Badania statystyczne dowodzą, że większość osób ćwiczących sięga po kreatynę jako pierwszy suplement diety w celu zwiększenia efektów swojej pracy podczas treningów. Postać monohydratu zaliczana jest do najbardziej klasycznych odżywek, czego dowodem jest niesłabnąca popularność tego suplementu od ponad 20 lat. Wszystko za sprawą wielu korzyści, jakich dostarcza stosowanie kreatyny, o czym więcej w dalszej części tekstu.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest monohydrat kreatyny?
2. Monohydrat kreatyny – działanie
3. Monohydrat kreatyny – dawkowanie
4. Monohydrat kreatyny – opinie
5. Monohydrat kreatyny – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 


1. Czym jest monohydrat kreatyny?
Monohydrat czy też monowodzian jest jedną z najlepiej poznanych i przebadanych form kreatyny, organicznego związku chemicznego, w którego budowie występują takie substancje jak guanidyny czy fragmenty kwasu octowego. Sam monohydrat powstaje na skutek połączenia cząsteczek kreatyny z cząsteczkami wody. Kreatyna jest związkiem naturalnie występującym w organizmie, a dokładniej w strukturach mięśniowych (komórkach mięśni szkieletowych), którym zawdzięcza swoją nazwę (kreas – mięso). Mechanizm produkcji kreatyny jest wieloetapowym i skomplikowanym procesem, który odbywa się przy udziale wielu związków chemicznych, natomiast rozpoczyna się w komórkach wątroby. Ze względu na długi czas jego trwania zaleca się, by kreatyna była dostarczana w formie suplementu diety.

 

Popularność kreatyny, w kontekście bezpiecznego suplementu do rozwoju sylwetki i realnego oddziaływania na wyniki treningowe, ma swoje korzenie w latach 90. Od momentu udowodnienia jej rzeczywistego wpływu na wspomniane aspekty kreatyna stanowi fundament do utrzymania właściwego potencjału anabolicznego organizmu oraz podstawę do uzyskania beztłuszczowej masy mięśniowej. Obecnie, oprócz monohydratu, kreatyna jest sprzedawana w innych formach jak np. chelat magnezowy, chlorowodorek, cytrynian, fosforan, jabłczan, orotan czy pirogronian.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Monohydrat kreatyny – działanie
Działanie monohydratu kreatyny, podobnie jak każdej z wyżej wymienionych postaci tego związku, opiera się na reakcjach proanabolicznych, co ma niewątpliwie pozytywne znaczenie w kontekście ludzkiego organizmu. Anabolizm to ogół reakcji odpowiedzialnych za gromadzenie energii, która w ujęciu biochemicznym występuje pod postacią adenozynotrójfosforanu (ATP). Związek ten odgrywa szczególną rolę w całej przemianie materii, wliczając procesy rozgrywające się w tkance mięśniowej gromadzącej kreatynę.

 

Systematyczna suplementacja monohydratem prowadzi do zwiększenia ogólnej ilości ATP, co jednoznacznie potwierdza, dlaczego kreatyna wykorzystywana jest przez osoby ćwiczące. Większa ilość adenozynotrójfosforanu zostaje wykorzystana do nasilenia syntezy nowych cząsteczek białkowych, dzięki czemu masa mięśniowa ulega stopniowemu zwiększeniu przy jednoczesnym ograniczeniu odkładania tkanki tłuszczowej. Nowo powstałe cząsteczki protein zostają wbudowane w strukturę włókien tworzących mięsień, przez co następuje zwiększenie jego gęstości oraz rozmiarów.

 

ATP, a wraz z nim kreatyna, jest jednym z głównych czynników odpowiadających za siłę i wytrzymałość mięśni podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Suplementacja monohydratem wywołuje poprawę przekazywania informacji nerwowej dotyczącej skurczy mięśni, czego konsekwencją jest wygenerowanie impulsu siłowego. Efektem tego jest uzyskanie dodatkowego bodźca do pracy mięśniowej, a to z kolei pozwala nie tylko na zastosowanie większego obciążenia, ale umożliwia także wydłużenie czasu trwania treningu na skutek wzrostu wytrzymałości i odporności na zmęczenie.

