Jeden ze znanych sportowców oburzył kibica, sięgając publicznie po szampana. Wśród sportowców byli tacy, którzy nikogo nie bulwersowali (poza własnymi trenerami), choć słynęli z pochłaniania znacznych ilości napojów wyskokowych. Jaki wpływ ma alkohol na wyniki sportowe i czy zawodowcy rzeczywiście po niego sięgają?


SPIS TREŚCI:

1. Wpływ alkoholu na tkankę mięśniową

2. Alkohol a tkanka tłuszczowa

3. Wydolność organizmu

4. Gospodarka hormonalna

5. Spożywanie alkoholu przez sportowców

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Wpływ alkoholu na tkankę mięśniową

Alkohol jest zabójcą mięśni. Zaburza proces przyswajania składników odżywczych, prowadząc do deficytu białkowego. Bez tej podstawowej substancji mięśnie nie mają z czego się rozbudowywać. Synteza alkoholu ma pierwszeństwo przed syntezą glikogenu, co bezpośrednio prowadzi do jego ubytku w mięśniach. Ponadto spożywanie alkoholu opóźnia regenerację organizmu, w wyniku czego może skutkować nie tylko brakiem efektów ćwiczeń, ale nawet redukcją tkanki mięśniowej.


2. Alkoholu a tkanka tłuszczowa

Alkohol nie sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Wyniki badań opublikowanych w American Journal of Clinical Research alarmują, że wypicie czterech lampek wina spowalnia tempo spalania tłuszczu o 73%. Napoje wyskokowe zaburzają również procesy trawienia pokarmów i nega-tywnie wpływają na metabolizm.



3. Wydolność organizmu

Spożycie napoju procentowego wpływa negatywnie na zwinność i spryt. Alkohol wydłuża czas reakcji o 30 procent przy poziomie zaledwie 0,5 promila we krwi. Ponadto prowadzi do odwodnienia organizmu, wypłukania cennych dla zdrowia pierwiastków, podwyższenia ciśnienia krwi oraz tempa pracy serca. Tym samym bardzo widocznie obniża możliwości kondycyjne

i siłowe. Przy szybko bijącym sercu zawodnik nie jest w stanie podjąć dodatkowego wyzwania, jakim jest wysiłek fizyczny. Skutek ten ujawnia się nie tylko tuż po spożyciu alkoholu, ale również do 48 godzin później.


4. Gospodarka hormonalna

Alkohol utrudnia produkcję testosteronu, który odpowiada między innymi za to, że mężczyźni mają naturalnie większą tkankę mięśniową niż kobiety. Zakłóca również wydzielanie hormonu wzrostu. Jest to niezbędny pierwiastek w procesie budowy mięśni. Alkohol ma wpływ na gospodarkę hormonalną zarówno przy spożywaniu okazjonalnym, jak nałogowym. Wraz z przyjmowaniem większych ilości, przynosi dłuższy ciąg konsekwencji. Wpływa nie tylko na stymulację komórek. Może być główną przyczyną innych problemów związanych z brakiem równowagi hormonalnej, w tym spadku libido i niestabilności psychicznej.


5. Spożywanie alkoholu przez sportowców

Osoby, których sport jest sposobem na życie, nie mogą sobie pozwolić na spożywanie alkoholu. W zawodach liczą się szybkość reakcji, zwinność, siła i waga, tymczasem napoje wyskokowe wpływają negatywnie na każdy

z tych obszarów. W przerwach sezonowych dużych szkód nie wyrządzi wyłącznie okazjonalne spożycie alkoholu w bardzo małej ilości, czyli nie większej niż jedna lampka wina do obiadu czy kufel piwa.