Układ nerwowy nie bez powodu określany jest mianem „centrum dowodzenia” całego organizmu. System ten, dzięki sprawnemu przesyłaniu sygnałów pomiędzy neuronami, nadzoruje i warunkuje prawidłowość pracy wszystkich części naszego ciała. Jakość transportu tej informacji jest uzależniona od neuroprzekaźników, których zadaniem jest komunikacja pomiędzy receptorami odbierającymi bodźce i reagującymi na nie efektorami. Glicyna to jeden z ważniejszych transmiterów w ludzkim ustroju, którego właściwości coraz chętniej są wykorzystywane w suplementach diety.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest glicyna?
2. Glicyna – działanie
3. Glicyna – dawkowanie
4. Glicyna – opinie
5. Glicyna – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czym jest glicyna?
Glicyna to kolejny związek, który w systematyce fizyko-chemicznej zaliczany jest do grona substancji nazywanych aminokwasami. Analizując jego budowę strukturalną, można śmiało potwierdzić, że stanowi jedną z najprostszych postaci aminokwasów białkowych lecz nie należy tego traktować jako zarzut. Pomimo nieskomplikowanej kompozycji glicyna odznacza się niezwykle ważnymi właściwościami dla ludzkiego systemu nerwowego, co zostanie dokładniej omówione w dalszej części tekstu. Niemniej jednak, warto nakreślić fakt, iż oprócz przynależności do aminokwasów, cząsteczki glicyny pełnią rolę neurotransmiterów – przekaźników informacji nerwowej. Właśnie dlatego największe stężenie glicyny jest odnotowywane w systemie nerwowym, a dokładniej rzecz biorąc – w obrębie rdzenia przedłużonego.

 

Glicyna jako jeden z 20 kluczowych aminokwasów białkowych jest wytwarzana przez ludzki organizm w samodzielny sposób. Proces syntezy glicyny jest o tyle komfortowy, że może zachodzić w szeregu rozmaitych substancji. Przykładami mogą być związki, takie jak chociażby: alanina, cholina, glutaminian czy seryna. Glicyna z racji swojej przynależności występuje rzecz jasna w cząsteczkach białkowych (stanowiąc ponad 7% ich ogólnej zawartości), a także kolagenie (blisko 30%). Pomimo endogennego charakteru glicyny ten proteinowy aminokwas można dostarczyć do organizmu wraz z konkretnymi produktami pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Ciekawostką jest fakt, że glicyna jest substancją występującą także w przestrzeni kosmicznej, czego dowodem są wyniki misji Stardust (2009) potwierdzającej obecność białkowego aminokwasu w próbkach jednej z komet.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Glicyna – działanie
Przynależność glicyny do grona neurotransmiterów stanowi idealne odzwierciedlenie jej właściwości. Neuroprzekaźniki są substancjami, które warunkują poprawność przesyłania informacji nerwowej pomiędzy neuronami – komórkami systemu nerwowego – oraz pomiędzy receptorem i efektorem. Oprócz tego, neurotransmitery przyczyniają się do utrzymania prawidłowego tempa przekazu bodźca nerwowego i zapewnienie „wiadomości” najbardziej efektywnej drogi do wyznaczonego celu. Śmiało więc można potwierdzić, że glicyna jest suplementem diety o działaniu nootropowym. Dobroczynne działanie glicyny na układ nerwowy ma swoje odzwierciedlenie w codziennym funkcjonowaniu człowieka. Sprawne przesyłanie sygnałów nerwowych przekłada się na utrzymanie odpowiedniej jakości procesów logicznego myślenia i zapamiętywania. Glicyna odpowiada też za utrzymanie dobrego nastroju, zapobiega spadkom jego poziomu, utrzymuje prawidłową kondycję psychiczną, a przede wszystkim reguluje oraz poprawia cykl snu.

