Norwalina to kolejny aminokwas, który znajduje zastosowanie w sportowej suplementacji. Pomimo dość szczątkowych informacji na jego temat oraz ciągłego traktowania jako „unikatowy związek”, substancja ta coraz częściej jest wykorzystywana jako składnik licznych suplementów diety. Sprawdźcie więc, jakie korzyści niesie za sobą stosowanie tego preparatu w czasie pracy nad własną sylwetką.


SPIS TREŚCI:
1. Co to jest l-norwalina?
2. Działanie i zastosowanie
3. Dawkowanie i występowanie norwaliny

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Co to jest l-norwalina?
Mianem l-norwaliny określa się jeden ze związków chemicznych, który klasyfikuje się do grona rozgałęzionych i nieprotegennych (tj. niebiałkowych) aminokwasów. Oznacza to, że ten związek nie występuje w cząsteczkach białek i nie tworzy profilu aminokwasowego protein. Substancja ta dodatkowo jest jednym z najpopularniejszych izomerów innego aminokwasu. Mowa tu o walinie, która jak powszechnie wiadomo, wraz z leucyną

i izoleucyną tworzy niezwykle popularny w sportowej suplementacji kompleks BCAA. Norwalina jest stosunkowo „młodym aminokwasem", który dopiero od jakiegoś czasu znajduje zastosowanie w sportowej suplementacji.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Działanie i zastosowanie
Pomimo niewielkiego wieku norwaliny, substancja ta została bardzo ochoczo przyjęta nie tylko przez zawodników kulturystyki, ale i cały sportowy światek. L-norwalina przyczynia się do zabezpieczenia przed rozpadem związków określanych mianem guanidyn, wśród których wpływ na sylwetkę wykazują cztery z nich. Największy wpływ norwaliny jest jednak odnotowywany

w kontekście argininy.


Arginina jest jednym z czołowych reprezentantów substancji zaliczanych do grona boosterów tlenku azotu, co oznacza, że stanowi składnik większości stacków kreatynowych oraz preparatów przedtreningowych. Norwalina przyczynia się do dezaktywacji argininazy – hormonu prowadzącego do rozpadu przywołanej już l-argininy do postaci mocznika i ornityny. Przyjmuje się, że w zwykłych warunkach (czyli bez suplementacji norwaliną) straty argininy wynoszą od 50 do nawet 75%!


Konsekwencją dodatkowej podaży l-norwaliny jest wykorzystanie większej ilości argininy do produkcji tlenki azotu, a to z kolei przyczynia się do uzyskania jeszcze mocniejszego efektu pompy mięśniowej oraz lepszego odżywiania naszych mięśni. Co więcej, zatrzymanie działania argininazy powoduje nasilenie anabolicznego charakteru argininy. Efektem tego będzie intensyfikacja syntezy hormonu wzrostu, poprawa powysiłkowej regeneracji, sprawniejsza detoksykacja organizmu oraz opóźnienie procesu starzenia się organizmu.


Do pozostałych wartościowych guanidyn zaliczamy niezwykle popularną kreatynę, o której właściwościach można przeczytać praktycznie wszędzie. Jej działanie można opisać w skrócie jako generatora energii w postaci ATP. Związek ten jest wykorzystywany w naszym ustroju praktycznie do wszystkich reakcji fizjologicznych. Do pozostałych związków należy zaliczyć glikocyjaminę oraz guanidynoproprionian. Oba związki są substancjami, które w naszym organizmie są przekształcane do postaci wyżej opisanej kreatyny. Można więc śmiało przypuścić, że l-norwalina potęguje działanie preparatów kreatynowych i bezpośrednio przyczynia się do zwiększonej produkcji energii w naszym ustroju.


Ostatnią i niezwykle ważną właściwością norwaliny jest zastopowanie procesu usuwania jonu amonowego. Cząsteczka ta jest niezwykle pomocna w procesie odkwaszania naszego ustroju. Oprócz typowego ograniczenia kwaśnego odczynu w środowisku komórkowym, jony amonowe stanowią magazyn pozabiałkowych cząsteczek azotu, które potęgują procesy anaboliczne w obrębie protein tworzących nasze mięśnie.


3. Dawkowanie i występowanie norwaliny
Norwalina rzadko kiedy jest spotykana w formie osobnych suplementów

i czystej postaci. Najczęściej możemy ją znaleźć w suplementach diety – najczęściej są to formuły przedtreningowe i stacki kreatynowe. L-norwalina zwykle towarzyszy takim substancjom jak wspomniana arginina czy kreatyna. Oprócz tego, bardzo często występuje jako sprzymierzeniec beta-alaniny czy cytruliny, które także stanowią popularny dodatek do takowych rodzajów suplementów. Dawka norwaliny będzie więc uzależniona od innych elementów znajdujących się w składzie preparatu, w jakim występuje. Zwyczajowo mowa tutaj o porcji od 50 do 200 mg.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(1)
    • zax123
      29 styczeń 2017

      Ja w suplementacji ograniczam się do podstaw - białko (WPC) kreatyna i bcaa. Dużo kasy mi nie idzie, a efekty mam bdb. Polecam przetestować DNA supps - bardzo tanie, a jakościowo dobre suple