 

Ograniczenie efektów powysiłkowego zmęczenia organizmu jest także możliwe dzięki innej właściwości kreatyny. Monohydrat, oprócz niwelowania skutków nadmiernego wysiłku fizycznego poprzez wzrost ilości ATP, w bezpośredni sposób oddziałuje na środowisko, w którym pracują nasze mięśnie. Ułatwienie mechanizmów odnowy i regeneracji zmęczonych struktur mięśniowych jest możliwe ze względu na działanie buforujące. Właściwość ta polega na neutralizacji nadmiernego zakwaszenia mięśni i utrzymaniu odpowiedniego poziomu pH w ich komórkach. Jest to jeden z elementów zapobiegania szkodliwym skutkom katabolizmu mięśniowego, który ogranicza rozwój masy i często powoduje zahamowanie dalszego progresu pomimo przestrzegania zbilansowanej diety oraz właściwie dostosowanego planu treningowego.

 

3. Monohydrat kreatyny – dawkowanie
Sposób suplementacji kreatyny, w tym także monohydratu, to wciąż kwestia sporna zarówno wśród osób ćwiczących, jak i naukowców. Istnieje wiele metod stosowania tej odżywki, co w większości przypadków sprawia kłopoty osobom ćwiczącym. Jednym z najstarszych modeli jest podział suplementacji kreatyną na dwie fazy: nasycenia (przyjmowanie dużych dawek w celu adaptacji organizmu do zewnętrznego źródła kreatyny) i ładowania (stałe dawki mające podtrzymać anaboliczny potencjał suplementu). Coraz częściej jednak odchodzi się od tego modelu na rzecz długotrwałej i jednostajnej suplementacji za pomocą takich samych porcji kreatyny.

 

Wielkość dawki to również sprawa dyskusyjna. Wielu ćwiczących przyjmuje, by kreatynę stosować w porcji 5 g przed i po zakończonym treningu. Inni natomiast polecają, by dzienna doza monohydratu została obliczona na podstawie proporcji, gdzie 1 g kreatyny przypada na każde 10 kg masy ciała osoby ćwiczącej. Bez względu na to kreatyna powinna być rozpuszczana w wodzie lub wysokokalorycznym soku owocowym. Suplement zaleca się przyjmować zarówno w dni treningowe, jak i te wolne od aktywności fizycznej.

 

4. Monohydrat kreatyny – opinie
Jak wcześniej wspomniano, kreatyna jest najlepiej przebadaną substancją wpisującą się do grona suplementów diety dla osób ćwiczących. Mnogość analiz i testów pozwoliła udowodnić realny wpływ tego związku na poprawę sprawności fizycznej, a także dobroczynny wpływ na pracę całego organizmu. Również sami stosujący potwierdzają szybkie i zauważalne efekty stosowania monohydratu jako środka potęgującego efekty wynikające z połączenia jego suplementacji wraz ze zdrowym odżywianiem i regularnym wysiłkiem fizycznym.

 

Monohydrat kreatyny występuje jako samodzielny suplement, ale równie często można na niego trafić w formule innych preparatów. Ze względu na swoje silne działanie anaboliczne, monowodzian stanowi składnik formuł przedtreningowych, kompleksów aminokwasów czy środków ukierunkowanych na intensyfikację powysiłkowej regeneracji organizmu. Co więcej, monohydrat można też napotkać w wieloskładnikowych gainerach jako dodatkowe wsparcie podczas rozbudowy masy mięśniowej.

 

5. Monohydrat kreatyny – cena
Cena monohydratu kreatyny nie jest wygórowana, a jej dokładna wartość jest uzależniona od wielu czynników – gramatury produktu, postaci suplementu, marki czy obecności ewentualnych dodatków. Monohydrat najczęściej można spotkać w postaci dobrze rozpuszczalnego proszku, który może być pozbawiony smaku lub posiadać kilka różnych wariantów. Istnieje też znaczna liczba preparatów oferujących monohydrat w postaci kapsułek, tabletek, a nawet i gum do żucia. Monowodzian kreatyny jest ogólnodostępnym suplementem, który można zakupić w punktach sprzedaży suplementów diety oraz w naszym sklepie internetowym.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy