Karnawał to czas, kiedy w dużej mierze liczy się dobra zabawa, przez co nasza dieta i zdrowie mogą zejść na dalszy plan. Podczas imprez bądź spotkań towarzyskich, na których będziemy obecni, niejednokrotnie pojawia się duża ilość alkoholu oraz niezdrowych przekąsek. Efektem tego jest nie tylko kac, ale stopniowe pogorszenie stanu naszej wątroby – głównego organu odpowiedzialnego za odtruwanie ludzkiego organizmu. Dowiedz się, co należy zrobić, aby uchronić naszą wątrobę przed skutkami „intensywnego” trybu życia.


SPIS TREŚCI:

1. Wątroba – budowa i funkcje

2. Niewydolność wątroby – przyczyny

3. Objawy chorej wątroby

4. Dieta na wątrobę

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Wątroba – budowa i funkcje

Wątroba jest jednym z gruczołów ludzkiego organizmu, który w systematyce zalicza się do układu pokarmowego. Masa tego narządu zwykle waha się od 1300 do 1700 g. Wątroba jest głównie zlokalizowana w większej części

w prawym podżebrzu, jednak jej część przechodzi również na lewą stronę

i górne nadbrzusze, tym samym sięgając do linii sutkowej. Od strony górno-przedniej sąsiaduje z przeponą, natomiast w dolno-tylnym obszarze z jeli-tami i żołądkiem. Wątroba jest jednym z lepiej skonstruowanych organów naszego ciała. Posiada własne krążenie (zwane wrotnym), gdzie wykorzystuje zawarte składniki pokarmowe i sole mineralne. Z kolei dzięki tętnicy wątrobowej doprowadzana jest do niej krew utlenowana. Co więcej, jest to narząd zaopatrywany przez współczulną część naszego układu nerwowego.


Starając się uporządkować mnogość funkcji spełnianych przez wątrobę, należy podzielić jej wszystkie aktywności na cztery główne grupy. Pierwszą z nich jest uczestnictwo tego gruczołu w licznych procesach syntezy, czyli powstawania niektórych fizjologicznych związków naszego organizmu. Mowa tu przede wszystkim o żółci odpowiedzialnej za emulgację lipidów oraz ponowne wykorzystanie soli żółciowej. Co więcej, sprzyja produkcji heparyny i innych czynników krzepnięcia krwi. Oprócz tego, na liście „produktów” powstałych dzięki wątrobie, można znaleźć angiotensynę, cholesterol oraz część białek osocza krwi.


Wątroba bierze także czynny udział w przemianach metabolicznych naszego ustroju. Dzięki niej, uszkodzone bądź zużyte czerwone krwinki zostają całkowicie rozłożone. Oprócz tego odpowiada za transformację puryny w kwas moczowy oraz węglowodanów do postaci łatwo przyswajalnej glukozy. Co więcej, wątroba stanowi swoisty magazyn dla niektórych substancji. Dzięki niej nasz organizm może tworzyć zapasy żelaza oraz niektórych witamin (A, B12, C, D i K).


Jednak jedną z najbardziej rozpoznawalnych funkcji wątroby jest przede wszystkim detoksykacja, czyli odtruwanie organizmu na skutek działalności szkodliwych substancji typu alkohol, narkotyki, papierosy czy niektóre leki. Oprócz tego, wątroba odpowiada za cykl ornitynowy w naszym organizmie, którego celem jest przekształcenie amoniaku w mocznik.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Niewydolność wątroby – przyczyny

Niewydolność wątroby, nazywana potocznie chorą wątrobą, jest schorzeniem, które można uznać za swoisty zespół objawów spowodowany nadwyrężeniem kondycji tego narządu. Efektem tego jest zaburzenie jej funkcjonalności oraz szereg objawów, które są bezpośrednim następstwem pogorszonego stanu tego gruczołu pokarmowego. Brak zastosowania odpowiednich środków w postaci regeneracji lub stała ekspozycji organu na działanie szkodliwych czynników, może doprowadzić do rozwinięcia się poważnych stanów chorobowych. Mowa tu na przykład o marskości bądź stłuszczeniu wątroby.


Przyczyn uszkodzenia wątroby jest naprawdę wiele. To jeden z głównych organów naszego przewodu pokarmowego, dlatego jest on ciągle narażony na działanie elementów uszkadzających. Do najczęstszych przyczyn rozwinięcia się szeroko pojętego stanu niewydolności pracy wątroby zaliczamy:

– niewłaściwą dietę obfitującą w ciężkostrawne i tłuste potrawy;

– nadmierne spożywanie produktów prowadzących do obniżenia pH naszego organizmu jak fast-food, słodycze, słone przekąski;

– długotrwałe i zbyt duże spożywanie alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych;

– palenie tytoniu;

– przebycie niektórych chorób dotyczących tego organu (np. wirusowe zapalenie wątroby).


