Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego życia i funkcjonowania człowieka. Jeśli jednak jest za wysoki, będzie mieć przykre konsekwencje dla naszego zdrowia. W związku z tym konieczne jest badanie poziomu cholesterolu i dbanie o jego odpowiedni stan.

 

SPIS TREŚCI:

1. Dobry cholesterol i zły cholesterol

2. Prawidłowe wartości cholesterolu

3. Dieta niskocholesterolowa

4. Cholesterol LDL a woda

5. Jak obniżyć cholesterol? Śniadaniem!

6. Cholesterol LDL a alkohol i inne używki

7. LDL a kondycja i waga

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Dobry cholesterol i zły cholesterol

W organizmie mamy dwa rodzaje cholesterolu: LDL oraz HDL. Cholesterol HDL łączy się z białkami we krwi. Jest koniecznym składnikiem do poprawnego funkcjonowania. LDL jest tzw. złym cholesterolem, którego nadmiar powoduje powstawanie płytki miażdżycowej odpowiedzialnej za choroby układu krwionośnego, których konsekwencją może być zawał serca. Nie należy więc lekceważyć jego nadmiaru.

 

Naszym celem powinno być utrzymywanie cholesterolu LDL na jak najniższym poziomie, a HDL na wyższym, ponieważ jego głównym zadaniem jest właśnie przeciwdziałanie powstawaniu płytki miażdżycowej.

 

2. Prawidłowe wartości cholesterolu

Cholesterol całkowity: 138–200 mg/dl (3,6–5,2 mmol/l);

wartości graniczne – 135–155 mg/dl (3,5–4,0 mmol/l);

wartości nieprawidłowe – powyżej 155 mg/dl (4,0 mmol/l).

 

LDL: poniżej 135 mg/dl (3,5 mmol/l);

wartości graniczne – 135–155 mg/dl (3,5–4,0 mmol/l);

wartości nieprawidłowe – powyżej 155 mg/dl (4,0 mmol/l).

 

HDL:

– wartości prawidłowe dla mężczyzn: 35-70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l);

– wartości prawidłowe dla kobiet: 40-80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l).

 

3. Dieta niskocholesterolowa

Lekarze często działają schematycznie poprzez zapisanie leków obniżających cholesterol. To nie jest jednak dobre rozwiązanie, ze względu na swą umiarkowaną skuteczność, a poza tym, konsekwencje związane

z zatruwaniem organizmu środkami chemicznymi. Cała mądrość tkwi jednak w odpowiednio zbilansowanej diecie, która pomoże utrzymać cholesterol na właściwym poziomie.

 

Pierwszą i główną zasadą jest po prostu zmniejszenie posiłków. Przejadanie się jest niekorzystne dla zdrowia. Wraz ze zwiększeniem masy ciała, wzrasta także cholesterol. Wyeliminowanie z diety ciężkich i obfitych dań na pewno będzie działało prewencyjnie. Ponadto warto jeść cztery posiłki dziennie, co trzy godziny. Bardzo ważna jest regularność przyjmowania posiłków, ponieważ dodatkowo odchudza.

 

Zmień przyzwyczajenia żywieniowe. Unikaj posiłków, które są obfite

w tłuszcze zwierzęce oraz nasycone kwasy tłuszczowe. Zrezygnuj także

z wysoko tłuszczowych przekąsek, które są tylko zbiorem pustych kalorii, oraz wysokoprocentowego nabiału, jak śmietana czy masło. Lepiej zupełnie przestać smażyć i zacząć gotować na parze. To jest najlepszy sposób na przygotowanie posiłków na każdy dzień.

 

Rezygnując z tłustych mięs, trzeba przy tym także niemal zupełnie wyeliminować ze swej diety sery, ponieważ składają się prawie wyłącznie ze szkodliwych tłuszczów.

 

Zapomnij o przekąskach oraz słodkich napojach. Nawet nie trzeba już wspominać, że jedzenie fast foodów nie ma żadnych składników odżywczych i nie tylko wpływa na niewłaściwy poziom cholesterolu, ale także na poziom cukru we krwi. Wielokrotnie już były prowadzone badania dotyczące zapadalności na choroby układu krwionośnego oraz wpływu fast foodów na zdrowie.

 

4. Cholesterol LDL a woda 

Słodzone napoje są niemal gwoździem do trumny. Zdecydowanie lepiej postawić na wodę, którą można zastąpić każdy inny napój. Dobrą alternatywą będą także samodzielnie wyciskane soki z warzyw lub owoców. Jeśli zaś chodzi o napoje gorące, zawsze wygrywa zielona herbata, ponieważ to niemal w 100% samo zdrowie.

 

5. Jak obniżyć cholesterol? Śniadaniem!

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak ważne są śniadania. Można sobie pozwolić na pewną obfitość pierwszego posiłku w ciągu dnia, ponieważ doda ci energii i zapewni sytość. Przede wszystkim warto zacząć od śniadania, które składa się z płatków owsianych. Są pełne błonnika i zapewnią odpowiednią dawkę energii na cały dzień.

 

Błonnik witalny znajduje się także w warzywach i owocach, więc dobrze jest dbać także o ten element diety. Mimo że owoce są zdrowe i pełne witamin, to jednak niektóre z nich, jak np. winogrono, banany czy nektarynki, posiadają dużo cukru i należy z nimi uważać.

 

Poza tym, suszone owoce są nieco lepsze dla trawienia, perystaltyki jelit oraz zdrowia. Można więc traktować je jako dobrą przekąskę między posiłkami i doskonałą alternatywę dla słodyczy. Podobnie z orzechami, których nigdy za wiele, a są bez wątpienia paliwem dla mózgu.

 

6. Cholesterol LDL a alkohol i inne używki

Odzwyczaj się od używek! Tak, to może być trudne, szczególnie dla palaczy, którzy nie mogą żyć bez nałogu. Uzależnienie od nikotyny jest silne, lecz naprawdę można sobie z nim poradzić, jeśli tylko mamy wystarczającą motywację oraz wytrwałość. Ograniczenie lub całkowita rezygnacja z alkoholu także zdecydowanie poprawi kondycję twojego organizmu. Warto mieć na uwadze, że alkohol nie tylko wpływa na przyrost tkanki tłuszczowej, ale także na wysoki poziom cholesterolu.

 

7. LDL a kondycja i waga

Kontrolowanie wagi ciała oraz regularne badania lekarskie, a nade wszystko aktywność fizyczna, to także doskonała profilaktyka dobrego zdrowia oraz jeden ze skutecznych sposobów obniżenia złego cholesterolu LDL. Po ukończeniu 20 roku życia, zaleca się badanie cholesterolu średnio co 3-4 lata. 

 

Wdrożenie wszystkich powyższych wskazówek ma zagwarantować dobre zdrowie i utrzymanie cholesterolu w dopuszczalnych normach. Jeśli dołączymy do tego także ograniczenie stresu, to sukces jest już w zasięgu ręki.