Witaminy w kulturystyce odgrywają znaczącą rolę zarówno dla początkujących, jak i dla zawodników. Mają one istotny wpływ na zwiększenie aktywności enzymów, uczestniczących w procesach biochemicznych, dlatego bez ich udziału nie da się zbudować jakościowych mięśni. Bez udziału witamin wszystkie dostarczane z pożywieniem substancje nie przekształcą się w aktywne elementy budulcowe organizmu.


SPIS TREŚCI:

1. Co to są witaminy?

2. Funkcje witamin

3. Witaminy w kulturystyce

4. Najważniejsze witaminy dla kulturystów


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Co to są witaminy?

Witaminy to pożywne składniki, biologicznie aktywne związki organiczne, które są niezbędne naszemu organizmowi do utrzymania swoich funkcji życiowych. Nie są one syntetyzowane przez organizm i muszą być dostarczane z zewnątrz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Dzielą się na rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach. Dieta kulturysty zwykle zawiera bardzo duże ilości tych składników.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Funkcje witamin

Podstawowe funkcje witamin to:

– inicjowanie reakcji biochemicznych, które wpływają na wzrost i zachowanie mięśni. Czyli są one katalizatorami procesów hipertrofii;

– regulacja metabolizmu;

– pomoc w syntezie energii;

– regulacja aktywności nerwowo-mięśniowej;

– obrona komórek przez rozpadem;

– wzmocnienie szkieletu kostnego.


3. Witaminy w kulturystyce

Witaminy w ludzkim organizmie stanowią głównie katalizatory aktywności enzymów. Enzymy uczestniczą w większości procesów chemicznych zachodzących na poziomie komórkowym, do których zalicza się również syntezę białka. Witaminy są bardzo ważne w kulturystyce, ponieważ praktycznie wszystkie są potrzebne do tworzenia białka i wzrostu mięśni. Witaminy, jak również koenzymy stanowią ważne elementy dla aktywności enzymów, bez których nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Niedobór witamin i minerałów w organizmie prowadzi do niemożności syntetyzowania elementów tworzących mięśnie, które dostarczamy wraz z pożywieniem. Naukowcy zauważają, że zarówno kulturystyka, jak i inne rodzaje sportów zwiększają zapotrzebowanie organizmu na witaminy. U osób aktywnych fizycznie metabolizm jest znacząco przyśpieszony w porównaniu

z osobami niećwiczącymi. Średnio przyjmuje się, że osoby ćwiczące siłowo mają zapotrzebowanie na witaminy nawet o 1,5 razy większe.


Praktyka pokazuje, że znaczących rezultatów m.in. w kulturystyce nie da się osiągnąć bez dodatkowego spożycia witamin i składników mineralnych. Częstym problemem jest pojawienie się tzw. zastoju, podczas którego przestajemy nabierać masę mięśniową lub spalać tkankę tłuszczową i jest on często związany z niedoborem witamin. Organizm nie zawsze jest w stanie zaspokoić swoje zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne

z pożywienia, zwłaszcza gdy stosujemy produkty w diecie zawierające znikomą ilość witamin. Stąd należy koniecznie dostarczać je z zewnątrz w postaci suplementów diety.


4. Najważniejsze witaminy dla kulturystów

Poniżej wymieniam dziesięć najważniejszych witamin dla kulturystów:

– witamina C – uważana jest za najważniejszą dla masy mięśniowej. Od niej zależy absorpcja białka dostarczonego z pożywienia i synteza struktur białkowych zwłaszcza w mięśniach. Ta witamina jest uważana za najsilniejszy stymulator anabolizmu mięśni, a także wzmacnia odporność organizmu;


– witamina B6 – pirydoksyna – uczestniczy w procesach wzrostu tkanek białkowych, przede wszystkim w mięśniach. Zapotrzebowanie na pirydoksynę występuje u osób ćwiczących po wyczerpującym treningu;


– witamina B1 – tiamina – pobudza metabolizm węglowodanów, co jest bardzo istotne w kulturystyce. Bez tej witaminy spożyte węglowodany nie przyswajają się i po prostu gromadzą się w organizmie w postaci szkodliwych produktów częściowego rozpadu węglowodanów;


witamina D – wspomaga wchłanianie w organizmie dwóch najważniejszych minerałów – wapnia i fosforu, które są niezbędne dla skurczów mięśniowych. Niedobór witaminy D prowadzi do spadku siły i wytrzymałości;


– witamina B3 – niacyna – bierze udział w 60 procesach metabolicznych, które z kolei odzyskują energię. Wcześniej dodatkowe przyjmowanie niacyny przez kulturystów było obowiązkowe. Teraz wiadomo, że organizm podczas niedoboru tej witaminy potrafi ją sam syntetyzować;


– witamina E – reguluje aktywność mięśniową, jednocześnie zapobiegając zmęczeniu. Ponadto ta witamina zapewnia produkcję testosteronu;


– witamina A – bierze udział w tworzeniu nowych komórek mięśniowych. Jej niedobór może spowodować spowolnienie procesu regeneracji mięśni po treningu. Witamina A określa ilość i tempo wzrostu glikogenu w organizmie. Stąd od niej zależy nie tylko objętość i gęstość mięśni, ale również zdolność ćwiczącego do treningów o wysokiej intensywności;


– witamina B2 – ryboflawina – jest głównym uczestnikiem w metabolizmie białek. Między budowaniem masy mięśniowej i przyjmowaniem witaminy B2 jest bezpośredni związek, dlatego profesjonalni sportowcy przyjmują ją dodatkowo;


– witamina H – biotyna – główny uczestnik metabolizm aminokwasów; bierze udział w dostarczaniu energii do mięśni. Jej deficyt prowadzi do utraty masy mięśniowej i siły;


witamina B12 – ma bezpośredni wpływ na wzrost mięśni, ponieważ uczestniczy w procesach metabolizmu białka i syntezy aminokwasów. Ponadto ta witamina aktywizuje wymianę energetyczną w organizmie i utrzymuje funkcję życiowe komórek nerwowych w rdzeniu kręgowym, a to właśnie tam dochodzi do ogólnego sterowania tkanką mięśniową naszego ciała.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(2)
    • ~Łysy Kibol
      10 marzec 2016

      CZĘSTO O NICH ZAPOMINAMY A SĄ PRZECIEŻ BARDZO WAŻNE!

      • ~Nicco
        11 marzec 2016

        Oprócz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,E,D,K) nie warto stosować suplementacji witaminami. Szkoda pieniędzy. Witaminy rozpuszczalne w wodzie z powodzeniem dostarczamy wraz z zbilansowaną dietą. Pozdrawiam.