3. Objawy chorej wątroby

Wątroba, podobnie jak inne organy, daje nam sygnały wskazujące na obecność anomalii bądź problemów rozgrywających się wewnątrz naszego ustroju. Pierwszym, i zarazem najczęściej wskazywanym symptomem, jest nieprzyjemna dolegliwość bólowa o charakterze kłucia w boku oraz rozpierania w okolicach podżebrza. Z biegiem czasu dochodzi do stopniowego rozwoju kolejnych objawów, które prezentujemy poniżej:

– brak łaknienia;

– spowolnienie przemiany materii;

– biegunki, gorycz w ustach, wzdęcia i zaparcia;

– zła tolerancja tłuszczów i alkoholu;

– dolegliwości bólowe po prawej stronie brzucha;

– uczucie ciągłego braku sił i zmęczenia;

– nadmierne ciśnienie krwi;

– chwiejność emocjonalna, szybkie zmiany nastrojów;

– nadmierne kurcze łydek i palców u rąk;

– zmiany skórne w postaci brodawek;

– obniżenie temperatury ciała oraz zwiększenie wilgotności skóry;

– intensyfikacja objawów o podłożu alergicznym;

– zwiększona podatność na tycie i nadwagę przy równoczesnych problemach z odchudzaniem;

– zmiany barwnikowe: zżółcenie spodu języka oraz zaczerwienienie wewnętrznych części dłoni.


4. Dieta na wątrobę

Najbardziej naturalnym sposobem na odnowę wątroby oraz przyśpieszenie jej procesów regeneracyjnych jest dieta detoksykacyjna. Przyjmuje się, że terapia trwająca 8 tygodni powinna przynieść widoczne rezultaty. Przede wszystkim należy rozpocząć regularne odżywianie polegające na systematycznym spożywaniu od 5 do 7 posiłków w ciągu dnia. Artykuły spożywcze, które muszą zostać poddane obróbce termicznej, należy przede wszystkim dusić, gotować na parze bądź piec. Unikamy smażenia, zarówno na zdrowych tłuszczach jak i w popularnym, głębokim oleju. Pamiętajmy, aby wszystkie spożywane przez nas posiłki były świeże, a nie odgrzewane za pomocą mikrofalówki.


Oprócz samych wskazówek co do przyrządzania diety, trzeba też dokonać swoistego rozrachunku, które artykuły spożywcze należy bezwzględnie ograniczyć, a które będą przez najbliższy czas stanowić podstawę naszego jadłospisu. Do pierwszej grupy zaliczamy produkty nabiałowe. Mowa tu zarówno o jogurtach, jajkach czy mleku, ale też o margarynie, maśle, serach czy śmietanie. Oprócz nich, warto też wyeliminować czerwone mięso, pieczywo pszenne, grzyby oraz słodycze, zarówno te przetworzone,

jak i naturalne, typu dżemy czy konfitury. Nie musimy wspominać, że wszelkiego rodzaju używki jak alkohol, mocna herbata, kawa czy tytoń są stanowczo zakazane.


Co więc warto zawrzeć w diecie ukierunkowanej na poprawę stanu naszej wątroby? Przede wszystkim musimy zwiększyć dotychczasową ilość spożywanych warzyw. Mowa tu głównie o zielonych gatunkach oraz burakach, brukwi, marchewce, papryce, pomidorach i ziemniakach. Równie pomocne okażą się wszelkiego rodzaju nasiona, które oprócz zdrowych tłuszczy, posiadają znaczną ilość bardzo dobroczynnego błonnika. Warto włączyć do swojego jadłospisu otręby owsiane i ryżowe, ziarna słonecznika, sezam, siemię lniane, soczewicę, orzechy włoskie oraz migdały.


Wspominając o tłuszczach, sięgamy głównie po te tłoczone na zimno

i zawierające jak najwięcej zdrowych frakcji. Przykładem mogą być pasty

z awokado, tłuszcz kokosowy, olej lniany czy tran rybny. Oprócz tego, bardzo dobrym źródłem będą ryby jak pstrąg, sardynki czy tuńczyk.

W miejsce dotychczas spożywanego pieczywa pszennego wstawiamy ciemne i pełnoziarniste wypieki. Słodycze należy zastąpić owocami, które możemy spożywać surowe, suszone bądź w postaci soków i koktajli z dodatkiem warzyw czy ziół.


Pierwsze 14 dni kuracji polegają na bazowaniu w dużej mierze na produktach dozwolonych, przy stopniowym wykluczaniu artykułów zakazanych. Kolejne 4 tygodnie detoksykacji bazuje na bezwzględnym odrzuceniu produktów z „czarnej listy” i zwiększeniu podaży zdrowymi posiłkami. Ostatnie 2 tygodnie mają charakter swoistego „powrotu do normalnego odżywiania”. Oznacza to, że nie musimy już tak restrykcyjnie podchodzić do swoich posiłków, jednak nadal należy stanowczo ograniczać artykuły spożywcze, które mogą nasilić bądź spowodować nawrót patologii.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!