Aminokwasy posiadają niezwykle istotne znaczenie zarówno w kontekście diety, jak i fizjologii człowieka. Głównych przedstawicieli tej grupy ujęto jednym terminem: „aminokwasy podstawowe”. Ich działanie jest niezastąpione w utrzymaniu równowagi organizmu człowieka, a odpowiednia ich zawartość stanowi element zapobiegawczy przed rozwojem szeregu dolegliwości. Do tego grona zaliczana jest między innymi l-cysteina, która zaczyna na stałe wpisywać się do codziennej suplementacji osób ćwiczących i dbających o zdrowie.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest l-cysteina?
2. L-cysteina – działanie
3. L-cysteina – dawkowanie
4. L-cysteina – opinie
5. L-cysteina – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 


1. Czym jest l-cysteina?
L-cysteina, n-acetylocysteina czy też kwas α-amino-β-tiolopropionowy to substancja, która w ujęciu biochemicznym zaliczana jest do grona 22 fundamentalnych aminokwasów rozgałęzionych. L-cysteina wykazuje charakter endogenny, w związku z czym warto poruszyć dwie istotne kwestie. Po pierwsze, ludzki ustrój ma możliwość samodzielnej jej produkcji, co pozwala na utrzymanie jej właściwego stężenia. Po drugie, l-cysteina,

z uwagi na swoją przynależność do aminokwasów biogennych, jest równocześnie niezbędna w ustroju człowieka do utrzymania prawidłowej pracy przemiany materii. Jej produkcja zachodzi przy udziale dwóch ważnych związków, jakimi są metionina i seryna. Przeniesienie grupy siarkowej

z pierwszej z nich na drugą poprzez udział adenozynotrójfosforanu (ATP) prowadzi do powstania cząsteczki l-cysteiny. Można więc śmiało stwierdzić, że oprócz biogennego charakteru jest także związkiem zaliczanym do grona tzw. aminokwasów siarkowych.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. L-cysteina – działanie
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech n-acetylocysteiny jest obecność grupy tiolowej, która ma niezwykle istotne znaczenie dla ludzkiego metabolizmu oraz jego prawidłowego funkcjonowania. Wspomniana frakcja bierze udział w wytwarzaniu specyficznych połączeń, które fachowo określa się mianem „mostków disiarczkowych”. Mostki te są niezwykle istotne dla cząsteczek białkowych, w tym także protein mięśniowych, z uwagi na oddziaływanie wobec ich trzeciorzędowej struktury. To natomiast wpływa na stabilizację budowy białek, zwiększając ich odporność przed rozpadem wynikającym np. ze zbyt wysokiej temperatury, szkodliwych procesów oksydacyjnych czy niekorzystnych reakcji o charakterze katabolicznym.

 

Kwas α-amino-β-tiolopropionowy przede wszystkim jest jednak uznawany za silnie działający związek detoksykacyjny. O oczyszczających właściwościach l-cysteiny świadczy szereg procesów, w których bierze istotny udział. Jednym z przykładów jest jej niezbędne uczestnictwo podczas wytwarzania glutationu, substancji uznawanej za podstawowy przeciwutleniacz ludzkiego organizmu. Warto jednak dodać, że utrzymanie odpowiedniej ilości glutationu jest podyktowane nie tylko odpowiednim poziomem l-cysteiny, lecz także glicyny oraz glutaminy. Innym przykładem jest wykorzystanie

n-acetylocysteiny jako skutecznego środka do usuwania z organizmu szkodliwych metali ciężkich czy nagromadzonego alkoholu podczas zatruć.

 

Detoksykacyjny charakter l-cysteiny jest szczególnie dobrze widoczny

w przypadku serca i całego układu krążenia. Większość preparatów farmaceutycznych dla pacjentów kardiologicznych zawiera w swoim składzie ten siarkowy aminokwas, a wszystko za sprawą bezpośredniego oddziaływania na funkcjonalność naczyń (błon, tętnic oraz żył), które zostają szczególnie narażone w przypadku nadciśnienia tętniczego czy zmian

o charakterze miażdżycowym. Co więcej, sama l-cysteina wykorzystywana jest jako profilaktyczny suplement dla osób borykających się z nieprawidłową pracą serca.

 

Niemniej jednak l-cysteina nie odpowiada jedynie za „odtruwanie” ludzkiego organizmu. Kwas α-amino-β-tiolopropionowy stanowi składnik wielu procesów twórczych, których produkty są niezwykle potrzebne. Przykładem może być kwas chondroitynosiarkowy, związek chemiczny będący jednym

z elementów tworzących popularne tkanki: chrzęstną i łączną. One natomiast warunkują strukturę oraz wytrzymałość naszej skóry, włosów i paznokci.

Z drugiej strony l-cysteina ulegając procesom dekarboksylacji i oksydacji, zostaje przeobrażona do postaci tauryny, siarkowego aminokwasu stanowiącego jeden z podstawowych składników suplementów diety dla osób ćwiczących. Tauryna z kolei odpowiada za wiele istotnych procesów, jak np. poprawa metabolizmu komórkowego, polepszenie transferu kreatyny do mięśni czy usprawnienie przewodnictwa informacji w obrębie systemu nerwowego.

 

3. L-cysteina – dawkowanie
Stosowanie l-cysteiny zwykle opiera się na dawkach oscylujących

w granicach od 50 do 500 mg. Badania naukowe przyjmują, że największa skuteczność w stałym stosowaniu l-cysteiny zachodzi przy równoczesnej podaży wraz z witaminą C. Oba preparaty zaleca się mieszać ze sobą

w stosunku 1:3, co w praktyce przekłada się na porcje w wysokości 50 mg

n-acetylocysteiny i 150 mg kwasu askorbinowego. Kwas α-amino-β-tiolopropionowy zazwyczaj występuje w postaci łatwych do połknięcia tabletek.

 

4. L-cysteina – opinie
Choć cysteina w formie czystego suplementu diety wciąż stanowi swojego rodzaju nowinkę, warto zadbać o prawidłową zawartość tego aminokwasu

w naszym organizmie. Wszystko za sprawą poważnych skutków jej niedoboru. Zbyt niski poziom kwasu α-amino-β-tiolopropionowego będzie objawiał się między innymi osłabioną kondycją skóry oraz jej wytworów, zwiększeniem szans na pojawienie się niebezpiecznego stresu oksydacyjnego, zaburzeniem prawidłowego środowiska do funkcjonowania metabolizmu czy też nadmiernym gromadzeniem się zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii.

 

L-cysteina jako preparat solo to wciąż nowość na rynku suplementów diety, ale nic straconego. Siarkowy aminokwas najczęściej można napotkać

w składzie konglomeratów substancji ukierunkowanych na poprawę regeneracji lub nasilenie anabolizmu mięśniowego. Najlepszym wyborem będzie sięgniecie po matriksy aminokwasów jak chociażby popularne kompleksy typu BCAA, EAA czy SAA. Warto też wspomnieć, że duża ilość suplementów diety ukierunkowanych na poprawę kondycji skóry, a także część kosmetyków, posiada w swojej formule n-acetylocysteinę.

 

5. L-cysteina – cena
L-cysteina, jak już zostało wspomniane, to wciąż nowinka na polskim rynku suplementów diety i odżywek dla sportowców. Oznacza to, że jej cena

w dużej mierze zależy od preparatu, w którym występuje. Mieszanki aminokwasów oraz suplementy wzmacniające kondycję skóry i jej wytworów oscylują w szerokim zakresie cen, co jest podyktowane szeregiem czynników: formą produktu, gramaturą, zawartością poszczególnych składników czy samą marką producenta. W celu zakupu l-cysteiny warto sprawdzić punkty sprzedaży suplementów diety, a także nasz sklep internetowy.

 

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!