Ból mięśni po treningu jest zjawiskiem zupełnie normalnym i dość szybko mijającym, ale ból stawów już nie. Nie da się ich wyćwiczyć i zwiększyć. Gdy waga treningowa rośnie, stawy są poddawane dużym obciążeniom. Może dojść do zmniejszenia się ilość płynu stawowego oraz odległości między kośćmi, np. w kolanie i pojawić się uczucie dyskomfortu

i gwałtownego bólu. Podczas wykonywania ćwiczeń następuje tarcie chrząstki, co prowadzi do mikrourazów. Można starać się ochronić stawy, przyjmując glukozaminę.


SPIS TREŚCI:
1. Glukozamina – co to jest?
2. Wpływ glukozaminy na stawy
3. Dawkowanie
4. Skutki uboczne


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Glukozamina – co to jest?
Glukozamina jest amino-monosacharydem, który występuje w organizmie człowieka i jest produkowany przez chondrocyty (komórki chrzęstne) bezpośrednio w chrząstce dla zapewnienia funkcjonowania stawu. Podstawowe i główne zadanie glukozaminy to stworzenie długich łańcuchów, zwanych glikozaminoglikanami (GAG), które są potrzebne stawom i chrząstkom do regeneracji. GAG, wcześniej znane jako mukopolisacharydy, to długie łańcuchy modyfikowanych disacharydów, główny składnik proteoglikanów. One, razem z chondrocytami i kolagenem, tworzą chrząstkę.


Wyróżnia się 5 form glukozaminy, ale w sprzedaży są dostępne tylko siarczan i chlorowodorek. Pozostałe 3 nie są szczególnie interesujące ze względu na wysokie koszty produkcji i mniejszą efektywność.


W większości suplementów, glukozamina występuje w postaci siarczanu.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Wpływ glukozaminy na stawy
Glukozamina bierze udział w biosyntezie substancji, które stanowią budulec nie tylko dla chrząstki i powłok stawowych, ale i dla płynu wewnątrzstawowego. Glukozamina zapobiega tworzeniu się enzymów

i wolnych rodników, które mogą uszkadzać tkankę chrzęstną przez tworzenie się w niej nadżerek i pęknięć. Ponadto, podczas regularnego stosowania glukozaminy, zwiększa się synteza kolagenu, a dzięki temu wzmacnia się tkanka łączna stawu.


Oprócz tego ma działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Hamuje procesy zwyrodnieniowe nie tylko w stawach, ale również w otaczających je tkankach miękkich. Glukozamina jest również w stanie zapobiegać uszkodzeniom chrząstki u osób, które muszą długotrwale przyjmować kortykosteroidy i niesteroidowe leki przeciwzapalne.


Kulturystyka należy do sportów, charakteryzujących się zwiększonym obciążeniem na stawy i więzadła, stąd dobrą decyzją jest stosowanie glukozaminy w celu zapobiegania wystąpienia problemów. Glukozamina wzmacnia tkankę łączną, co zmniejsza ryzyko pojawienia się urazów podczas zwiększania obciążenia. Działanie przeciwzapalne pomaga pozbyć się dolegliwości, które mogą pojawiać się po nieprawidłowo wykonanych ćwiczeniach.


3. Glukozamina – dawkowanie
Najbardziej efektywna dzienna dawka to 1–2 g. Dawkowanie można zmieniać w zależności od masy ciała i indywidualnych reakcji organizmu na glukozaminę. Porcję dzienną najlepiej podzielić na mniejsze części

i stosować bezpośrednio po posiłku.


Długość przyjmowania glukozaminy nie jest ograniczona, ale najlepiej zrobić przerwę po 6 miesiącach stosowania. Nie należy spodziewać się istotnego wpływu na początku stosowania glukozaminy czy suplementów z jej zawartością, ponieważ naprawa chrząstki to nie jest zadanie proste

i wymaga czasu.


Profilaktycznie najlepiej przyjmować glukozaminę przez 30–60 dni, a nas-tępnie zrobić tyle samo trwającą przerwę.


4. Skutki uboczne
Liczne eksperymenty wykazały, że glukozamina jest bezpieczną i nie-toksyczną substancją. Skutki uboczne są dość łagodne i niezwykle rzadkie. Wśród możliwych działań niepożądanych należy wymienić biegunki, niestrawność, wzdęcia, zgaga. Od razu po wystąpieniu pierwszych objawów, powinno się zacząć stosować glukozaminę razem z jedzeniem. Takie samo postępowanie dotyczy również osób cierpiących na chorobę wrzodową.


Natomiast przeciwwskazania do stosowania glukozaminy są następujące:
– nadwrażliwość na którykolwiek składnik;
– naruszenie funkcji wątroby i nerek;
– wiek do 14. roku życia.


Uważać muszą osoby chorujące na cukrzycę i przyjmujące leki przeciwzakrzepowe.

Plany dietetyczne i treningowe