Czujecie, że ostatnio macie spadek siły i nie wiecie, jaki jest tego powód? Całkiem możliwe, że jest to spowodowane przetrenowaniem. Wasz organizm po prostu potrzebuje więcej czasu na regenerację. Dzisiejszy artykuł będzie dotyczył właśnie tego tematu. Opiszę procesy, które odbywają się w naszych mięśniach i ile najlepiej odpoczywać, żeby każdy trening był dla nas korzyścią.


SPIS TREŚCI:

1. Każdy czas treningowy jest ważny, a zwłaszcza czas po treningu

2. Skąd wiadomo, że ciało się nie zregenerowało?

3. Odpoczynku nigdy za dużo!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Każdy czas treningowy jest ważny, a zwłaszcza czas po treningu

Dużo pisałem odnośnie do tego, co robić przed i w trakcie treningu.

Ale co musimy robić, jeśli trenujemy w domu, poza siłownią

czy placem? Dokładnie chodzi mi tutaj o czas na regenerację między treningami. Dobrze przeprowadzony trening stymuluje wzrost tkanki mięśniowej, ale sama jej budowa odbywa się w trakcie odpoczynku. Pamiętajcie, że budowa mięśni jest metabolicznie wyczerpującym procesem.


Żeby wyprodukować/stworzyć kawałek mięśnia, organizm powinien zmobilizować hormony i składniki odżywcze dla białkowej syntezy.

Cały ten proces wymaga czasu – jednak ile czasu potrzeba dla wzrostu mięśni? Trening może stymulować wzrost tkanki mięśniowej,

ale jednocześnie go wstrzymywać. Innymi słowy, jeżeli zrobicie trening,

zanim mięśnie w pełni się zregenerują i urosną, wtrącicie się

w trwający, skomplikowany proces i przyczynicie się do jego zaburzenia.

 

2. Skąd wiadomo, że ciało się nie zregenerowało?

Ciało samo wskaże, czy trening został wykonany w odpowiednim czasie,

czy za wcześnie. Jeżeli za wcześnie to po prostu będziecie słabsi

– nie będziecie potrafić wykonać tej samej ilości powtórzeń i serii. Jeżeli odpoczynek był odpowiednio długi, na następnym treningu będziecie silniejsi w każdym ćwiczeniu i w każdej serii. Badania udowodniły, że dla dorosłej osoby odpoczynek powinien wynosić minimum 4 dni. Niektóre osoby potrzebują do 7 dni na regenerację.


Pewnie zastanawiacie się teraz, czy jeśli człowiek w ciągu 4 dni jest

w stanie się zregenerować, to czy 7 dni to nie będzie za dużo? Mogę spokojnie odpowiedzieć - nie. Pamiętajcie, że budowa tkanki mięśniowej metabolicznie jest dosyć długim procesem i ciało nie pozwoli na utratę czegoś, co uzyskało z takim wysiłkiem. Ludzie nie budują domów, które będą służyć im tylko rok.


3. Odpoczynku nigdy za dużo!

Organizm również nie będzie bardzo się wysilał. Jeżeli człowiek trenował

20 tygodni, to dekompensacja nie może nastąpić wcześniej niż 6 tygodni

po całkowitej rezygnacji z treningu. Jeżeli człowiek regeneruje się

po 4 dniach, to 7 mu nie zaszkodzi.


Może wykonywać wtedy jakieś lżejsze treningi: skakanie na skakance, lekkie bieganie, jazdę na rowerze. Z tego, co widzę po swoich zajęciach, mogę wskazać ludzi, którym 7 dni odpoczynku nie wystarcza, jednak nie znajduję osób, dla których 7 dni to zbyt długi czas na regenerację.


Oczywiście możecie trenować często, ale pamiętajcie, że mięśnie rosną

podczas odpoczynku. Ja sam mam dosyć intensywne i częste treningi.

Ale czasami, żeby dotrzeć do kogoś ze swoją ideą, musisz się poświęcić.