Lizyna należy do aminokwasów egzogennych – to znaczy niezbędnych dla ludzkiego organizmu. Pomimo swojej istotnej roli w procesie budowy nowych białek, sama nie może być syntezowana w ustroju i należy dostarczać ją razem z pożywieniem lub suplementami diety. W momencie przedłużającego się deficytu lizyny bardzo dotkliwie odczuwamy jej niedobór, na co narażeni są szczególnie sportowcy, którym nieobcy jest regularny trening siłowo-wytrzymałościowy. Jeden prosty związek zwany po prostu l-lizyna – w skrócie lys. – ma szerokie zastosowanie w poprawie komfortu naszej pracy nad zdrowiem i sylwetką.

 

SPIS TREŚCI:
1. Lizyna – skład
2. Lizyna – działanie
3. Lizyna – dawkowanie
4. Lizyna – opinie
5. Lizyna – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Lizyna – skład
Z chemicznego punktu widzenia lizyna jest organicznym związkiem chemicznym, który ze względu na strukturę oraz funkcję zaliczyć można do aminokwasów białkowych. Ludzkie tkanki wymagają lizyny bezwarunkowo do swojego wzrostu i ewentualnych procesów regeneracyjnych. Jednak dostarczyć ją można wyłącznie z zewnątrz. Bywa to niestety coraz trudniejsze ze względu na procesy technologiczne wykorzystywane podczas produkcji żywności, które znacznie ograniczają jej biodostępność. Niedobory lizyny przyśpieszają degradacje komórek, natomiast jej odpowiednia podaż gwarantuje niezrównaną ilość korzyści od leczenia opryszczki pospolitej, przez wpływ anaboliczny na imponujący rozwój muskulatury, aż po potencjał wykorzystywany w środkach przeciwlękowych.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Lizyna – działanie
Jako naturalny czynnik wspomagający walkę z wieloma popularnymi schorzeniami lizyna przyczynia się do poprawy funkcjonowania organizmu, który zresztą chętnie korzysta z niej na wiele sposobów. Znaczna część mechanizmów dopiero od niedawna zaczyna być odkrywana przez świat nauki. Najbardziej popularne zastosowanie lizyny wiąże się bezpośrednio ze zmniejszaniem przykrych dolegliwości spowodowanych zarażeniem wirusem opryszczki znanym głównie pod nazwą HSV. Ta choroba zakaźna, potocznie określana mianem febry, dotyka prawie 70% ludzi poniżej 50. roku życia – ta liczba pokazuje istotną skalę problemu. Dziś eksperci są zgodni, co do wpływu lizyny na zmniejszenie nasilenia i częstotliwości pojawiania się pęcherzyków zapalnych. L-lizyna może potencjalnie pomóc załagodzić opryszczkę narządów płciowych spowodowaną przez HSV-2 przy użyciu tego samego mechanizmu, chociaż badania są wciąż niejasne.


Naukowcy uznanych instytutów widzą możliwość wykorzystania koniugatów peptydowych zawierających lizynę w trakcie terapii nowotworowej, ponieważ stwierdza się ich zdumiewającą skuteczność w niszczeniu komórek rakowych. Wstępne ustalenia sugerują, że suplementacja l-lizyną wraz z konwencjonalną terapią może pomagać w walce z objawami schizofrenii, zmniejszać stany lękowe i reakcje związane ze stresem, jak chociażby biegunki. Omawiany aminokwas niesie za sobą duże korzyści dla diabetyków, zmniejszając ryzyko zakażeń i innych powikłań cukrzycy.

 

Spożywanie zwiększonych ilości l-lizyny idzie w parze ze sprawniejszą absorpcją w jelicie cienkim wapnia dostarczanego wraz z pożywieniem. Może to znacznie wspomóc osoby narażone na braki tego mikroelementu – do tej grupy zaliczyć można między innymi czynnych sportowców, którzy powinni korzystać z lizyny jako suplementu w celu poprawy swoich wyników. Aminokwas ten kumuluje się w mięśniach szkieletowych i wspiera procesy ich odbudowy, dlatego też można z powodzeniem uznać go za związek antykataboliczny. Lizyna usprawnia również powstawanie kolagenu. Wraz z witaminami B6 i C odgrywa istotną rolę w procesie biosyntezy karnityny, wspomagając tym samym metabolizowanie tłuszczu w ustroju i obniżenie poziomu triglicerydów we krwi. Utworzona karnityna pomaga transportować wolne kwasy tłuszczowe do mitochondriów, gdzie sprawnie wykorzystywane są jako wartościowe źródło energii.


Dotychczas nie wykazano poważnych skutków ubocznych stosowania doustnie lizyny w formie suplementu. Ilości nawet 100-krotnie przekraczające dopuszczalne dawki powodowały jedynie stosunkowo łagodne nieprzyjemności ze strony układu pokarmowego. Nie zmienia to jednak faktu, że osoby z zaburzeniami czynności wątroby i nerek powinny unikać wzmożonego przyjmowania lizyny, podobnie zresztą jak kobiety w trakcie ciąży i karmienia piersią. Jeśli jednak jest to uzasadnione, należy skonsultować podjętą decyzję z lekarzem.

 

3. Lizyna – dawkowanie
Suplementacja lizyną powinna zostać poprzedzona zapoznaniem się z treścią zawartą na opakowaniu produktu lub na ulotce znajdującej się wewnątrz opakowania. Uwzględniono tam wszelkie zasady przyjmowania zakupionego preparatu. Zawsze należy mieć na uwadze, że lizyna nie jest alternatywą, lecz jedynie uzupełnieniem dla mądrze opracowanego jadłospisu.


Spożywanie lizyny w formie preparatu dozwolone jest już od 2. roku życia, przy czym dawka musi być dostosowana do wieku i masy ciała danej osoby. W przedziale 2–12 lat dzienna dawka wynosi od 10 do 23 mg na kilogram masy ciała, natomiast od 13. roku życia można przyjąć w ciągu doby średnio 12 mg lizyny w stosunku do każdego kilograma masy ciała.
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) minimalna dobowa podaż lizyny dla osoby dorosłej niezbędna do utrzymania zdrowia to 30–35 mg/kg masy ciała.


Producent jednego z popularnych preparatów zaleca jego stosowanie do 3 razy dziennie, przypominając jednocześnie kryteria doboru ilości oraz to, iż 2 miarki suplementu to 1 g substancji czynnej. Odmierzoną wcześniej ilość proszku należy wymieszać w proporcji 1 g do 50 ml wody niegazowanej. Warto pamiętać, że lizyna i arginina są antagonistami rywalizującymi o ten sam transporter, więc przyjmowanie ich razem w formie suplementów nie przyniesie pożądanych efektów.

 

4. Lizyna – opinie
Pomimo faktu, że lizyna może być pobierana wraz z innymi składnikami odżywczymi razem z żywnością, to jednak tylko suplementacja gwarantuje jej optymalne działanie. Odpowiednia ilość tego egzogennego aminokwasu stanowi nieodzowną część zbilansowanego planu żywienia. Zapotrzebowanie na lizynę może rosnąć zarówno w kontekście profilaktyki, jak i terapii naprawczej.


Uzupełnienia swojej diety mogą wymagać osoby odchudzające się, aktywne fizycznie, narażone na urazy lub w trakcie rekonwalescencji, weganie oraz wegetarianie, a także ludzie wykonujący ciężką pracę fizyczną lub umysłową. Warto zakupić wysokiej jakości środek będący bogatym źródłem lizyny, by w realny sposób wspomóc przebieg naturalnych procesów fizjologicznych.

 

5. Lizyna – cena
Lizyna dostępna w sprzedaży występuje nie tylko w formie proszku, ale również w kremie do stosowania miejscowego, płynie i w postaci łatwych do połknięcia tabletek. Cena preparatu uzależniona jest od jego gramatury i formy. Przeciętny koszt produktu w proszku sięga 30 zł za 100 g. Opakowanie 500 g to koszt 117 zł, natomiast za 1 kg trzeba zapłacić 205 zł. Lizynę można zakupić w punktach sprzedaży suplementów diety, aptekach oraz w naszym sklepie internetowym.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!