Wiele osób, które postanawiają zwiększać swoją masę mięśniową, zaczyna interesować się suplementami mogącymi w tym procesie pomóc. Dla tych osób główny cel stanowi zwiększanie poziomu testosteronu we krwi, który odpowiednio stymuluje wzrost mięśni. Oczywiście można znaleźć wiele ciekawych informacji na temat wpływu różnych mikroelementów na produkcję testosteronu, ale najbardziej popularny jest cynk. Każdy szanujący się kulturysta powinien wiedzieć, czym jest ZMA.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest ZMA?

2. Wzrost wskaźników siły

3. Alternatywa sterydów

4. Na dobry sen

5. Stosowanie ZMA

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Co to jest ZMA?

ZMA to całkowicie naturalny produkt, który zawiera witaminę B6, asparaginian cynku i magnez. Te trzy elementy są uważane za składniki niezbędne i biorą udział w większości procesów biochemicznych.

 

Zapasy cynku i magnezu są ciągle w naszym organizmie wyczerpywane, szczególnie z powodu zwiększonego wysiłku fizycznego i w procesie intensywnych treningów. Właśnie z tego względu sportowcy przyjmują ZMA, który pomaga im zwiększyć siłę i endogenną syntezę hormonów anabolicznych. Jednym z takich hormonów jest testosteron, który może zwiększać siłę mięśniową nawet o 250%. Ponadto ZMA zwiększa stężenie insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF).

 

Rezerwy cynku są uszczuplane poprzez regularne intensywne treningi,

a jego deficyt prowadzi do spadku ogólnej wytrzymałości, jak również siły mięśniowej. Przyjmowanie ZMA rozwiązuje ten problem. Witamina B6 jest niezbędnym składnikiem odżywczym, uczestniczącym w metabolizmie białka

i generacji energii, jak również ma wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Wzrost wskaźników siły

ZMA może znacząco zwiększyć stężenie testosteronu w organizmie. Główną zaletą wzrostu wydzielania tego hormonu jest zwiększenie masy mięśniowej i siły mięśniowej. Kulturyści, którzy stosują ZMA, odnotowują znaczący wzrost wskaźników siły.

 

Ponadto, ze względu na to, iż zasoby cynku i magnezu są szybko wyczerpywane w procesie treningowym, suplementacja ZMA pomaga zwiększyć zawartość tych mikroelementów w organizmie, co ma pozytywny wpływ na wytrzymałość mięśniową i wskaźniki siły.


3. Alternatywa sterydów

Jako produkt naturalny, ZMA jest bardziej popularny wśród kulturystów niż sterydy czy prohormony. We względu na to, że ZMA nie jest prohormonem, stowarzyszenia sportowe i agencje antydopingowe nie zabraniają jego stosowania.

 

ZMA można przyjmować długotrwale, w odróżnieniu od prohormonów.

W rzeczywistości, prohormony mogą hamować endogenną syntezę testosteronu, stąd nie wolno ich stosować przez długi czas. ZMA nie hamuje syntezy i sekrecji testosteronu i praktycznie nie wykazuje efektów ubocznych.


4. Na dobry sen

Przyjmowanie ZMA pod koniec dnia, mniej więcej 30–60 minut przed snem, może znacząco poprawić jakość snu. Proces zasypiania będzie odbywał się szybciej, a sen stanie się głębszy niż wcześniej.

 

Sen ma ogromne znaczenie dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Jest to czas, gdy organizm regeneruje się, buduje mięśnie szkieletowe

i syntetyzuje hormony. Im dłuższy i bardziej spokojny sen, tym bardziej wydajny będzie następny dzień.


5. Stosowanie ZMA

Dawkowanie ZMA zależy od cech indywidualnych. Obecne zalecenia oparte są na zapotrzebowaniu wszystkich składników wchodzących w skład ZMA.

 

Przyjęto, że dzienna dawka cynku dla mężczyzn wynosi 20–30 mg, a dla kobiet 7–10 mg. Zalecana dawka magnezu dla mężczyzn waha się

w przedziale 400–500 mg, a dla kobiet 300–400 mg. Natomiast dawka witaminy B6 wynosi, dla mężczyzn 10–11 mg, a dla kobiet 18–20 mg.

 

ZMA najlepiej przyjmować 30 minut przed snem. Podwyższony poziom wapnia może hamować wchłanianie cynku, stąd ZMA nie powinno się stosować jednocześnie z suplementami zawierającymi wapń.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy