Jaka jest zależność pomiędzy poborem tlenu przez organizm w wysiłku fizycznym a generowaną przez mięśnie mocą? Poglądy na ten temat uległy weryfikacji. Dobrze je znać do właściwej oceny wydolności fizycznej sportowca.


SPIS TREŚCI:

1. Liniowa zależność pomiędzy poborem tlenu i mocą

2. Nieliniowa zależność pomiędzy poborem tlenu i mocą

3. Nieliniowy charakter zależności pomiędzy poborem tlenu i mocą w praktyce


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły

 


1. Liniowa zależność pomiędzy poborem tlenu i mocą

Liniowa zależność pomiędzy poborem tlenu a mocą generowaną przez mięśnie szkieletowe człowieka była powszechnie uznawana. Na jej podstawie powstało wiele testów wydolności fizycznej, pośrednich metod wyznaczania maksymalnego poboru tlenu. Wymienić można próbę Astranda, test Margarii, próbę Foxa.


Przykładowy test Foxa polega na 5-minutowej pracy na cykloergometrze z obciążeniem 150W. W piątej minucie trwania testu zlicza się HR (częstość skurczów serca) i maksymalny pobór tlenu wylicza ze wzoru: VO2max = 6300 - 19,26*HR. Testy tego typu wykorzystują założenie liniowej zależności pomiędzy częstością skurczów serca a poborem tlenu i poborem tlenu a generowaną sprawnością mechaniczną mięśni (wyrażaną wykonaną pracą).


Okazuje się, że takie zależności – a co za tym idzie, dokładność szacowania VO2max – zachodzą tylko w zakresie wysiłku podprogowego.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Nieliniowa zależność pomiędzy poborem tlenu i mocą

Nowsze badania, m.in. prof. Żołądzia, a także zespołu Frederica Campiona (wykonane na 155 kolarzach zawodowcach) wykazały, że liniowy charakter wymienionych zależności zachodzi tylko w wysiłkach podprogowych, poniżej progu mleczanowego. W wysiłkach powyżej progu dochodzi do nieproporcjonalnie szybszej konsumpcji tlenu od generowanej mocy mięśni.


Co to oznacza? Nieuwzględnianie zjawiska nieliniowego przyrostu zużycia tlenu w stosunku do generowanej mocy mięśni szkieletowych prowadzi w praktyce do przeceniania wydolności fizycznej badanych osób. Na poziomie VO2max nie są oni w stanie wygenerować takiej mocy, jaka wynikałaby z wyliczeń opartych na liniowym charakterze wzrostu tych parametrów.


3. Nieliniowy charakter zależności pomiędzy poborem tlenu i mocą w praktyce

Fakty te doprowadzają do konieczności powstania nowych metod oceny wydolności fizycznej zawodników, opartych na wyznaczaniu krytycznej wielkości mocy, po przekroczeniu której pobór tlenu wzrasta nieliniowo (ma bardziej stromy przebieg). Wielkość utraty liniowości w przebiegu VO2 nie jest stała u wszystkich osób i przyjmuje wartości 10–35%, co dodatkowo komplikuje faktyczną ocenę wydolności fizycznej konkretnego sportowca.


Tym można tłumaczyć fakt osiągania znakomitych wyników w konkurencjach wytrzymałościowych przez zawodników, u których wielkości VO2max znacznie odbiegały od rekordowych. Np. były rekordzista świata w biegu maratońskim, D. Clayton (2,08.34 godz.), legitymował się względnie słabym wynikiem 69,7 ml min-1 kg-1 VO2max.


Na wyżej wymienionym przykładzie wnioskować można, że maratończyk wykazywał się wyższą sprawnością mechaniczną mięśni na uzyskanie tej samej wielkości mocy, niezbędnej do kontynuacji biegu zużywał mniej energii. Wykazywał też mniejsze zużycie tlenu. Na aspekt tej sprawności warto zwrócić uwagę w praktyce treningowej, nie patrząc „ślepo” na wysokość maksymalnego poboru tlenu.

Szukasz dobrej odżywki?
ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO KUP TERAZ
WPC PROTEIN PLUS LIMITED WPC PROTEIN PLUS LIMITED KUP TERAZ
WHEY GOLD STANDARD 100% WHEY GOLD STANDARD 100% KUP TERAZ
BURN4ALL BURN4ALL KUP TERAZ
Plany dietetyczne i treningowe
Komentarze(4)
    • ~Płocki Jaglaczan Potworu
      12 grudzień 2016

      Kozacko wie może ktoś w jaki sposób zacząć się podciągać? Mam 190cm wzrostu 45cm w bicepsie i ważę 92kg i nie jestem w stanie wykonać ani jednego podciągnięcia. Czym to może być spowodowane?

      • ~Król biceps
        12 grudzień 2016

        Spytaj ojca

        • ~Płocki Jaglaczan Potworu
          12 grudzień 2016

          Nie rozumiem twojej agresji słownej. Mój tata był zawodowym tynkarzem przez 25 lat i dzięki temu zdobył niewyobrażalne doświadczenie w wyciskaniu sztangi na ławeczce płaskiej.

          • Maksym Riznyk
            14 grudzień 2016

            NIe zwracaj uwagi na podobne komentarze ;)
            Ostatnio pisałem artykuł na ten temat, czyli ja dojść do wymażonego 1 podciągnięcia zapraszam do lektury, może przyda się :)
            http://www.fabrykasily.pl/treningi/street-workout/street-workout-jak-nauczyc-podciagac-sie-na-drazku