Badania sprzed trzech lat dowodzą, że nadciśnienie tętnicze jest chorobą występującą u przeszło 9,5 mln dorosłych obywateli Polski w wieku od 18 do 79 lat. Dodatkowo warto też wspomnieć o prawie 9% chorujących na hipertensję nastolatków. Można więc przyjąć, że choroba nadciśnieniowa jest jednym z najczęstszych schorzeń układu krążenia wśród naszego społeczeństwa. Sprawdźcie nasz artykuł, w którym nieco przybliżymy informacje na temat samej choroby oraz metod jej przeciwdziałania.


SPIS TREŚCI:

1. Czym jest nadciśnienie tętnicze?

2. Nadciśnienie tętnicze – ogranicz stres

3. Nadciśnienie – utrzymuj wagę

4. Zrezygnuj z używek

5. Pamiętaj o ruchu

6. Kontroluj swoją dietę

7. Pamiętaj o badaniach

8. Nadciśnienie tętnicze a leczenie farmakologiczne


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Nadciśnienie tętnicze, inaczej hipertensja, stanowi jedno z najbardziej popularnych schorzeń układu krążenia. W systematyce wyróżnia się dwie postaci. Pierwszą z nich jest pierwotna odmiana choroby nadciśnieniowej, która, jak się przyjmuje, jest wywołana przede wszystkim wrodzoną predyspozycją naczyń krwionośnych do zwiększonego obwodowego oporu naczyniowego. Stan ten natomiast skutkuje intensywniejszą pracą serca. Druga teoria mówi, iż nadciśnienie uwarunkowane genetycznie jest podyktowane patologiczną pracą nerek, które muszą dynamiczniej pracować, by wyrównać poziom sodu w organizmie. Mimo tego dokładna przyczyna wciąż nie została jednoznacznie określona. Model ten występuje u 90% wszystkich przypadków.


Drugim rodzajem hipertensji jest postać określana mianem wtórnej. Ten model patologii systemu sercowo-naczyniowego może być wywołany szeregiem różnych chorób. Mowa tu o schorzeniach dotyczących układu moczowego, wydzielniczego, neurologicznego i oczywiście układu krążenia. Oprócz nich nadciśnienie może być spowodowane innymi czynnikami jak stres, ograniczona aktywność fizyczna, ciąża, leki farmakologiczne o charakterze egzogennych hormonów, otyłość czy spożywanie substancji

o właściwościach toksycznych typu narkotyki czy metale ciężkie. Wtórne nadciśnienie tętnicze dotyczy jedynie 10% ogółu populacji.


Niebezpieczeństwo związane z nadciśnieniem tętniczym wiąże się przede wszystkim z utajonym rozwojem tej choroby. Praktycznie do momentu pojawienia się groźnych powikłań hipertensja nie daje o sobie znać żadnymi objawami. Bardzo często choroba może pozostać w ukryciu i nie informować jakimikolwiek symptomami – jednak nie jest to ścisła reguła. Istnieją przypadki, gdzie choroba nadciśnieniowa prowadzi do manifestacji swojej obecności – wtedy najczęściej pacjenci zgłaszają takie dolegliwości jak ból głowy, bezsenność, wzmożona pobudliwość, szybsze męczenie się oraz zaczerwienienie okolicy klatki piersiowej, szyi i twarzy.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Nadciśnienie tętnicze – ogranicz stres

Uspokojenie swojego trybu życia jest najlepszym, a zarazem najtrudniejszym sposobem na normalizację ciśnienia tętniczego. Pośpiech związany z pracą i presją otoczenia warunkuje wysoki poziom ciśnienia. Warto też wspomnieć o śnie. Osoby intensywnie pracujące charakteryzuje niedosypianie lub zarywanie nocek, a w czasie odpoczynku wartość ich ciśnienia zmniejsza się nawet o 22 mm Hg. Dlatego też postarajmy się nieco zwolnić oraz usystematyzować swoje obowiązki. Planujmy nasze działania, rozdzielajmy zadania i cele, próbujmy dawkować ilość naszych zobowiązań. Mniejsza ilość stresu z pewnością pozwoli naszemu organizmowi na powolny powrót do stanu równowagi.


