Choć połączenia stawowe w ludzkim organizmie są niezwykle wytrzymałe na uszkodzenia, to niestety każdy mikrouraz prowadzi do stopniowego i nieodwracalnego naruszenia ich struktury. Mimo iż obecny rynek suplementów diety jest bogaty w wiele preparatów ochronnych, to niestety nie ma możliwości przywrócenia ich początkowego stanu. Nie oznacza to jednak, że mamy bezczynnie siedzieć! Oprócz popularnych środków, jak chondroityna, glukozamina czy kolagen, istnieją inne suplementy, które mogą pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji naszych stawów. W tym tekście postaramy się przybliżyć część z nich.


SPIS TREŚCI:
1. Cissus quadrangularis
2. Boswellia serrata
3. Bromelina
4. Dimetylosulfan – MSM
5. Imbir
6. Kurkuma
7. Kwercetyna
8. Nienasycone kwasy tłuszczowe


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Cissus quadrangularis
Nasze zestawienie rozpoczynamy od egzotycznej rośliny o nazwie Cissus quadranagularis. W systematyce zaliczamy ją do grona sukulentów, czyli organizmów podobnych w swoim funkcjonowaniu do kaktusów. W ludowej medycynie Afryki i Dalekiego Wschodu od dawien dawna jest wykorzystywana jako środek łagodzący dolegliwości wynikające z kontuzji czy urazów. Mechanizm działania tej rośliny opiera się przede wszystkim na hamowaniu działania substancji sprzyjających rozwojowi stanu zapalnego jak cyklo- i lipoksygenazy. Co więcej, Cissus quadranagularis nasila szlaki anaboliczne odpowiedzialne za wzrost mineralizacji i regeneracji kośćca. Oprócz tego w znaczący sposób ogranicza ilość prozapalnych cytokin, które przyczyniają się do aktywacji procesów „kościogubnych”. Niestety zbyt mała ilość badań i prac naukowych na temat stuprocentowej skuteczności Cissus quadranagularis uniemożliwia całkowite potwierdzenie wszystkich właściwości, jakie niesie za sobą suplementacja tym składnikiem.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Boswellia serrata
To kolejne drzewo pochodzące z terenów Indii, które znajduje zastosowanie w profilaktyce chorób i uszkodzeń narządu ruchu. Choć początkowo Boswellia serrata była wykorzystywana do wyrobu kadzideł, z biegiem czasu zaczęto używać jej ekstraktu do ochrony połączeń stawowych. Znajdujące się w roślinie kwasy boswelliowe charakteryzują się niezwykle silnym działaniem przeciwzapalnym. Ponadto preparaty wykorzystujące Boswellia serrata powodują znaczną poprawę odżywiania chrząstki stawowej, a także polepszają ukrwienie, jak i sam zakres ruchomości.


3. Bromelina
Mianem bromeliny określa się konglomerat licznych enzymów proteolitycznych, które są znane z występowania w ananasie. Bromelina jest bardzo dobrze znana jako suplement odpowiedzialny za poprawę przyswajalności i wchłanialności białek w naszym organizmie. Dlatego niejednokrotnie jest polecana jako jeden ze środków do leczenia dyspepsji, czyli choroby nazywanej potocznie niestrawnością. Niemniej jednak bromelina wykazuje również pozytywny wpływ na problemy w obrębie narządu ruchu. Dowodem na to jest chociażby poprawa mikrokrążenia, redukcja stanów zapalnych czy nasilenie procesów gojenia się ran.


4. Dimetylosulfon – MSM
Pod skrótem MSM kryje się związek chemiczny nazywany metylosulfonylometanem bądź mówiąc prościej, organiczna siarka stanowiąca jeden z najbardziej popularnych mikroelementów w pożywieniu. Niestety struktura siarki jest bardzo „krucha”, w związku z czym praktycznie każda obróbka termiczna oraz konserwacja żywności prowadzi do jej zniszczenia. Warto też dodać, że siarka jest związkiem niezbędnym do życia, gdyż bierze bezpośredni udział w procesie syntezy glutationu, jednego z endogennych i najważniejszych antyoksydantów, które są odpowiedzialne za odporność wewnątrzkomórkową.


