Zainteresowanie środkami wspomagającymi funkcje seksualne nie słabnie. W Internecie dostępna jest cała gama specyfików, które zgodnie z deklaracją producenta mogą nadać życiu erotycznemu nowy wymiar. Spośród naturalnych suplementów do cieszących się największą popularnością możemy zaliczyć: johimbinę, Ginkgo biloba, horny goat weed oraz korzeń maca. Maca stanowi główną składową wielu preparatów. W medycynie ludowej jako afrodyzjak stosowana jest już od wieków. Mechanizm, który ma odpowiadać za wzrost libido i sił witalnych pozostaje do tej pory nie w pełni poznany.

 

SPIS TREŚCI:
1. Maca – skąd pochodzi
2. Maca – doskonały afrodyzjak?
3. Maca – źródło witalności
4. Maca – dawkowanie
5. Maca – czy warto suplementować?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Maca – skąd pochodzi
Maca (Lepidium meyenii) jest roczną rośliną zielną wywodzącą się z peruwiańskich Andów. Część rośliny określana jako hipokotyl (umieszczona pod ziemią końcowa część łodygi posiadająca jednocześnie cechy korzenia) stosowana była jako medykament już w czasach prekolumbijskich. Przyrządzano z niej także napoje uzupełniane środkami halucynogennymi, które stanowiły stały element religijnych obrzędów. Europejscy konkwistadorzy gotowaną rośliną maca karmili zwierzęta, aby je wzmocnić. Wyróżniamy odmiany czerwoną, czarną i żółtą. Zawartość poszczególnych składników jest różna w zależności od metody obróbki rośliny. Komponenty odpowiedzialne za działanie maca nie są obecne w świeżym surowcu, ale najprawdopodobniej powstają dopiero podczas suszenia. W sklepach internetowych produkty zawierające sproszkowany korzeń poleca się jako dodające wigoru, zwiększające jakość spermy, podnoszące libido, poprawiające nastrój. Ile w tym prawdy? Czy warto ją stosować?


2. Maca – doskonały afrodyzjak?
Ciekawość rozbudzają krążące legendy o jej zażywaniu przez inkaskich wojowników przed natarciem na podbijane tereny. Podobno po zdobyciu nowych ziem zmuszani byli do ostawienia rośliny, aby nie prowokować wzrostu libido, które zagrażałoby bezpieczeństwu tamtejszych kobiet. W kilku badaniach nad zmniejszaniem zaburzeń erekcji potwierdzono przewagę maca nad placebo.

 

Także w badaniach z udziałem kobiet po menopauzie wykazano, że może przyczyniać się do zmniejszenia dolegliwości związanych z okresem przekwitania (w tym lęku i depresji) oraz zmniejszenia zaburzeń natury seksualnej. W badaniu tym stosowano 3,5 g sproszkowanego korzenia przez 6 tygodni. Zastosowanie maca wydaje się także poprawiać jakość męskiego nasienia. W jednym z badań u zdrowych mężczyzn w wieku 22–44 lat po czteromiesięcznej suplementacji zaobserwowano zwiększenie ilości produkowanej spermy oraz ruchliwości plemników. Istnieją zatem przesłanki o korzystnym działaniu na płodność, jednak potwierdzenie tej hipotezy wymaga dalszych badań. O wpływie na stan zdrowia wiele mogą nam powiedzieć rdzenni mieszkańcy peruwiańskich Andów konsumujący maca od wielu pokoleń.


3. Maca – źródło witalności
Życie na wysokościach, oprócz pięknego widoku na co dzień, wywiera także negatywny wpływ na organizm. Zwiększone stężenie hemoglobiny prowadzi do powstania stresu oksydacyjnego. Ludzie zamieszkujący tereny górskie być może z tego powodu wydają się starzeć szybciej. Dodatkowo w górach może podnosić się poziom interleukiny 6 (IL-6) – jednego z markerów stanu zapalnego. W jednym z badań porównano stan zdrowia, jakość życia, siłę kończyn dolnych oraz stężenie IL-6 wśród osób zamieszkujących peruwiańskie Andy stosujących i niestosujących maca. Amatorzy rośliny mieli niższe stężenie markera zapalnego oraz wyższa okazała się jakość ich życia. Dwunastotygodniowa suplementacja ekstraktem z maca wpłynęła także na poprawę nastroju.


4. Maca – dawkowanie
Do tej pory brakuje danych pozwalających określić dawki, których suplementacja mogłaby przynieść oczekiwany efekt. Dołączona do preparatu ulotka określa sugerowaną dzienną porcję. Zazwyczaj jest to jedna łyżeczka sproszkowanego korzenia lub kilka tabletek na dobę. W badaniach weryfikujących właściwości Lepidium meyenii podawano zróżnicowane dawki – od 1,5 do 3 g.