3. Nadciśnienie – utrzymuj wagę

Przyjmuje się, iż ponad 30% osób chorujących na hipertensję wykazuje nie tyle nadwagę, co klasyczną postać otyłości. Każde dodatkowe 10 kg masy ciała skutkuje wzrostem ciśnienia nawet do 20 mm Hg! Co więcej, niejednokrotnie wspomina się, iż wzrost zawartości tłuszczu w naszym organizmie może prowadzić do gorszego przepływu krwi w naczyniach oraz stopniowego otłuszczania mięśnia sercowego. Konsekwencją tego będzie oczywiście zaburzenie normalnego poziomu ciśnienia. Jeżeli zależy wam na zdrowiu, starajcie się monitorować waszą wagę, a wyeliminujecie przynajmniej jeden z czynników predysponujących do rozwoju choroby.


4. Zrezygnuj z używek

W przypadku alkoholu musimy powiedzieć o jednej rzeczy. Badania naukowe dowodzą, iż dobowa porcja alkoholu etylowego powinna mieścić się w porcji od 10 do maksymalnie 30 g w zależności zarówno od płci, wieku, aktywności fizycznej, jak i masy ciała. Co więcej – okazuje się, że osoby spożywające regularnie niewielkie ilości alkoholu wykazują mniejsze predyspozycje do rozwoju choroby nadciśnieniowej. Jednak należy pamiętać o umiarze – przekroczenie tej dawki tworzy idealne warunki do powstania hipertensji.


Warto też wspomnieć o pozostałych „pokusach”. Papierosy i zawarte w nich substancje smoliste stanowią bezsprzeczną przyczynę większości chorób układu krążenia. Nie trzeba być lekarzem, by to wiedzieć – wystarczy jedynie przeczytać informacje na opakowaniach, gdzie można odnaleźć takie jednostki chorobowe jak rak płuc, udary mózgu czy zawały serca. Ponadto papierosy znacząco zwiększają szansę na pojawienie się choroby miażdżycowej. Przyjmuje się, że rzucenie palenia stanowi najskuteczniejszy sposób na zapobieżenie nadciśnieniu spośród wszystkich zmian w naszym stylu życia.


5. Pamiętaj o ruchu

Regularny wysiłek fizyczny stanowi bardzo skuteczny sposób na obniżenie zbyt wysokiego poziomu ciśnienia tętniczego. Badania potwierdzają słuszność stosowania tej metody – aktywność fizyczna prowadzi do jego stopniowego spadku o nawet 10 mm Hg. Należy jednak pamiętać o tym, że ćwiczenia w przypadku osób przejawiających dolegliwości ze strony układu krążenia powinny być odpowiednio dostosowane. Pamiętajmy, że w przypadku ciężkiej postaci nadciśnienia należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem lub medycznym trenerem personalnym w celu ustaleniu planu treningu.


Oznacza to, że należy zrezygnować z treningu siłowego ze względu na intensywne wzrosty ciśnienia. Preferowana aktywność to przede wszystkim ćwiczenia aerobowe o niewielkim obciążeniu, ale długim czasie trwania. Osoby cierpiące na chorobę nadciśnieniową powinny pomyśleć o włączeniu do swojego planu dnia treningów marszowych na bieżni, pływania bądź jazdy rowerem. Oczywiście nie musimy od razu korzystać z siłowni. Codzienne spacery czy krótka sesja domowej gimnastyki na macie okażą się równie pomocne co ćwiczenia w klubach. Ważne, by wykonywać trening systematycznie i nie odpuszczać go ze względu na lenistwo.


