostatnia jest raczej nowością na rynku odżywek, jednak dzięki aktualnym badaniom naukowym możemy coraz więcej powiedzieć o jej zastosowaniu.


SPIS TREŚCI:

1. Istota i korzyści z przyjmowania odżywek białkowych

2. Porównanie serwatki i odżywki białka grochu

3. Praktyczne rekomendacje

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Istota i korzyści z przyjmowania odżywek białkowych

Białko jest jednym z trzech makroskładników i jest niezbędne dla naszego przeżycia. Zbudowane jest ono z aminokwasów, które stanowią cegiełki budowlane wszystkich tkanek naszego organizmu. Te aminokwasy mogą także służyć jako inicjatory procesów konstrukcyjnych w komórkach.


Odżywka białkowa jest niczym innym jak wysoko skoncentrowane źródło białka. Jej zastosowanie jest szczególnie istotne dla osób prowadzących aktywny tryb życia, ponieważ posiadają one wyższe zapotrzebowanie na białko wynikające z procesów katabolicznych nasilonych w czasie intensywnych ćwiczeń. Spożycie odżywek białkowych posiada długą listę korzyści mogących przyczyniać się do utraty tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej, a także poprawy siły, wśród tych korzyści można wyróżnić na pewno: inhibicję głodu poprzez stabilizację poziomu cukru we krwi, poprawienie insulinowrażliwości, a także przyśpieszenie metabolizmu poprzez stymulację termogenezy poposiłkowej.


Różne odmiany odżywek białkowych pomimo posiadania podobnego aminogramu mogą w inny sposób oddziaływać na ludzki organizm. Najbardziej znanym przykładem tego zjawiska są odżywki serwatkowe

i kazeinowe, te pierwsze charakteryzują się szybką wchłanialnością

i stymulują syntezę białek całego ciała, te drugie natomiast są wchłaniane wolniej i wstrzymują degradację białek całego ciała. Dlatego w przypadku każdej odżywki tak ważne jest poddanie jej empirycznym badaniom

i sprawdzenie jej kinetyki oraz porównanie do innych produktów istniejących na rynku.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Porównanie serwatki i odżywki białka grochu

Najpopularniejszą odmianą odżywki proteinowej jest serwatka, której skuteczność została potwierdzona przez setki badań oraz miliony świadectw ludzkich. Odżywka białka grochu z pewnością nie może cieszyć się taką popularnością. Prawdę mówiąc, do niedawna nie posiadaliśmy żadnych badań sprawdzających jej skuteczność, to zmieniło się w 2015 roku, kiedy Nicolas Babault i Christos Paizis opublikowali wyniki swojego eksperymentu.


Naukowcy mieli na celu porównanie dwóch rodzajów odżywek białkowych oraz ich wpływu na parametry kompozycji sylwetki i sprawności siłowej. Badanymi frakcjami białka były oczywiście izolat białka grochu składający się w 85% z białka i izolat białka serwatkowego. Obydwie te odmiany, chociaż pochodząc z dwóch kompletnie odmiennych źródeł, to charakteryzowały się dużą zawartością aminokwasów rozgałęzionych, w tym także leucyny. Konkretny aminogram tych dwóch frakcji wykorzystanych w badaniu jest przedstawiony poniżej:



W badaniu wzięło udział ogółem 161 osób wykazujących się zdrowiem

i młodym wiekiem. Wszyscy uczestnicy zostali przydzieleni do jednej

z trzech grup:

– grupy otrzymującej odżywkę białka grochu;

– grupy otrzymującej odżywkę serwatkową;

– grupy placebo, otrzymującej proszek o podobnej konsystencji, ale składający się głównie z maltodekstryny.


Badanie trwało 12 tygodni, w ciągu których uczestnicy wykonywali 3 sesje treningu siłowego każdego tygodnia. Współczynnikami analizowanymi na koniec badania były obwód ramienia oraz grubość mięśnia dwugłowego ramienia mierzona metodą ultadźwiękową. Dodatkowo sprawdzono parametry siłowe takie jak maksymalny moment siły oraz ciężar maksymalny w zgięciu ramienia ze sztangą.


Wyniki badania są zaskakujące i kontrowersyjne. Grubość mięśni została zwiększona o +20.2%, +15.6% i +8.6% odpowiednio dla grupy z białkiem grochu, serwatkowym i placebo.


Białko grochu zdaje się wręcz być lepsze w porównaniu do białka serwatkowego, jednak różnica pomiędzy tymi dwoma odżywkami nie osiągnęła istotności statystycznej – co oznacza, że ich wpływ na anabolizm mięśniowy był bardzo podobny.


3. Praktyczne rekomendacje

Empiryczne badanie przytoczone w tym artykule pokazuje, że odżywka białkowa otrzymana z grochu jest równie dobra co sprawdzona serwatka. Oczywiście jedno badanie nigdy nie powinno być definitywne i w przyszłości powinniśmy czekać na afirmację powyższych wyników, najlepiej przez inny zespół badawczy. Na chwilę obecną białko grochu zdaje się dobrą alternatywą dla wegan lub osób z nietolerancją laktozy.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(3)
    • ~Jestmoc
      8 listopad 2016

      Cześć! Zdecydowałam się na kupno białka grochu. Gdzie najlepiej go kupić? Czy polecasz jakiś sklep internetowy?

      • zax123
        29 styczeń 2017

        suplergro.pl - świetne ceny, szybka dostawa :)

        • Maksym Riznyk
          31 styczeń 2017

          Jak wpisałem hasło normalnie w wyszukiwarce to sporo ofert wyskoczyło.