5. Maca – czy warto suplementować?
Badania wskazują na rzeczywisty potencjał korzenia maca wpływający na funkcje seksualne (i nie tylko) w różnych grupach, zarówno wśród kobiet po menopauzie, jaki i wśród młodych mężczyzn. W badaniu z udziałem kobiet w okresie przekwitania w grupie badanej suplementowano 3,5 g sproszkowanego korzenia maca przez 12 tygodni. Już po 6 tygodniach w porównaniu z okresem przed suplementacją oraz w porównaniu z grupą placebo odnotowano znaczną redukcję objawów charakterystycznych dla okresu menopauzalnego, takich jak lęk, depresja czy zaburzenia seksualne.

 

Maca podnosi także skutecznie libido wśród zdrowych mężczyzn. W badaniu z randomizacją mężczyźni w wieku 21–56 lat suplementowali placebo, maca w ilości 1,5 mg lub maca w dawce 3 mg. Suplementacja (niezależnie od dawki) już po 8 tygodniach przyniosła efekt w postaci zwiększonego libido ocenianego przez panów subiektywnie. Efekt ten był niezależny od poprawy nastroju. Wśród badanych przeprowadzano jednocześnie test Hamiltona oceniający nasilenie objawów depresyjnych oraz test mierzący stopień lęku.

 

Okazało się, że efekt zwiększenia libido był niezależny od nastroju, tzn. nie wynikał tylko z efektu preparatu jako środka poprawiającego samopoczucie. W badaniu z udziałem kolarzy wykazano wpływ maca zarówno na poprawę kondycji (wśród grupy suplementującej zaobserwowano znaczną poprawę wyników w porównaniu do okresu sprzed suplementacji), jak i na wzrost libido.

 

Typowym skutkiem ubocznym stosowania leków przeciwdepresyjnych z grupy SSRI jest znaczne obniżenie popędu seksualnego. W badaniu z udziałem kobiet leczących się na depresję (lekami z wyżej wymienionej grupy) w różnym przedziale wiekowym wykazano, że 12 tygodniowa suplementacja 3 g korzenia maca skutkowała poprawą w zakresie życia intymnego. W każdym z tych badań korzeń maca był dobrze tolerowany.


Na polskim rynku do obrotu zostało dopuszczonych wiele preparatów zawierających maca w składzie. Dostępne są w postaci tabletek, kapsułek, suszu czy proszku. Mogą to być preparaty wielo- lub jednoskładnikowe. Jeżeli zdecydujemy się na suplementację, zawsze należy kierować się wskazówkami producenta odnośnie do dawkowanie.

 

Potencjał Lepidium meyenii zapewne nie został jeszcze w pełni poznany, warto więc śledzić kolejne doniesienia. Przesłanki płynące z dostępnej literatury pozwalają wnioskować optymistycznie na temat jej działania, zwłaszcza w sferze seksualnej.

 

 

Bibliografia
Corazza O. et al., Sexual Enhancement Products for Sale Online: Raising Awareness of the Psychoactive Effects of Yohimbine, Maca, Horny Goat Weed, and Ginkgo biloba, „BioMed Research International” 2014, 841798.
Szaprkowska S., Vigara w suplementach diety na potencję, http://www.rp.pl/artykul/547701-Viagra-w-suplementach-diety-na-potencje.html (05.02.2018).
Gonzales G.F., Gonzales-Castañeda C., The Methyltetrahydro-β-Carbolines in Maca (Lepidium meyenii), „Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine” 2009, 6(3), 315–316.
An An XiaoXiao, Hai-Ying He, Qing Chen, and Shi-Wu Ma; Drug-induced Liver Injury Due to Lepidium meyenii (Maca) Medicinal Liquor; Chin Med J (Engl). 2017 Dec 20; 130(24): 3005–3006.
Shin B.C. et al., Maca (L. meyenii) for improving sexual function: a systematic review, „BMC Complementary and Alternative Medicine” 2010, 10, 44.
Gonzales G.F. et al., Lepidium meyenii (Maca) improved semen parameters in adult men, „Asian Journal of Andrology” 2001, 3(4), 301–303.
Gonzales G.F., Gasco M., Lozada-Requena I., Role of maca (Lepidium meyenii) consumption on serum interleukin-6 levels and health status in populations living in the Peruvian Central Andes over 4000 m of altitude, „Plant Foods for Human Nutrition” 2013, 68(4), 347–351.
Fijałek Z., Sarna K., Wybrane aspekty jakości produktów leczniczych i suplementów diety – produkty substandardowe, nielegalne i sfałszowane, „Rynek Farmaceutyczny” 2009, 65(7), 467–475.
ABCD Classification System, ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/groupd (05.02.2018).

Gonzales G.F. et al., Effect of Lepidium meyenii (MACA) on sexual desire and its absent relationship with serum testosterone levels in adult healthy men, „Andrologia” 2002, 34(6), 367–372.
Brooks N.A. et al., Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content, „Menopause” 2008, 15(6), 1157–1162.
Stone M. et al., A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen, „The Journal of Ethnopharmacology” 2009, 126(3), 574–576.