Jednak to, co najbardziej nas interesuje, to zastosowanie dimetylosulfonu w przypadku schorzeń i problemów w obrębie narządu ruchu. Okazuje się, że MSM jest jednym z głównych elementów profilaktyki tej grupy patologii. Organiczne związki siarki hamują proces niszczenia kolagenu oraz intensyfikują proces jego produkcji, co poniekąd wynika ze zwiększenia ilości syntezowanej witaminy E. Metylosulfonylometan umożliwia też sprawniejsze wytwarzanie keratyny, która jest niezbędna do utrzymania dobrej kondycji skóry oraz jej wytworów jak włosy czy paznokcie. Warto też dodać o współdziałaniu MSM z innymi preparatami. Połączenie siarki z chondroityną i glukozaminą ma niebywale dobroczynny wpływ na proces regeneracji oraz odżywiania chrząstki stawowej. Co więcej, konglomerat tych trzech związków w znaczący sposób wpływa na elastyczność naszych połączeń stawowych jednoznacznie prowadząc do zwiększenia wytrzymałości na obciążenia. Na sam koniec należy wspomnieć o dużym udziale tego makroskładnika w redukcji stanu zapalnego. Wspomniany wzrost elastyczności w połączeniu ze zwiększoną przepuszczalnością błon komórkowych skutkuje zmniejszeniem ciśnienia wewnątrz powstałego obrzęku, a także znacznym zminimalizowaniem jego rozmiarów.


5. Imbir
Imbir to oczywiście jedna z najpopularniejszych przypraw w naszej kuchni, ale nie od dziś wiadomo o jego leczniczym zastosowaniu. Choć głównie jest kojarzony jako środek na mdłości i inne problemy ze strony układu pokarmowego, okazuje się, iż imbir może być także wykorzystywany do łagodzenia problemów w obrębie narządu ruchu. Powodem jest obecność substancji nazywanej gingerolem, która wykazuje niezwykle silne właściwości przeciwzapalne. Wielkość tego działania najlepiej udowadnia fakt, że suplementacja imbirem niejednokrotnie wyklucza w terapii konieczność stosowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych.


6. Kurkuma
Inną i równie skuteczną przyprawą w leczeniu dolegliwości związanych z aparatem ruchu jest kurkuma. Podstawowy składnik indyjskiej mieszanki curry, podobnie jak imbir wykazuje bardzo silne i zarazem efektywne właściwości przeciwzapalne. Kurkumina, będąca głównym związkiem funkcyjnym kurkumy, odpowiada przede wszystkim za ograniczenie gromadzenia się białka określanego mianem beta-amyloidu. To proteina, która stanowi jeden z głównych powodów powstawania chorób zwyrodnieniowych oraz dolegliwości bólowych w stawach, gdyż zostaje ona przekształcona w naszym ustroju do postaci szkodliwych złogów.

Kurkuma oraz imbir powinny być łączone z miodem. Powodem jest fakt, że oba te składniki mają niezwykle istotny wpływ w procesie rozwoju stanu zapalnego. Chodzi tu dokładnie o ograniczenie uwalniania związków zwanych eikozanoidami, które sprzyjają gromadzeniu się prozapalnych prostaglandyn.


7. Kwercetyna
Mianem kwercetyny określa się niezwykle skuteczny przeciwutleniacz, który można znaleźć między innymi w czerwonej odmianie cebuli, skórce jabłek oraz winogron czy bijących ostatnio rekordy popularności nasionach chia. Działanie kwercetyny również polega na bardzo sprawnym redukowaniu objawów stanu zapalnego i przywracaniu prawidłowych warunków funkcjonowania organizmu.


8. Nienasycone kwasy tłuszczowe
Nasze zestawienie zamyka grupa związków tłuszczowych, która jest bardzo dobrze znana wszystkim dbającym o swoje zdrowie. Kwasy omega 3-6-9 oprócz dobroczynnego wpływu na naszą gospodarkę hormonalno-lipidową oraz ochrony układu krążenia wpływają też na stan naszego aparatu ruchu. Dlaczego? Przede wszystkim związki tłuszczowe stanowią jeden z fundamentów wszystkich struktur komórkowych w ludzkim organizmie, w tym komórek kostnych. Oprócz tego kwasy tłuszczowe warunkują prawidłowe naoliwienie powierzchni stawowych, co w znaczący sposób przyczynia się do ograniczenia jej degradacji oraz ochrony przed przedwczesnym ścieraniem się.

Szukasz dobrej odżywki?
SPALACZ TRIZER SPALACZ TRIZER KUP TERAZ
ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO KUP TERAZ
WPC PROTEIN PLUS LIMITED WPC PROTEIN PLUS LIMITED KUP TERAZ
WHEY GOLD STANDARD 100% WHEY GOLD STANDARD 100% KUP TERAZ
Plany dietetyczne i treningowe
Komentarze(2)
    • ~Nikon Ilja Protofijowicz
      20 grudzień 2016

      Dobry artykuł.

      • Maciej Jędrejko
        21 grudzień 2016

        Dziękuje za słowa uznania i zapraszam do sprawdzenia innych tekstów na naszym portalu.