Witaminy to związki, bez których organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Nie są wytwarzane w organizmie człowieka, dlatego muszą być dostarczone do niego wraz z pożywieniem. Dzielą się na dwie grupy, rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Ciężko dyskutować

o tym, która grupa jest bardziej potrzebna. Wszystkie pełnią ważne role w organizmie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Witaminy z grupy B

2. Witamina C i witamina H

3. Witamina A i witamina D

4. Witamina E i witamina K

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Witaminy z grupy B

Do witamin rozpuszczalnych w wodzie należą witaminy z grupy B, witamina C oraz witamina H (biotyna). Do grupy witamin B należą tiamina, ryboflawina, kwas pantotenowy, witamina B6, kwas foliowy, witamina B12, witamina PP. Witaminy te występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, często w podrobach, ale można je także znaleźć w niektórych produktach roślinnych.


Funkcje tych witamin są różnorakie. Tiamina wpływa m.in. na przemiany metaboliczne glukozy, ryboflawina wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci. Kwas pantotenowy pomaga chronić przed infekcjami oraz oddziałuje na metabolizm tłuszczów, węglowodanów i białek. Witamina B6 wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego oraz produkcję czerwonych 

i białych krwinek.


Kwas foliowy stanowi kluczową rolę w zapobieganiu wad wrodzonych płodu. B12 jest ważna przy tworzeniu czerwonych i białych krwinek. Poprawia pamięć i koncentrację. Witamina PP reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi. Bierze udział w procesach utleniania i redukcji w organizmie.


2. Witamina C i witamina H

Głównym źródłem tej witaminy są owoce i warzywa, jak np. porzeczki, agrest, cytryna, aronia, rzodkiewka, brokuł, kapusta, pomidor. Jej głównym zadaniem jest wzmocnienie odporności organizmu. Witamina C jest silnym antyoksydantem, dlatego zmniejsza szkodliwe działanie wolnych rodników. Wspomaga także produkcję kolagenu i białek.


Witamina H znajduje się zarówno w produktach roślinnych, jak

i zwierzęcych. Jej źródłem są m.in. ziarna pszenicy, cebula, wieprzowina kurczak. Jej funkcją jest wspomaganie tarczycy, dbanie o prawidłowe funkcjonowanie skóry i włosów. Dzięki niej synteza aminokwasów, białek

i kwasów tłuszczowych jest łatwiejsza.


3. Witamina A i witamina D

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to witamina D, A, E, K. Źródłem witamin A  są produkty zwierzęce, jak mleko, masło czy mięso, ale także roślinne, jak awokado czy brukselka. Witamina ta stymuluje wzrost, poprawia wygląd skóry, ale przede wszystkim dba o wzrok. Ma również wpływ na odporność organizmu. Źródłem witaminy D są ryby morskie, produkty mleczne i żółtka jaj. Jej głównym zadaniem jest dbanie o prawidłowy rozwój kości i zębów.


4. Witamina E i witamina K

Witamina E pochodzi głównie z olejów roślinnych, kiełków zbóż, orzechów, jaj. Jej zadaniem jest przeciwdziałanie procesom starzenia. Jest silnym antyoksydantem, a więc wyłapuje wolne rodniki. Ułatwia także szybsze gojenie ran.

 

Witamina K jest obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak wątroba wieprzowa czy żółtko jaj, ale także w roślinnych, np. kapusta, szpinak, brokuły, sałata. Jest potrzebna w procesie formowania tkanki kostnej. Zapobiega krwotokom poprzez poprawę krzepliwości krwi. Ma właściwości antybakteryjne.