Forskolina – związek, którego dobroczynne właściwości można wymieniać bez końca. Układ hormonalny, sercowo-naczyniowy, pokarmowy, odpornościowy czy nerwowy to tylko wybrane obszary, na które korzystnie oddziałuje. Czym tak właściwie jest forskolina? Gdzie można ją znaleźć i jak dokładnie działa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w niniejszym artykule.

 

SPIS TREŚCI:
1. Forskolina – krótka charakterystyka
2. Forskolina – właściwości
3. Forskolina – bezpieczeństwo
4. Forskolina – interakcje
5. Forskolina – dawkowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Forskolina – krótka charakterystyka
Forskolina jest aktywną substancją biologiczną stanowiącą główny i najważniejszy składnik pokrzywy indyjskiej. Klasyfikowana jest jako związek organiczny należący do grupy diterpenów. Bardzo często nazywana jest także izoforskoliną bądź koleonolem. W organizmie człowieka spełnia szereg różnych funkcji, niosąc przy tym mnóstwo dobroczynnych właściwości. Pełni głównie funkcję bezpośredniego aktywatora tak zwanej cyklazy adenylowej, czyli enzymu syntetyzującego cykliczny adenozyno-3’,5’-monofosforan (cAMP), stanowiący przekaźnik sygnałów wewnątrzkomórkowych. Jest to szczególnie istotne w jednostkach chorobowych przebiegających z obniżonym poziomem tego przekaźnika takich jak na przykład nadciśnienie tętnicze, astma, łuszczyca, zaburzenia układu krążenia czy otyłość.


2. Forskolina – właściwości
Forskolina jest substancją, która charakteryzuje się niezwykłymi właściwościami farmakologicznymi. Wykazuje korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Posiada zdolność do zwiększania poziomu organicznego związku chemicznego (cAMP), który zaangażowany jest w wiele reakcji biochemicznych zachodzących w ustroju. Cykliczny adenozyno-3’,5’-monofosforan (cAMP) działa jako przekaźnik sygnałowy. Jednym z miejsc, w którym dochodzi do zwiększania ilości cAMP przez koleonol, jest śródbłonek naczyń krwionośnych. Dzięki temu forskolina wykazuje działanie wazorelaksacyjne. Mówiąc nieco prościej, powoduje ona rozkurcz mięśni gładkich w ścianie naczyń krwionośnych, czego skutkiem jest poszerzenie ich światła oraz zwiększenie ogólnej objętości układu krwionośnego przy jednoczesnym zachowaniu objętości krwi.


Ponadto forskolina działa hipotensyjnie. To niezwykle cenna funkcja, gdyż nadciśnienie tętnicze stanowi dzisiaj bardzo częsty problem. Co więcej, koleonol działa rozkurczowo oraz usprawnia proces krążenia krwi, w wyniku czego poprawia ukrwienie narządów wewnętrznych. Dodatkowym jego atutem jest zdolność zwiększania wydolności mięśnia sercowego i poprawa jego czynności w wyniku wspomnianej wcześniej regulacji przepływu krwi, a także ograniczeniu konieczności zwiększenia zużycia tlenu przez serce.


Forskolinie przypisuje się także funkcje antyagregacyjne i przeciwzakrzepowe. Jednak to nie jedyne fakty, które czynią ją niezwykle cenną. Bowiem, jak się okazuje, forskolina korzystnie wpływa również na układ oddechowy. Osoby chorujące na astmę czy zmagające się z objawami alergii mogą znaleźć ukojenie, stosując niniejszy środek. W randomizowanym badaniu z podwójnie ślepą próbą i kontrolowanym placebo przeprowadzonym wśród szesnastu pacjentach z astmą wykazano, że forskolina stosowana w formie aerozolu skutecznie rozszerza oskrzela i eliminuje tym samym uciążliwe symptomy tego schorzenia, objawiające się dusznością. Co ciekawe, po jej zastosowaniu nie zaobserwowano żadnych skutków ubocznych, jak to miało miejsce w przypadku standardowego leku (fenoterol).


Koleonol wykazuje także korzystne działanie w obrębie układu pokarmowego. Wspomaga procesy trawienia wskutek pobudzania wytwarzania soku żołądkowego. To wciąż nie jest koniec listy dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą koleonol. Mówi się bowiem o tym, że jest on również skuteczny w terapii niektórych chorób neurodegeneracyjnych. Co więcej, przez wzgląd na to, iż forskolina powoduje wzrost stężenia cAMP w ustroju, ma ona wpływ na tak zwane długotrwałe pobudzanie synaptyczne, przez co rośnie efektywność procesu uczenia się.

 

Przy opisie wspaniałego działania forskoliny nie można zapomnieć o jej znaczeniu w niwelowaniu otyłości. W literaturze można znaleźć doniesienia dotyczące skuteczności ekstraktu z pokrzywy indyjskiej standaryzowanego na 10% forskoliny w redukcji masy ciała oraz utracie tkanki tłuszczowej. Naukowcy przypuszczają, że takie działanie koleonolu wynika z jego zdolności do wspominanego już aktywowania cyklazy adenylowej w adipocytach, czyli komórkach tłuszczowych. Wskutek tego dochodzi do tak zwanej lipolizy, to jest redukcji tkani tłuszczowej. Jednakże doniesienia w tym zakresie są różne i bywają sprzeczne. Jak doskonale wiemy, otyłość stanowi obecnie poważny problem, dlatego też bardzo ważne jest podjęcie dalszych badań mających na celu ugruntowanie roli koleonolu w jej leczeniu.

 

Dodatkowo forskolina:
– działa anabolicznie wobec mięśni szkieletowych,
– wykazuje skuteczność w leczeniu jaskry,
– stanowi skuteczny środek terapeutyczny łuszczycy,
– wzmaga produkcję testosteronu,
– działa przeciwzapalnie,
– odznacza się aktywnością przeciwdrobnoustrojową,
– wpływa na potencję u mężczyzn,
– stymuluje uwalnianie insuliny z komórek wyspowych trzustki.

 

3. Forskolina – bezpieczeństwo
Mimo tak długiej listy korzyści płynących ze stosowania forskoliny istnieje pewna grupa osób, które nie powinny jej stosować. Należą do nich dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby, u których występują zaburzenia krzepliwości krwi. Ponadto substancji tej nie zaleca się ludziom z niskim ciśnieniem tętniczym lub cierpiącym na chorobę wrzodową żołądka bądź refluks.


4. Forskolina – interakcje
Koleonol może wchodzić w interakcje z lekami przeciwzakrzepowymi takimi jak warfaryna, klopidogrel czy kwas acetylosalicylowy. Ponadto naukowcy zaobserwowali także interakcję między forskoliną a tolbutamidem, czyli lekiem hipoglikemicznym wykorzystywanym w leczeniu cukrzycy typu drugiego. Co więcej, uważa się, że koleonol może nasilać działanie niektórych agonistów receptorów beta-adrenergicznych oraz działać synergistycznie do efedryny, pseudoefedryny oraz epinefryny.


5. Forskolina – dawkowanie
Literatura naukowa nie podaje precyzyjnych informacji na temat ilości forskoliny, która byłaby skuteczna w lecznictwie. Jednakże w większości badań stosowano zazwyczaj 250 mg ekstraktu z pokrzywy indyjskiej standaryzowanego na 10% forskoliny, podawanego dwa razy w ciągu dnia.
Pokrzywa indyjska już od wielu tysięcy lat wykorzystywana była w tradycyjnej medycynie hinduskiej i ajurwedyjskiej. Stosowano ją wtedy jako lek w chorobach układu moczowego, oddechowego czy pokarmowego. Ponadto znajdywała ona zastosowanie jako środek wykrztuśny, diuretyczny czy wywołujący menstruację u kobiet.


Nie potrafię powiedzieć, czy już wtedy było jasne, czemu roślina ta zawdzięcza swoje niezwykłe walory. Dziś z pewnością można stwierdzić, że te wszystkie cudowne właściwości farmakologiczne nadaje jej forskolina. Nie da się ukryć, że jest to niezwykle cenna wiedza, gdyż otyłość, choroby układu sercowo-naczyniowego czy alergie to tylko nieliczne z tych, które stanowią poważny problem obecnych czasów. Warto zatem zgłębić wiedzę na temat forskoliny i jej roli w terapii wielu jednostek chorobowych oraz śledzić najnowsze doniesienia naukowe.



Bibliografia
Wang H.H. et al., Forskolin induces hyperphosphorylation of Tau accompanied by cell cycle reactivation in primary hippocampal neurons, „Molecular Neurobiology” 2018, 55(1), 696–706.
Baraniak J., Pokrzywa Indyjska (Coleus forskohlii Briq) – właściwości biologiczna i aktywność terapeutyczna, „Postępy Fitoterapii” 2016, 17(3), 208–212.
Jagtap M. et al., Clinical efficacy of Coleus forskohlii (Willd.) Briq. (Makandi) in hypertension of geriatric population, „Ayu” 2011, 32(1), 59–65.
Pale P.L. et al., Function of Plectranthus barbatus herbal tea as neuronal acetylcholinesterase inhibitor, „Food & Function” 2011, 2(2), 130–136.
Halasbahi R.H. et al., Plectranthus barbatus: A Review of Phytochemistry, Ethnobotanical Uses and Pharmacology – Part 2, „Planta Medica” 2010, 76(8), 753–765.
Kavita C. et al., Coleus forskohlii: A comprehensive review on morphology, phytochemistry and pharmacological aspects, „Journal of Medicinal Plants Research” 2010, 4(4), 278–285.
Gonzalez-Sanchez R. et al., Forskolin versus sodium cromoglycate for prevention of asthma attacks: a single-blinded clinical trial, „The Journal of International Medical Research” 2006, 34(2), 200–207.
Henderson S. et al., Effects of Coleus forskohlii supplementation on body composition and hematological profiles in mildly overweight women, „Journal of the International Society of Sports Nutrition” 2005, 2(2), 54–62.