Obecnie istnieje ogromna gama produktów skierowanych do ludzi aktywnych. Można odnieść wrażenie, że bez tych wszystkich specyfików nie ma możliwości zbudować umięśnionej sylwetki – ale wcale tak nie jest. Jednak jest szereg suplementów sprawdzonych doświadczeniem wielu sportowców i zalicza się do nich glutamina. W niniejszym artykule odpowiem m.in. na pytania, czym jest glutamina, jakie ma funkcje w naszym organizmie oraz jak należy ją stosować.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest glutamina?

2. Do czego jest potrzebna?

3. Funkcje glutaminy w organizmie

4. Działanie w mięśniach

5. Glutamina i kreatyna

6. Jak stosować glutaminę?

7. Glutamina w produktach spożywczych

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Co to jest glutamina?

Glutamina to jeden z endogennych aminokwasów, który jest niezbędny dla naszego organizmu. Dlaczego niezbędny? Dlatego że glutamina jest częścią białka, z którego jest zbudowany ludzki organizm. Dla efektywnego wzrostu tkanki mięśniowy glutamina jest bardzo istotna. W nadmiarze ten aminokwas znajduje się w komórkach mięśniowych i krąży we krwi. Mięśnie człowieka w 60% składają się z glutaminy.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Do czego jest potrzebna?

Glutamina bierze aktywny udział w syntezie białka mięśniowego, hamuje wydzielanie kortyzolu i wykazuje działanie antykataboliczne. Można ją porównać do glukozy, ponieważ jest równie dobrym źródłem energii. Ponadto wzmacnia ona układ odpornościowy i sprzyja przyśpieszeniu procesów regeneracji po treningu.


3. Funkcje glutaminy w organizmie

Glutamina normalizuje funkcjonowanie układu pokarmowego i jest zdolna do zwiększania aktywności syntezy białek. Powstawanie neuroprzekaźników odpowiadających za poprawę uwagi i pamięci odbywa się przy udziale glutaminy. Dodatkowo, ona doskonale pomaga w regeneracji po urazach, zabiegach chirurgicznych lub długotrwałych chorobach. Ten aminokwas bierze udział w biosyntezie węglowodanów, syntezie komórek tłuszczowych

i chroni komórki wątroby przed toksynami. Nie mniej istotną funkcją glutaminy jest zdolność do usuwania z organizmu amoniaku, który powstaje w wyniku metabolizmu białek.

 

Glutamina w kulturystyce jest wysoko ceniona przez sportowców przez to, że bierze udział w syntezie hormonu wzrostu i spowalnia utratę masy mięśniowej. Przyczynia się ona do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego i jest uważana za silny katalizator wzrostu mięśni.


4. Działanie w mięśniach

Komórki mięśniowe zbudowane są co najmniej w 60% z aminokwasów otrzymywanych z glutaminy. Intensywne ćwiczenia fizyczne zmniejszają zawartość glutaminy we krwi na 20%, a jej wykorzystanie zwiększa się prawie pięciokrotnie.

 

Jeszcze w latach 80. w trakcie badań stwierdzono związek między szybkością syntezy białka a poziomem glutaminy we krwi. Stwierdzono, że im większy poziom wolnej glutaminy, tym szybciej i efektywniej komórki mięśniowe rosną. Ponieważ włókna mięśniowe pochłaniają glutaminę, stają się gęściejsze.


5. Glutamina i kreatyna

Połączenie glutaminy i kreatyny pozwala zaspokoić zapotrzebowanie komórek mięśniowych w płyny. W momencie, gdy mięśnie nie są w stanie reagować na dostarczaną do organizmu kreatynę, to pozostają wrażliwe na wchłanianie glutaminy. Oznacza to, że przyjmowanie glutaminy w połączeniu z kreatyną prowadzi do tego, że zewnętrzna powłoka komórki mięśniowej staje się bardzie rozciągliwa – czyli stymuluje jej wzrost. Ponadto bezpośrednio po zażyciu glutaminy i kreatyny absorpcja dużej ilości płynów obowiązkowo prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi, co ułatwia napełnianie mięśni krwią.


6. Jak stosować glutaminę?

Zgodnie z badaniami dziennie należy przyjmować od 4 do 8 g glutaminy. Większej ilości ludzki organizm po prostu nie jest w stanie przyswoić. Dawkę dzienną należy podzielić na dwie części, pierwszą przyjąć w trakcie lub od razu po treningu, a drugą przed pójściem spać. Dawka pierwsza pozwoli wyhamować procesy kataboliczne i uruchomi wzrost mięśni. Druga będzie sprzyjać syntezie hormonu wzrostu. W dni nietreningowe pierwszą dawkę glutaminy należy przyjmować w porze obiadowej.

 

Na pytanie, jak przyjmować glutaminę, większość doświadczonych trenerów odpowie tak samo – najlepiej na głodny żołądek. Na przykład co najmniej 30 minut przed posiłkiem. Glutamina potrzebuje pewnego czasu, aby całkowicie się wchłonąć, zanim wraz z pożywieniem organizm otrzyma pozostałe aminokwasy.


7. Glutamina w produktach spożywczych

Glutamina w dużych ilościach znajduje się w kurczaku, wołowinie, rybach, nabiale i jajach. Wśród produktów roślinnych zawiera się w burakach, fasoli, kapuście, szpinaku i pietruszce. Niewielkie ilości wolnej glutaminy zawierają soki owocowe oraz miso – produkt otrzymywany z fermentacji soi.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(5)
    • ~Łysy Byk
      18 marzec 2016

      Szkoda że wcześniej tak mało a właściwie to nic o tym suplemencie nie wiedziałem ale teraz mam zamiar włączyć glutaminę do swojej suplementacji i łączyć ją z kreatyną

      PS;DZieki za artykuł i przedstawienie tego supla POzDRO:)

      • Maciej Jędrejko
        22 marzec 2016

        Życzymy owocnych rezultatów i polecamy się na przyszłość !

      • ~KaFAR
        23 lipiec 2016

        SIEMKA!Mam pytanie,dotyczące art.czy glutaminę łaczyć lepiej z monohydratem kreatyny czy z jabłczanem czy nie ma to większego znaczenia bo mam zamiar kupić glutaminę i zastanawiam się czy tcm czy mono?

        • Maciej Jędrejko
          25 lipiec 2016

          Forma kreatyny nie ma żadnego znaczenia w kontekście jej łączenia z glutaminą. Każdy z rodzajów kreatyny pełni tę samą funkcję! Różnice polegają w budowie, tempie wchłaniania oraz jakości efektów.

          • ~KaFAR
            25 lipiec 2016

            Mam teraz zamiar kupić tcm i łączyć go z glutaminą.
            PS:Zależy mi na masie mięśniowej