Propriocepcja i kinestezja są określeniami powszechnie używanymi do określenia zdolności ruchowych człowieka. Propriocepcja jest zmysłem, dzięki któremu ciało otrzymuje świadome sygnały z mięśni, ścięgien i stawów oraz podświadome informacje zwrotne z móżdżku.


SPIS TREŚCI:

1. Wydolność więzadeł a ryzyko kontuzji

2. Równowaga i stabilność stawu skokowego

3. Proste sposoby profilaktyki

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Wydolność więzadeł a ryzyko kontuzji

Stawy wzmacniane są między innymi przez więzadła, które je łączą i zapewniają im stabilność. Nadmierne działanie stresu zewnętrznego na więzadła będzie mieć duży wpływ na struktury stawowe, które z kolei wpływają na pozycję i ruch.


Oznacza to, że pojawienie się problemów mięśniowych i ścięgnistych,

tak powszechnych wśród sportowców, spowoduje zwiększenie nacisku na stawy i więzadła. W konsekwencji dojdzie do zaburzenia propriocepcji oraz kinestezji, co może spowodować wystąpienie urazu.


2. Równowaga i stabilność stawu skokowego

Oprócz propriocepcji, pozycja ciała i ruch są również wspomagane przez układ wzrokowy i układ przedsionkowy (odpowiedzialny za utrzymanie równowagi). Nadmierny stres w systemie nerwowym może szybko zaburzyć te procesy.


Jeśli organizm otrzymuje więcej stymulacji niż to, co jest w stanie przyswoić, doprowadza to do przemęczenia czy przetrenowania. Taka sytuacja może nastąpić w wyniku nieprawidłowej regeneracji, problemów ze snem lub zbyt krótkiego snu oraz niewłaściwej diety.


Gdy zamkniesz oczy, znacznie trudniej utrzymać równowagę, zwłaszcza jeśli system sprzężenia zwrotnego jest przemęczony lub nie jest wydolny. Stań na jednej nodze z otwartymi oczami, a następnie zamknij oczy i zobacz, co się stanie. Kontrola wzrokowa i czucie głębokie powinny być na równie dobrym poziomie wydolności - często jednak tak nie jest.


Dodatkowo, podczas biegania czy skakania, energia jest stale magazynowana i oddawana przez struktury ścięgniste kostek. Im te tkanki są słabsze, tym mniej mocy i prędkości będzie można generować.


Ponadto przewlekłe stresy układu nerwowego i hormonalnego, z którymi większość z nas ma do czynienia na co dzień, stanowią wysoki czynnik ryzyka kontuzji.


3. Proste sposoby profilaktyki

Chodzenie boso lub w obuwiu, które nie zmienia biomechaniki i propriocepcji stóp to najprostsze i najbardziej skuteczne ze sposobów regeneracji więzadeł oraz zwiększenia ich ogólnej wydolności.


Wszelkiego rodzaju niestabilne podłoża są także idealnym rozwiązaniem

dla dalszego rozwoju równowagi i wydolności tkanki łącznej. Należy jednak pamiętać, aby nigdy nie rozciągać uszkodzonego więzadła, gdyż spowoduje

to utratę jego pierwotnego kształtu i napięcia, a w konsekwencji osłabieniu ulegnie stabilność stawu.


W przypadku każdego urazu należy najpierw zadbać o usunięcie jego pierwotnej przyczyny. Często jest to nadmierny stres związany ze zbyt dużym obciążeniem treningowym oraz zaniedbaniami w regeneracji.