RWL – rapid weight loss, czyli gwałtowna redukcja masy ciała, spotykana jest najczęściej u osób trenujących amatorsko lub wyczynowo sporty walki. Założeniem RWL jest zredukowanie masy ciała zawodnika w krótkim czasie przed startem, aby zakwalifikował się do danej kategorii wagowej. W związku z tym sięga się po różnorodne metody, aby pozbyć się jak największej ilości kilogramów w jak najkrótszym czasie.


SPIS TREŚCI:

1. Co daje RWL?

2. Sposoby gwałtownej redukcji masy ciała

3. Skutki RWL

4. Czy warto stosować RWL?

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Co daje RWL?

Zawodnicy sportów walki często, niestety za wszelką cenę, chcą znaleźć

się w jak najniższej kategorii wagowej, aby mieć teoretycznie największą szansę na wygraną, potęgując swoją przewagę fizyczną nad potencjalnym przeciwnikiem. W rzeczywistości machina napędzona jest na tyle,

że praktycznie każdy z zawodników, zwłaszcza w niższych kategoriach wagowych, redukuje swoją masę ciała.


Techniki RWL pozwalają zmniejszyć swoją masę ciała o około 5-10%

w 2-5 dni przed startem. Metody te stosowane są głównie z chęci zredukowania masy ciała w jak najkrótszym czasie, aby reżim żywieniowy trwał jak najkrócej oraz z braku świadomości odnośnie potencjalnych zagrożeń ze strony tego typu działań.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Sposoby gwałtownej redukcji masy ciała

Gwałtowna redukcja masy ciała polega w dużej mierze na odwodnieniu organizmu, stosując różnego typu techniki, takie jak ograniczenie spożycia płynów, treningi w kombinezonach foliowych, sauna, głodówki, zwiększanie intensywności treningów.


Ale także bardziej agresywnych jak wywoływanie wymiotów, środki przeczyszczające czy moczopędne. Nie wszystkie techniki, jak np. środki moczopędne są dozwolone w sporcie, reszta metod, nawet gdyby była zakazana, to ciężko byłoby to kontrolować.


3. Skutki RWL

Mało inwazyjne skutki, takie jak zmniejszona wydajność tlenowa

i beztlenowa czy obniżenie koncentracji, mogą być widoczne niemalże

od razu. Ale stosując techniki RWL regularnie, można także spodziewać

się poważniejszych, bardziej długofalowych efektów ubocznych, takich jak negatywny wpływ na przyrost siły, zwiększone ryzyko kontuzji, deficyty witamin i składników mineralnych, rozregulowanie metabolizmu, zakwaszenie, zmniejszenie gęstości mineralnej kości, zahamowanie wzrostu oraz problemy z utrzymaniem masy ciała w przyszłości.


4. Czy warto stosować RWL?

Myślę, że po zapoznaniu się ze skutkami ubocznymi, nie trzeba nikogo przekonywać, iż tego typu techniki nie są najlepszym wyjściem. Jeżeli

już redukujemy masę ciała, powinniśmy taki proces rozpocząć odpowiednio wcześnie, aby pozbyć się ewentualnie nadmiaru tkanki tłuszczowej.


A na krótki czas przed startem można zastosować bezpieczne techniki odwadniające, lecz odwodnienie powinno być maksymalnie rzędu 2-5%,

a następnie należy odpowiednio nawodnić i zregenerować organizm.

Tego typu zabiegi nie powinny być także stosowane przez dzieci i młodzież oraz osoby niedoświadczone.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy