Kwas hydroksycytrynowy, zwany HCA, jest badany na całym świecie. Przyczyn tak dużego zainteresowania należy dopatrywać się w zapotrzebowaniu na środki wspierające odchudzanie. Kwas hydroksycytrynowy daje bardzo duże nadzieje. Preparaty na bazie kwasu uchodzą za bezpieczne i skuteczne. Nic dziwnego, że tak wielu sportowców sięga po suplementy z HCA. Na czym polega działanie tych preparatów?

 

SPIS TREŚCI:
1. Kwas hydroksycytrynowy – budowa chemiczna i źródła pozyskiwania
2. Kwas hydroksycytrynowy – zalety
3. Kwas hydroksycytrynowy – właściwości odchudzające
4. Kwas hydroksycytrynowy – właściwości zdrowotne
5. Kwas hydroksycytrynowy – dawkowanie
6. Kwas hydroksycytrynowy – skutki uboczne
7. Kwas hydroksycytrynowy – kontrowersje

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Kwas hydroksycytrynowy – budowa chemiczna i źródła pozyskiwania
Kwas hydroksycytrynowy należy do organicznych związków chemicznych. Swoją budową przypomina kwasu cytrynowy. Kwas jest inhibitorem liazy cytrynianowej, dzięki czemu może ograniczać dostępność acetylo-CoA do syntezy kwasów tłuszczowych. W nomenklaturze angielskiej nosi nazwę hydroxycitric acid, stad też skrót HCA. Głównym źródłem, z którego pobiera się kwas, jest garcynia kambodżańska. Roślina ta należy do gatunków typowo tropikalnych, z tego powodu kwas hydroksycytrynowy nie jest pozyskiwany w Polsce.

 

2. Kwas hydroksycytrynowy – zalety
Stosowanie kwasy hydroksycytrynowego niesie za sobą wiele korzyści, m.in.:
– przyspieszanie odchudzania – jest to możliwe dzięki różnym procesom uruchamianym przez HCA. Kwas hydroksycytrynowy m.in. hamuje apetyt, przyspiesza lipolizę, hamuje lipogenezę i uruchamia glikogenezę;
– obniża poziom cholesterolu i triglicerydów;
– wpływa na nastrój i dodaje energii, ponieważ wzmacnia produkcję serotoniny (tzw. hormonu szczęścia);
– zwiększa wykorzystanie węglowodanów (przyspieszony metabolizm cukrów).

 

3. Kwas hydroksycytrynowy – właściwości odchudzające
Kwas hydroksycytrynowy jest w stanie ograniczyć syntezę nowych kwasów tłuszczowych oraz nasilić ich utlenianie. HCA może także zminimalizować uczucie głodu. Dzieje się tak, ponieważ kwas hydroksycytrynowy wpływa na zwiększone wytwarzanie glikogenu w mięśniach i wątrobie. Dzięki temu zdecydowanie ułatwia kontrolę bilansu kalorycznego. Jak wygląda tego typu proces? Gdy zjesz za dużo, nadmiar kalorii organizm najprawdopodobniej przekształci w tkankę tłuszczową. Tego rodzaju proces określa się mianem lipogenezy. Dzięki HCA można go jednak znacznie ograniczyć. Po spożyciu kwasu hydroksycytrynowego nadmiar kalorii jest pożytkowany w inny sposób. HCA sprawia, że zasoby energetyczne zamiast w tłuszcz przekształcają się w glikogen. Dochodzi więc do tzw. glikogenezy.

 

Ponadto kwas hydroksycytrynowy wpływa na zwiększenie wykorzystania węglowodanów. Uznaje się także, że kwas hydroksycytrynowy jest w stanie nasilić transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów. Dzięki temu możliwe jest powstanie większej ilości związków ketonowych, które mają wpływ na hamowanie nadmiernego apetytu.

 

Prawdopodobnie kwas hydroksycytrynowy jest w stanie wzmacniać procesy termogenezy, czyli wytwarzania ciepła. Produkowanie ciepła jest związane jest z utratą nadmiernej ilości kalorii. Im więcej ciepła wytwarza twoje ciało, tym więcej spala zbędnej tkanki tłuszczowej.