6. Nadciśnienie tętnicze – kontroluj swoją dietę

Prawidłowa dieta bardzo często wiąże się z tematem wcześniej wspomnianej otyłości. Jednak co w sytuacji, gdy osoba chorująca na nadciśnienie ma prawidłową masę ciała? Być może niedobór mikroskładników albo witamin doprowadził do zaburzenia funkcjonalności naszego systemu sercowo-naczyniowego. Warto więc nieco zmodyfikować nasz dotychczasowy sposób odżywiania.


Warto zwrócić uwagę na spożywanie produktów z dużą ilością antyoksydantów. Mowa tu o polifenolach i flawonoidach, które zapobiegają szkodliwymi procesom utleniania w naszym organizmie. Oprócz owoców

i warzyw warto będzie włączyć do swojej diety np. czerwone wino, które zawiera znaczne ilości resweratrolu. Innym, równie dobrym sposobem będzie przyjmowanie preparatów zawierających aronię, kwiatostan głogu, miłorząb bądź rumianek.


Warto też pomyśleć o zwiększeniu podaży witaminy C i E oraz koenzymu Q10. Dlatego zwiększenie spożycia orzechów i cytrusów będzie równie wskazane. Ważnym warzywem w diecie nadciśnieniowców jest czosnek. Jego skuteczność jest podyktowana wyraźnym obniżeniem ciśnienia krwi oraz zapobieganiem nadmiernemu odkładaniu się cholesterolu w obrębie naczyń, co zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, udarów, wylewów oraz zakrzepów.


W kontekście warzyw i owoców należy wspomnieć o jeszcze dwóch równie istotnych rzeczach. Pierwszą z nich jest obecność błonnika, który przede wszystkim warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Jednak badania dowodzą, iż osoby stale suplementujące produkty (w tym także produkty pełnoziarniste) bogate w tę substancję wykazują mniejsze ryzyko zachorowań. Drugim aspektem jest natomiast wysoka zawartość magnezu. Pierwiastek ten stanowi jeden z najważniejszych mikroelementów, natomiast jego niedobór może doprowadzić do rozwoju miażdżycy czy powodować arytmię. Warto też dodać, iż suplementacja magnezem powinna odbywać się poprzez zwiększenie spożycia jego naturalnych źródeł. Mowa tu o białej fasoli, migdałach, otrębach pszennych czy pestkach dyni.


Kolejną ważną zmianą w naszej diecie będzie ograniczenie spożycia soli przy równoczesnym zwiększeniu podaży potasu. Zbyt duża dawka sodu (czyli powyżej 2,3 g, co odpowiada 6 g soli kuchennej) prowadzi do stopniowego wzrostu ciśnienia skurczowego. Najlepiej utrzymywać poziom tego pierwiastka na poziomie 3,5 g na dobę, którego źródłem winny być

w dużej mierze owoce i warzywa. Z kolei potas jest antagonistą sodu, dlatego przestrzeganie dawki do 4 g w ciągu dnia skutecznie ureguluje poziom naszego ciśnienia. Co więcej, dodatkowo poprawi funkcjonowanie mięśnia sercowego, a także całego układu nerwowego.


Warto również wspomnieć o istotnej roli samego tłuszczu. Nadmierna podaż lipidów pochodzenia zwierzęcego zwiększa poziom cholesterolu, który

z czasem może doprowadzić do rozwoju nadciśnienia tętniczego. W tym celu lepiej będzie przerzucić się na zdrowe produkty. Oprócz stosowania bezpiecznych tłuszczów – jak oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy masło kokosowe – warto pomyśleć o zwiększeniu spożycia ryb. Wraz z owocami morza stanowią najcenniejsze i zarazem najlepsze jakościowo źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Również orzechy posiadają znaczną ilość tych cennych związków. Dobrym rozwiązaniem na ograniczenie niebezpiecznych frakcji lipidów będzie zmniejszenie spożycia mięsa czerwonego, czyli wieprzowiny i wołowiny. Postawmy na chudy drób, który nie będzie aż tak obciążający dla pracy naszego systemu krążenia.


7. Pamiętaj o badaniach

Jak wspomniałem na początku, hipertensja jest chorobą rozwijającą się

w większości przypadków w sposób utajony. Warto więc co jakiś czas przeprowadzić komplet niezbędnych badań, które pozwolą nam na szybkie wykrycie domniemanej patologii. Dzięki temu dostaniemy wystarczająco dużo czasu na rozplanowanie odpowiedniej terapii, gdy nadciśnienie znajduje się w początkowej fazie rozwoju. Z drugiej strony zdemaskowanie ciężkiej postaci tej choroby umożliwi szybkie rozpoczęcie leczenia i pomoże uniknąć rozwoju ewentualnych powikłań. Do następstw choroby nadciśnieniowej zaliczamy między innymi niewydolność nerek, zaburzenie pracy mięśnia sercowego mogące skutkować zawałem bądź choroby neurologiczne – np. ischemiczne udary mózgu czy zespoły otępienne.


Diagnostyka pacjenta z rozpoznaniem nadciśnienia tętniczego powinna obejmować specjalnie skomponowany i dokładny wywiad, badanie przedmiotowe (ocena wizualna i dotykowa) i przede wszystkim klasyczny pomiar samego poziomu ciśnienia. Analiza może być przeprowadzona przy pomocy stetoskopu i ciśnieniomierza manualnego. Jednak w dzisiejszych czasach prym wiodą elektroniczne aparaty, które wystarczy jedynie założyć na rękę, a samodzielnie wyliczają jego wartość. Jak sami widzicie, nie musimy za każdym razem odwiedzać lekarza.


Oprócz tego warto również wykonać kilka badań dodatkowych, które nie tylko ułatwią wykrycie hipertensji, lecz mogą też ujawnić inne choroby mogące dawać podobne objawy, w przypadku gdy nadciśnienie tętnicze jest tak naprawdę nieobecne. W tym celu najlepiej będzie przeprowadzić poniższe działania:

– morfologia krwi,

– poziom glukozy na czczo,

– poziom sodu i potasu,

– lipidogram,

– badanie ogólne moczu,

– EKG,

– echokardiogram,

– analiza dna oka,

– zdjęcie RTG klatki piersiowej,

– badanie USG jamy brzusznej i tętnic szyjnych.


8. Nadciśnienie tętnicze a leczenie farmakologiczne

Nadciśnienie tętnicze jest jednostką chorobową, która niestety z czasem może wymusić stosowanie środków farmaceutycznych. Leki ukierunkowane na zmniejszenie nadmiernego ciśnienia oraz ograniczenie częstości występowania wynikających z tego powodu powikłań określa się mianem hipotensyjnych. W praktyce wyróżnia się kilka podstawowych grup, z czego najpopularniejsze i najbardziej skuteczne to inhibitory ACE (ACE-I). Oprócz nich równie częste w terapii choroby nadciśnieniowej są blokery kanału wapniowego, beta-adrenolityki czy też sartany. Leczenie farmakologiczne nadciśnienia tętniczego zazwyczaj opiera się na przyjmowaniu minimum dwóch z wymienionej grupy preparatów. Podczas terapii niezbędne są także okresowe kontrole naszego stanu.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(2)
    • ~Adam
      24 luty 2016

      Pierwszy krok do dbania o ciśnienie to jego codzienne monitorowanie. Nie wystarczy, że raz na rok zmierzymy ciśnienie u lekarza. Musimy również pamiętać o wyborze dokładnego i atestowanego ciśnieniomierza. Warto zastanowić się nad modelem simple sanity. To prosty w obsłudze ciśnieniomierz z funkcją wykrywania arytmii.

      • Maciej Jędrejko
        25 luty 2016

        Systematyczna i profilaktyczna diagnostyka to podstawa do cieszenia się niezachwianym zdrowiem. Szkoda jednak, że badania w naszym kraju zawsze wiążą się z brakiem czasu bądź możliwości ich wykonania.