Na praktycznie każdej szanującej się siłowni możemy znaleźć analizator składu ciała o nazwie Tanita. Jest to waga, która pokazuje nam kilka parametrów. W zależności od stopnia zaawansowania może pokazywać prócz wagi: poziom tkanki tłuszczowej, metabolizm spoczynkowy, wiek metaboliczny, tłuszcz trzewny, nawodnienie organizmu, masę mineralną kości, masę mięśniową, ocenę budowy ciała. Czym tak naprawdę jest ten analizator? Jak bardzo jest dokładny i co oznaczają poszczególne parametry? W poniższym artykule postaram się przybliżyć temat.


SPIS TREŚCI:
1. Czym jest Tanita i jaka jest jej dokładność
2. Parametry składu ciała
3. Tanita – warto się tym sugerować, czy nie?

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Czym jest Tanita i jaka jest jej dokładność
Na początku powiem tylko, że jest wiele metod pomiaru tkanki tłuszczowej, jednak najbardziej popularnym sposobem jest właśnie pomiar za pomocą Tanity. Tanita jest to specjalna waga, która przepuszcza przez nasze ciało impuls elektryczny. Im więcej mamy elektrod, tym dokładniejszy będzie pomiar. Impuls ten jest kompletnie nieszkodliwy – chociaż kobiety w ciąży oraz osoby z rozrusznikiem serca nie mogą korzystać z tej metody.


Na podstawie bioimpedancji naszych tkanek, czyli ich oporu elektrycznego, waga jest w stanie ocenić wszystkie parametry. Ponieważ kilogram tkanki tłuszczowej jest zdecydowanie bardziej obszerny od kilograma mięśni – nie jest trudne, aby ocena była trafna. Poziom błędów pomiarowych waha się w zależności od urządzenia od mniej więcej 2 do 7%. Dużą rolę będzie odgrywać godzina pomiaru oraz waga ubrania i to, kiedy jedliśmy posiłek. Rano na czczo wyniki będą bardziej realne niż po obfitym obiedzie.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Parametry składu ciała
BMI, czyli body mass index, jest to stosunek wagi ciała do wzrostu. Obliczyć go można ze wzoru BMI = waga ciała (kg) / wzrost (m)2.
Współczynnik BMI pokazuje, czy proporcje naszej wagi do wzrostu są prawidłowe. Nie jest on jednak zbyt dobry dla sportowców, ponieważ często mają oni wysoką masę mięśniową, a co za tym idzie – przekraczają normy BMI.


Body Fat % – jest to procentowa zawartość tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Im niższa zawartość tłuszczu, tym lepiej. Normy dla sportowców męskich to od 5 do 15%, natomiast dla żeńskich od 10 do 18%. Kobiety naturalnie mają większą zawartość tkanki tłuszczowej w swoim ciele. Norma dla mężczyzny (nie sportowca) to od 10 do około 25% w zależności od źródeł. Oczywiście im więcej tkanki tłuszczowej, tym gorzej. Dla kobiety norma to od 18 do 30%. Wszystkie normy są także uzależnione od naszego wieku. Im osoba starsza, tym naturalnie ma mniej mięśni i więcej tkanki tłuszczowej.


Metabolizm spoczynkowy, czyli BMR – jest to wskaźnik, który pokazuje nam, ile kilokalorii zużywa nasz organizm w celu podtrzymania wszystkich funkcji życiowych. Innymi słowy jest to energia, jakiej potrzebujemy do oddychania

i spania – aktywność fizyczna podnosi to zapotrzebowanie. Im wyższy metabolizm spoczynkowy, tym lepiej. Dobrze rozkręcony BMR dla kobiety to 1500 kcal, a dla mężczyzny ponad 2000 kcal. Co wpływa pozytywnie na nasz metabolizm? Picie wody, regularne posiłki, aktywność fizyczna i regeneracja – czyli sen. Im wyższy metabolizm, tym szybciej spalimy tkankę tłuszczową oraz będziemy lepiej się czuć.


Wiek metaboliczny jest to parametr, który pokazuje, na jaki wiek czuje się nasze ciało. Ciężko precyzyjnie to wytłumaczyć. Mówiąc więc prosto, wiek metaboliczny pokazuje zużycie materiału, jakim są nasze narządy wewnętrzne. Jest on zależny od poziomu tkanki tłuszczowej, BMR oraz nawodnienia organizmu i poziomu masy mięśniowej.


Procent wody w ciele pokazuje nam, jak dobrze jesteśmy nawodnieni. Nasze ciało składa się w duże mierze właśnie z wody. Norma nawodnienia dla mężczyzny wynosi od 50 do 65%, dla kobiety od 45 do 60%. Jeżeli ktoś ma wyższe nawodnienie, a jest sportowcem – nie stanowi to żadnego problemu, ponieważ mięśnie w około 75% składają się z wody. Zbyt niskie nawodnienie może powodować bóle głowy, skurcze mięśni, zmęczenie, zaparcia, wysuszanie się skóry, a nawet bóle migrenowe. Należy więc wypijać minimum 2,5 litra wody dziennie.


Tłuszcz trzewny – jest to tkanka tłuszczowa, która otacza nasze narządy wewnętrzne. Znajduje się w jamie brzusznej. Jego nadmiar upośledza pracę płuc, serca, wątroby oraz nerek, może także powodować cukrzycę typu II, czyli insulinooporność oraz wszystkie towarzyszące jej powikłania. Problemem będą także podniesiony cholesterol, nadciśnienie i miażdżyca. W Polsce coraz więcej ludzi umierała na zawał serca, dlatego warto zadbać o niski poziom tego tłuszczu. Jeśli chcemy z nim walczyć, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na swoje odżywianie.


Masa mineralna kości to ich uwapnienie. Jeśli ten poziom jest za niski, możemy być narażeni na osteoporozę w późniejszym wieku, a teraz na łatwiejsze złamania kości. Mogą nam także wypadać włosy, łamać się paznokcie, bardziej zagrażają nam też dziury w zębach. Aby mineralizacja kości była dobra, należy unikać napojów słodzonych, nadmiaru kofeiny, alkoholu i tytoniu, sterydów oraz diet z efektem jo-jo. Dla naszych kości dobry jest wapń, magnez oraz witaminy, które pomagają się tym pierwiastkom przyswajać. Są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, głównie D3 i K2.


Masa mięśniowa powinna stanowić od 65 do 85% masy naszego ciała.

W przypadku sportowców nie zawsze się to sprawdza. Kulturyści mogą mieć wyższy poziom masy mięśniowej. Z tym parametrem związana jest także ocena budowy ciała. Mamy tutaj skalę od 1 do 9, gdzie 1 to najgorsza ocena, a 9 – najlepsza. Przykładowo 2 to otyłość, a 8 to sylwetka szczupła

i muskularna. Ocena jest generowana na podstawie parametrów składu ciała, nie natomiast wyglądu – i nawet osoba, która wygląda z pozoru na szczupłą, może mieć ukrytą otyłość, ponieważ ma nadmiar tkanki tłuszczowej.


3. Tanita – warto się tym sugerować, czy nie?
Uważam, że warto kontrolować swoje wyniki za pomocą Tanity. Pomiary raz na miesiąc w takich samych warunkach, a nawet raz na tydzień będą pokazywały nam progres lub regres. Będziemy wiedzieć, czy idziemy

w odpowiednim kierunku. Lepszą opcją niż Tanita jest mierzenie swoich obwodów oraz patrzenie w lustro, jednak przyrząd to świetny sposób na uzupełnienie swojego dziennika treningowego o kolejne elementy mogące świadczyć o postępach.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!