Drogi Czytelniku, zapoznaj się z zasadami, które pomogą ci zaznajomić się z siłownią. W artykule przedstawiono siedem zasad osoby zaczynającej swój trening siłowy. Dzięki nim pierwsze dni w nowym świecie sportów sylwetkowych będą szczególne i w przeciwieństwie do wielu osób nie zrezygnujesz ze zmiany swojej sylwetki, zanim de facto ją zaczniesz!


SPIS TREŚCI:
1. Obierz swój cel
2. Sprawdź swoje wyniki siłowe
3. Ucz się od bardziej doświadczonych osób
4. Nie bój się korzystać z rad oraz pomocy innych
5. Zaznajom się przynajmniej z podstawowymi ćwiczeniami
6. Pierwsze tygodnie poświęć na roztrenowanie
7. Przyjrzyj się swojemu menu

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Obierz swój cel

Najważniejszy jest cel treningowy. Bez niego wysiłki nie będą miarodajne. Bez konkretnego celu trening siłowy jest niczym okręt, który krąży po bezkresie oceanu, nie decydując się płynąć w żadną ze stron. Plan treningowy powinien jasno definiować, co ma pomóc uzyskać pierwszy i każdy kolejny trening.


Na początku warto przejrzeć się w lustrze. Już za pierwszym razem należy określić, czy w obecnej formie bardziej korzystne będzie zbijanie wagi, czy nabieranie masy mięśniowej. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Ponadto dodatkowo można zrobić sobie zdjęcie i zapytać zaufanego przyjaciela o opinię, jeśli samemu ma się problem z określeniem formy.


2. Sprawdź swoje wyniki siłowe

Zanim zacznie się ciężki trening siłowy na maksimum swoich możliwości, wypadałoby sprawdzić miejsce, z którego zaczyna się swoją przygodę. Należy więc określić swoje wyniki siłowe w podstawowych ćwiczeniach.


Bardzo ważne jest określenie, ile jest się w stanie dźwignąć raz w martwym ciągu, przysiadzie, wypychaniu sztangi na ławce płaskiej, wyciskaniu hantelek nad głowę, uginaniu ramion ze sztangą oraz prostowaniu ramion z gryfem do czoła leżąc.


Dzięki temu będzie można dopasować już pierwszy trening do własnych możliwości. Odpowiedni plan treningowy to kolejny krok na drodze do wymarzonej sylwetki.


3. Ucz się od bardziej doświadczonych osób

Początki zawsze są trudne. Pierwszy trening właśnie między innymi dlatego zapada już na zawsze w pamięć. Nie ma jednak co się zrażać, a pierwszy raz na siłowni należy potraktować jako okres nauki. Warto podpatrywać technikę, sam trening oraz metody treningowe innych osób, które prezentują się najlepiej pod względem wizualnym na siłowni.


Z tym nie powinno się mieć problemu, bowiem na każdej siłowni znajdzie się kilka osób, które zdecydowanie temu sportowi poświęcają swoje życie, co zresztą widać po ich ponadprzeciętnej sylwetce.


4. Nie bój się korzystać z rad oraz pomocy innych osób

Jeśli ma się problem, pytania bądź nie wie się czy prawidłowo wykonywane jest dane ćwiczenie – nie należy bać się pytać bądź prosić o pomoc osoby trzecie czy trenera personalnego. Tylko w taki sposób jest się w stanie uniknąć błędów już na samym początku, a to z pewnością zaprocentuje w przyszłości.


Każdy kiedyś miał swój pierwszy trening, więc chętnie pomoże w uwikłaniu się z problemami niedoświadczonemu koledze.


5. Zaznajom się przynajmniej z podstawowymi ćwiczeniami

Jest to nawiązanie do punktu numer dwa. Już na pierwszym treningu warto postarać się opanować do perfekcji podstawowe ćwiczenia. Od samego początku należy skupiać się na prawidłowej technice. Męska duma powinna znaleźć się w kieszeni, bowiem na tym etapie przygody z treningiem nie liczy się ciężar, tylko budowanie podstaw, na których później będzie się bazować przez długie lata.


6. Pierwsze tygodnie poświęć na roztrenowanie

Pierwsze 2-3 miesiące, a w skrajnych przypadkach, gdy np. cierpi się na sporą nadwagę, nawet 6 miesięcy należy poświęcić na roztrenowanie mięśni. W trakcie roztrenowania trzeba skupiać się, o czym już wspomniano, na odpowiedniej technice. Ciężar należy dobierać tak, aby być w stanie wykonać 15-20 prawidłowych powtórzeń, mając w zapasie 1-2 powtórzeń.


Podstawowy błąd osób zaczynających swój pierwszy trening to rzucanie się w wir wymagających ćwiczeń, które zamiast rozwijać mięśnie, prędzej przysporzą wymówek do dalszego uczęszczania na siłownię.


7. Przyjrzyj się swojemu menu

Okres roztrenowania można również poświęcić na zmianę swoich nawyków żywieniowych, o ile oczywiście są złe. Wskazane jest spożywanie większej ilości produktów zawierających białko, zdrowych węglowodanów i tłuszczów. Nie należy unikać owoców i warzyw. Dodatkowo ważne jest picie odpowiednio dużej ilości wody, pamiętając przy tym również o suplementacji – podstawowymi produktami są w tym wypadku białko oraz witaminy i minerały, które można zakupić np. w pastylkach.


Osoba ćwicząca musi unikać słodyczy, alkoholu, papierosów oraz narkotyków. Powinna ona starać się odstawić na bok słodkie gazowane napoje oraz wszystkie produkty zawierające cukry proste – w tym pszenicę i kukurydzę, należy również unikać tłustego mięsa oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.