 

Oprócz oddziaływania na ludzki system nerwowy glicyna zapewnia też liczne korzyści na zupełnie innych płaszczyznach naszego organizmu. Jednym z przykładów jest udział w biosyntezie kreatyny – jednego z najważniejszych suplementów dla osób ćwiczących. Kreatyna jako „generator energii” produkowanej w formie ATP skutecznie nasila anabolizm mięśniowy, co jednoznacznie przekłada się na rozbudowę masy. Co więcej, kreatyna zapewnia także ochronę przed nadmierną degradacją w okresie redukcji tkanki tłuszczowej, prowadzi do realnego wzrostu siły i wytrzymałości, a także stanowi jeden z elementów powysiłkowej regeneracji organizmu.

 

Fachowa literatura potwierdza udział glicyny w szeregu innych procesów naszego ustroju. Białkowy aminokwas uczestniczy w produkcji m.in. glukozy, hemoglobiny i niezwykle istotnych erytrocytów – znanych lepiej jako krwinki czerwone. Glicyna wykazuje też działanie detoksykacyjne i oczyszczające, a tym samym umożliwia skuteczne usuwanie zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii, pozwalając na utrzymanie odpowiedniego środowiska pracy dla naszego metabolizmu. Na koniec warto dodać, że ten podstawowy aminokwas jest często kojarzony z działaniem antyskurczowym i przeciwzapalnym.

 

3. Glicyna – dawkowanie
Suplementacja glicyną okazuje się nieco problematyczna ze względu na fakt, że jest to związek występujący częściej w postaci składnika niż samodzielnego preparatu. W większości przypadków glicyna będzie obecna w formule odżywek ukierunkowanych na zwiększenie poziomu testosteronu (zwanych potocznie boosterami), konglomeratów związków aminokwasowych, stacków kreatynowych oraz preparatów przedtreningowych. Glicyna coraz częściej pojawia się także w składzie mieszanek ukierunkowanych na zwiększenie odporności na wysiłek psychiczny, nadmierne zmęczenie czy poprawę funkcjonowania zarówno mózgu, jak i całego systemu nerwowego. W większości przypadków suplementy diety wykorzystują dawki od 1 do 3 g glicyny.

 

4. Glicyna – opinie
Terapeutyczne i prozdrowotne działanie glicyny zostało szczególnie docenione przez osoby ćwiczące. Preparaty zawierające glicynę stanowią świetne wsparcie dla systemu nerwowego przeciążanego intensywną aktywnością fizyczną. Nadmierny wysiłek niejednokrotnie rzutuje na funkcjonalność naszego mózgu, a także licznych procesów za które odpowiada. Glicyna natomiast jest bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku problemów ze snem, objawów zaburzenia mechanizmów regeneracji czy skrajnego wyczerpania fizyko-psychicznego. Również pracownicy umysłowi doceniają zastosowanie jej jako środka normalizującego i utrzymującego stabilność w obrębie struktur nerwowych.

Na szczególna uwagę zasługują boostery treningowe, które posiadając w składzie glicynę, charakteryzują się dość specyficznym rodzajem działania. Oprócz typowego wpływu na proces „pompy mięśniowej”, zwiększenia siły i poprawy ogólnej kondycji, odżywki przedtreningowe z dodatkiem glicyny w znaczący sposób zwiększają koncentrację podczas ćwiczeń. Obecność aminokwasu pozwala też na znaczącą protekcję systemu nerwowego przed zmęczeniem, co zapobiega powstawaniu uczucia wycieńczenia, które jest dość często odczuwalne po upływie czasu działania danego suplementu.

 

5. Glicyna – cena
Cena preparatów zawierających w swoim składzie glicynę jest niezwykle zróżnicowana. Ciężko jednak jednoznacznie określić ich koszty ze względu na masę zmiennych, jakie wpływają na ostateczną cenę – skład, gramatura, działanie, zastosowanie, zarówno forma preparatu, jak i sama marka producenta. Suplementy zawierające w swojej formule glicynę są preparatami ogólnodostępnymi, które z łatwością można zakupić w aptekach, punktach sprzedaży odżywek dla sportowców oraz w naszym sklepie internetowym.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!