Sport to jeden z najlepszych sposobów, aby polepszyć stan swojego organizmu, zwiększyć wytrzymałość oraz siłę i przy okazji zadbać o wygląd ciała. Aby treningi przynosiły najlepsze rezultaty, należy użyć wszystkie zasoby organizmu, które są często niedostępne w codziennym życiu.

W uwolnieniu potencjału swojego ciała mogą pomóc suplementy, które zwiększają nie tylko efekty, ale również możliwości organizmu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest kreatyna?

2. Działanie kreatyny

3. Właściwości

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Co to jest kreatyna?

Kreatyna to substancja, którą nasz organizm wytwarza z dostarczanego mu pożywienia pochodzenia zwierzęcego. Ale ze względu na złe nawyki żywieniowe, stres i zwiększoną aktywność fizyczną, dostarczana kreatyna często nie wystarcza. Dlatego osoby trenujące powinny uzupełniać jej poziom za pomocą suplementacji.


Kreatyna wchodzi w skład mięsa, głównie znajduje się w mięsie czerwonym. W organizmie człowieka jest naturalnie wytwarzana z takich aminokwasów, jak arginina, glicyna i metionina. Kreatyna jest gromadzona w nerkach i wątrobie. Warto zauważyć, że trzustka bierze aktywny udział w tworzeniu kreatyny.


Źródłem energii dla mięśni jest ATP. Jego poziom jest podtrzymywany wolną kreatyną organizmu. Stanowi to mniej więcej 35-45% całego zapasu kreatyny w organizmie. Pozostała część kreatyny tworzy związki fosforanu kreatyny.


Pod wpływem mikroskurczy we włóknach mięśniowych, wiązania cząsteczkowe ATP ulegają rozpadowi, co powoduje powstanie ADP. Temu procesowi towarzyszy uwalnianie nadmiaru energii, która jest używana do pracy mięśni.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Działanie kreatyny

Kreatyna odgrywa ważną rolę w organizmie i jest niezastąpionym składnikiem. Znajduje się ona w mięśniach i bierze udział w ich pracy. Jak już wspomniano, kreatyna właściwie stanowi źródło energii dla mięśni, stąd uzupełnianie jej zapasów jest bardzo ważne. Kreatyna odgrywa nie mniej znaczącą rolę niż białka, węglowodany i tłuszcze. Znajduje się ona, pod kątem przydatności, na równi z witaminami i minerałami.


Kreatyna bezpośrednio wpływa na nerki, wątrobę i trzustkę, a ponadto może być syntetyzowana w dowolnych z wymienionych organów i jest transportowana z krwią do mięśni. Po spożyciu kreatyna zwiększa siłę, wytrzymałość, szybkość, objętość mięśni i poprawia ich wygląd. Doświadczeni sportowcy wiedzą, że dzięki działaniu kreatyny, mięśnie wyglądają na bardziej zaokrąglone, pełne i „napompowane”, stąd ten suplement jest obowiązkowy dla tych, którzy chcą mieć piękne ciało.


3. Właściwości

Przyjmowanie kreatyny przyczynia się nie tylko do zwiększenia wytrzymałości, ale również ma wpływ na przebieg innych procesów

w organizmie.


Przede wszystkim, od poziomu kreatyny zależą rezerwy energetyczne

w mięśniach, które są potrzebne zarówno do funkcjonowania codziennego, jak i do treningów. Im większym obciążeniom jest poddawany organizm, tym większy powinien być poziom kreatyny. Kreatyna jest w stanie gromadzić się w mięśniach, stąd stworzywszy odpowiedni jej zapas można uniknąć niedoborów.


Istotną dla sportowców zaletą kreatyny jest jej zdolność do odprowadzania nadmiaru wody z organizmu, co pozwala normalizować bilans wodny

i sprzyja budowaniu masy mięśniowej. Ponadto, odpowiedni poziom kreatyny w organizmie pozwala skrócić proces regeneracji mięśni po wysiłku.


Dodatkowo, kreatyna przyczynia się do aktywacji procesu glikolizy

w mięśniach i normalizuje ich pracę w warunkach niedoboru tlenu. Ma to ogromne znaczenie dla treningu siłowego i wytrzymałościowego, które wiążą się z pracą organizmu na granicy jego możliwości.


Oprócz zastosowania jako suplementu, kreatyna jest używana w postaci leku, ponieważ bezpośrednio wpływa na mięsień sercowy, zwiększając jego siłę i intensywność skurczy. Mimo swej wszechstronności, kreatyna nie jest hormonem i nie powoduje żadnych zmian hormonalnych. Stąd mogą ją bez obawy stosować nie tylko mężczyźni, ale również kobiety.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy
Komentarze(3)
    • ~Jacek
      4 sierpień 2017

      Witam. Mam 16 lat trenuje od 8 miesiecy i chyba popadlem w stagnacje.Czy powinienem zacząć brać kreatyne? I czyto nie jest tak ze jak przestane ją brac to mi miesnie opadna?

      • Maksym Riznyk
        18 sierpień 2017

        Ja proponuje chwile powstrzymac się z tym suplementem.
        Najpierw wprowadź zmiany w planie treningowym !
        Możesz zarejestrować się na naszym forum. Tam zamieść swój plan a my ocenimy i doradzimy.

      • ~kkey
        17 dni temu

        Czy mięśnie opadną gdy skończy się brać kreatynę?