Czas to nasze błogosławieństwo oraz przekleństwo. Z jednej strony daje nam ogrom możliwości, z drugiej ogranicza nasze działania. A jak wygląda to w przypadku treningu na siłowni? Czy warto patrzeć na zegarek, będąc na treningu? Na te i inne pytanie znajdziesz odpowiedź poniżej. Warto jednak dobrać optymalny czas treningu dopasowany do własnych możliwości oraz celu treningowego.


SPIS TREŚCI:
1. Optymalny czas treningu – różne podejścia

2. Ile powinien trwać optymalny trening?

3. Czas treningu w świetle badań naukowych

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Optymalny czas treningu – różne podejścia

W kwestii podejścia do samego czasu trwania treningu można powiedzieć, że ten temat (pomimo iż już wielokrotnie wałkowany) nadal jest pełen kontrowersji, różnych opinii oraz przede wszystkim różnych podejść osób ćwiczących amatorsko i trenerów personalnych czy zawodowych kulturystów rodem zza oceanu.


W zasadzie każdy ma swoją teorię. Jest w tym dużo racji, gdyż czas treningu powinien być dostosowany do naszego doświadczenia, stażu treningowego, możliwości czasowych oraz celu, jaki przed sobą postawiliśmy. W doborze odpowiedniego planu treningowego powinniśmy kierować się również swoim genotypem, gdyż on również narzuca nam konkretne wskazówki dotyczące częstotliwości, czasu i intensywności treningów.


2. Ile powinien trwać optymalny trening?

Najczęściej można spotkać się z opinią, iż trening siłowy nie powinien trwać dłużej niż 60-90 minut. Jest w tym dużo racji, gdyż po tym czasie glikogen zawarty w organizmie ulega całkowitemu zużyciu i w celu zaspokojenia głodu na składnik energetyczny nasz bystry organizm zacznie korzystać z glikogenu zawartego w mięśniach. To nie jest pocieszającym stwierdzeniem, gdy zależy nam przecież na rozbudowie masy mięśniowej.


Oczywiście wiele w tej kwestii zależy od naszego celu, etapu, na którym w danej chwili jesteśmy i diety, bo to ona także determinuje to w jaki sposób możemy ćwiczyć. Zawodowi kulturyści ćwiczą nawet 2 godzinny dziennie, niekiedy wykonują dwa ciężkie treningi w ciągu jednego dnia – lecz należy pamiętać o tym, że są to zawodowcy.


Poza tym nawet oni na bieżąco muszą dostarczać brakujące składniki do organizmu, aby ograniczyć katabolizm mięśni, a więc efekt uboczny długotrwałego treningu, podczas którego organizm „zjada” swoje mięśnie w celu dostarczenia energii do kontynuowania wzmożonej aktywności ruchowej.


3. Czas treningu w świetle badań naukowych

Obie opinie jest w stanie pogodzić najnowsze odkrycie naukowców, zgodnie z którym najlepszym rozwiązaniem jest intensywny trening w czasie 45 minut.


Według najnowszych badań to właśnie w czasie 45 minut ćwicząc bardzo intensywnie, nie tylko zbudujemy lepszą muskulaturę, ale również szybciej spalimy podskórną tkankę tłuszczową.


Osiągane efekty to nie tylko czas treningu, ale także dieta, odpowiednia ilość kalorii spożywana w ciągu dnia i woda dostarczana, którą należy pić w wartości od 3 do nawet 5 litrów! Wszystko to przyczynia się do efektywności treningu.