 

Warto dodać, że kwasy cytrynowe powstają podczas ćwiczeń. Gdy intensywnie się ruszasz, tłuszcz jest zamieniany na inne substancje potrzebne organizmowi do funkcjonowania. Zauważono, że sportowcy przyjmujący regularnie HCA wykazują tendencję do wzmożonej lipolizy – mowa tu o procesie spalania tkanki tłuszczowej.

 

4. Kwas hydroksycytrynowy – właściwości zdrowotne
Kwas hydroksycytrynowy jest polecany osobom zagrożonym wystąpieniem miażdżycy. HCA pozwala na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi. Według badań regularne przyjmowanie kwasu hydroksycytrynowego przez 8 tygodni powoduje spadek poziomu cholesterolu nawet o 18%. Dodatkowo dzięki HCA można obniżyć poziom triglicerydów. Naukowcy zauważyli, że u pacjentów przyjmujących kwas hydroksycytrynowy obniżyło się ciśnienie. Trzeba jednak przyznać, że właściwości hipotensyjne mogą być związane z zachodzącym procesem odchudzania. Osoby, które są na diecie redukcyjnej, zazwyczaj mają niższe ciśnienie krwi.

 

Warto także dodać, że kwas hydroksycytrynowy może w delikatnie wpływać na poprawę nastroju. I to w naturalny sposób! HCA wzmaga bowiem produkcję serotoniny, tzw. hormonu szczęścia. U osób cierpiących na zaburzenia nastroju najczęściej obserwuje się obniżony jej poziom. Serotonina odpowiada za dobry nastrój i dodaje energii.

 

5. Kwas hydroksycytrynowy – dawkowanie
Kwas hydroksycytrynowy obniża apetyt, dlatego należy stosować go pół godziny przed planowanym posiłkiem. Taka pora zażycia preparatu pozwoli także na lepsze jego przyswojenie. HCA wchłania się lepiej, kiedy żołądek nie jest pełny. Kwas hydroksycytrynowy należy popijać wodą. Nigdy nie używaj do tego celu alkoholu! Zarówno wysokoprocentowe trunki, jak i dieta bogata w cukry i tłuszcze obniżają efektywność działania HCA. Póki co farmakologia nie ogłosiła zalecanej dziennej dawki spożycia kwasu hydroksycytrynowego. Powszechnie uważa się jednak, że nie należy przekraczać porcji, która była używana podczas badań.

 

6. Kwas hydroksycytrynowy – skutki uboczne
Kwas hydroksycytrynowy jest używany powszechnie przez Azjatów. Garcynia kambodżańska jest bowiem jadalną rośliną. Potrawy z dodatkiem garcynii często lądują na azjatyckich stołach. Z tego powodu uważa się, że HCA jest bezpieczne dla organizmu. Hipoteza ta została potwierdzona szeregiem badań. Znane są tylko nieliczne zgłoszenia występowania dolegliwości po spożyciu kwasu hydroksycytrynowego. Większość z nich obejmowała bóle brzucha. Kwas hydroksycytrynowy mogą spożywać wszyscy za wyjątkiem kobiet ciężarnych i karmiących piersią.

 

7. Kwas hydroksycytrynowy – kontrowersje
Istnieją nieliczne badania, które negują pozytywne działanie kwasu hydroksycytrynowego na organizm, jednak większość dostępnych analiz naukowych dowodzi jego skuteczności. Niektórzy naukowcy twierdzą, że HCA nie powinny zażywać osoby mające problem z pracą jelit. Istnieje jednak szereg badań, które potwierdzają, że nawet duże stężenia kwasu hydroksycytrynowego nie są szkodliwe do organizmu. Badane grupy zażywające HCA przez dłuższy czas nie zgłaszały żadnych niepokojących objawów. Jedno jest pewne – kwas hydroksycytrynowy stanowi dużą nadzieję dla dietetyki. Badania nad specyfikiem dopiero nabierają tempa.