Termin „kreatyna” natychmiastowo wywołuje w naszej głowie skojarzenie z innym hasłem – „monohydrat”. Niemniej jednak ta jedna z najlepiej przebadanych substancji anabolicznych występuje też w innych formułach, co daje ćwiczącym możliwość wyboru i wyrobienia własnej opinii na temat ich działania. Jedną z takowych form suplementów kreatynowych jest jabłczan, który stanowi konglomerat trzech silnie połączonych ze sobą cząsteczek tego związku. W jaki sposób działa i czym tak naprawdę różni się od popularnego „mono”?

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest jabłczan kreatyny?
2. Jabłczan kreatyny – działanie
3. Jabłczan kreatyny – dawkowanie
4. Jabłczan kreatyny – opinie
5. Jabłczan kreatyny – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czym jest jabłczan kreatyny?
Mianem jabłczanu określa się jedną z dwóch najbardziej popularnych i zarazem najczęściej stosowanych form najlepiej poznanego, a także najskuteczniej działającego związku anabolicznego, jaki jest wykorzystywana w szeroko pojętej suplementacji sportowej. Mowa rzecz jasna o kreatynie, która od dłuższego czasu związana jest z treningami na siłowni oraz wieloma innymi dyscyplinami. Postać jabłczanu kreatyny powstaje na skutek połączenia trzech cząsteczek tego związku, co tłumaczy częste określanie tego modelu jako „trikreatyny” bądź TCM (ang. tri creatine malate).

 

Charakterystyczna struktura cząsteczek jabłczanu warunkuje złożoną budowę chemiczną, co jednocześnie stanowi podstawową różnicę pomiędzy popularnym monohydratem. Zaawansowana kompozycja trikreatyny prowadzi do uzyskania suplementu o znacznie lepszej jakości i wytrzymałości. Co to oznacza? Stosowanie odżywek bazujących na jabłczanie kreatyny rzutuje na o wiele lepszej przyswajalności tego związku, a to z kolei przyczynia się do uzyskania jeszcze lepszych efektów, jakie niesie za sobą zbilansowana dieta oraz trening siłowy. Nie wspominając już o samych właściwościach kreatyny. Potrójna cząsteczka jabłczan umożliwia też większą odporność podczas procesu trawienia. Dzięki temu straty w układzie pokarmowym zostają w znaczny sposób zminimalizowane, a nasze mięśnie zaopatrzone są w jeszcze większą ilość kreatyny.

 

Warto też dodać, że TCM odznacza się stabilniejszą budową fizyko-chemiczną oraz o wiele lepszą rozpuszczalnością w porównaniu do przywoływanego już parokrotnie monohydratu. Dzięki temu ćwiczący unikają częstego problemu – powstających w kontakcie z wodą grudek, które często utrudniają spożycie suplementu i zniechęcają do dalszego stosowania.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Jabłczan kreatyny – działanie
Choć bardzo często można spotkać się ze opinią, że tylko monohydrat zapewnia najlepsze efekty w trakcie treningów siłowych, w praktyce okazuje się nieco inaczej. Zarówno cytrynian, orotan, fosforan czy analizowany w tym tekście jabłczan odpowiadają za jeden konkretny mechanizmy w naszym ustroju. Mowa o realnym, a także potwierdzonym licznymi badaniami empirycznymi wzroście energii w najczystszej z możliwych dla ludzkiego organizmu postaci. Adenozynotrójfosforan (ATP) określany jest przez biochemików „paliwem fizjologicznym”, które jest niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia większości naszych procesów metabolicznych.

 

Obecność ATP ma nierozerwalny związek z treningiem siłowym i rozwojem sylwetki. Po pierwsze, suplementacja jabłczanem kreatyny w okresie budowania masy przyczynia się do jej realnego wzrostu. Adenozynotrójfosforan zostaje wykorzystany do nasilenia anabolicznych reakcji, które występują po intensywnych ćwiczeniach i skutkują wzmożeniem syntezy włókien mięśniowych. Oprócz tego, zwiększona ilość ATP, jaka pojawia się na skutek systematycznego stosowania trikreatyny, aktywuje systemy naprawcze pozwalające na odbudowę zniszczonych komórek mięśniowych. To natomiast jednoznacznie potwierdza realny wpływ jabłczanu na wzrost gęstości i wielkości ćwiczonych partii.

Nie bez powodu kreatyna często kojarzona jest z suplementami ukierunkowanymi na wzrost siły oraz wytrzymałości mięśniowej. Zwiększona produkcja wspomnianego ATP ma bezpośredni wpływ na wzrost mocy, jaka jest niezbędna komórkom mięśniowym do wykonania intensywnego treningu. Badania naukowe w dość dokładny sposób obrazują, że suplementacja jabłczanem kreatyny umożliwia bezpośrednią poprawę dotychczasowych wyników zarówno w kontekście sylwetkowym, jak i wynikowym (np. przy zwiększaniu podnoszonego obciążenia). Dodatkowo, systematyczna i stała dawka trikreatyny jest świetnym sposobem na złagodzenie powysiłkowego zmęczenia oraz wzmocnienie mechanizmów regeneracyjnych.

 

Choć kreatyna dość jednoznacznie kojarzy się ze wspomnianą już hipertrofią i intensywnymi treningami na dużych ciężarach, coraz częściej można zaobserwować wykorzystanie jabłczanu jako preparatu przyjmowanego w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Energia wyprodukowana w trakcie stosowania trikreatyny w bezpośredni sposób zostaje wykorzystana do nasilenia potliwości, stymulacji tempa przemiany materii, a przede wszystkim ochrony naszych mięśni przed degradacją. Antykataboliczny charakter preparatów bazujących na jabłczanie umożliwia wykorzystanie tego związku jako skutecznego zabezpieczenia przed intensywnym wysiłkiem fizycznym, a także dietą z niskim bilansem energetyczny.

 

3. Jabłczan kreatyny – dawkowanie
Suplementacja kreatyną to temat dość kontrowersyjny, ze względu na istnienie różnych zasad jej stosowania. Dotychczas polecało się przyjmować produkt z podziałem na fazy „nasycenia/ładowania”, co w obecnym czasie zostało odsunięte na boczny tor. W świetle ostatnich doniesień naukowych przyjmuje się, że najlepsze efekty osiąga się podczas długoterminowej i systematycznej suplementacji. Kreatynę należy przyjmować w ilości 1 g preparatu na każde 10 kg masy ciała. Jabłczan kreatyny, podobnie jak i inne formy tego związku, zaleca się stosować poprzez zmieszanie z zimną wodą lub sokiem owocowym.

 

4. Jabłczan kreatyny – opinie
Zarówno jabłczan kreatyny, jak i pozostałe formy tego związku, stanowią najchętniej wybierane preparaty do ogólnej poprawy kondycji oraz zwiększenia możliwości w trakcie treningów. Mnoga ilość korzyści, a także realny wpływ na ludzki organizm przyczyniły się do tego, iż kreatyna z powodzeniem znajduje zastosowanie jako wsparcie w innych formach aktywności fizycznej. Jabłczan znajduje swoich zwolenników wśród biegaczy, pasjonatów kolarstwa, amatorów dyscyplin lekkoatletycznych czy zawodników sztuk walki. Warto jednak pamiętać, że trikreatyna, podobnie zresztą jak wszystkie suplementy, do maksymalnego i prawidłowego działania wymaga przestrzegania zbilansowanej diety oraz właściwie dostosowanego planu treningowego.

 

5. Jabłczan kreatyny – cena
Jabłczan z racji wspomnianej już zaawansowanej struktury fizyko-chemicznej, a także idącymi za tym właściwościami, charakteryzuje się nieco wyższą ceną niż popularny i monohydrat kreatyny. Preparaty wykorzystujące w swoim składzie TCM występują najczęściej w formie kapsułek, proszku lub tabletek. Z uwagi na dużą popularność jabłczanu, która od dłuższego czasu utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, zakup preparatów kreatynowych jest praktycznie bezproblemowy. Jabłczan kreatyny dostępny jest w punktach sprzedaży suplementów diety oraz naszym sklepie internetowym.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy