Dzięki postępowi nauk o żywieniu wiemy obecnie, że istnieje wiele składników pokarmowych, które mogą wspomagać w odchudzaniu poprzez stymulację wydatku energetycznego lub – mówiąc prościej – przyśpieszanie metabolizmu. Za przykład może posłużyć zielona herbata, która posiada takie właściwości dzięki dużemu udziałowi katechin. Czy za przyśpieszenie metabolizmu mogłaby też odpowiadać guma do żucia? Dla niektórych sama sugestia jest wręcz odrzucająca. Guma do żucia jest wysokoprzetworzonym produktem, być może nie zawiera dużo kalorii, ale znajdziemy w niej dużo słodzików takich jak sorbitol, acesulfam K oraz regulatory kwasowości, w tym kwas jabłkowy i cytrynowy. Niezupełnie zdrowe zestawienie. Co ważniejsze, brak tu składnika pobudzającego nasz organizm do spalania kalorii. Jak więc guma może pomóc w odchudzaniu?


SPIS TREŚCI:

1. Istota przeżuwania pokarmu

2. Badanie naukowe

3. Praktyczne rekomendacje


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Istota przeżuwania pokarmu

Bardzo często skupiamy się na tym co znajduje się na naszym talerzu, kompletnie pomijając to, jak trafia do naszego ciała. I słusznie! Kompozycja pożywienia, czyli to co jemy, ma najważniejszy wpływ na przebiegi procesów metabolicznych w naszym organizmie i przekłada się na istotne zmiany w wyglądzie sylwetki. Ale! Ten drugi element – czyli to, jak jemy – także ma wpływ na nasze ciało.


Najważniejszym powiązaniem pomiędzy przeżuwaniem pokarmu a kompozycją sylwetki jest hamowanie głodu. Pobicie rekordu w szybkości zjedzonego posiłku może też się wiązać z równoczesnym medalem za jego wielkość. Dzieje się tak, ponieważ sygnał z przewodu pokarmowego nie wysyła informacji do mózgu w wystarczająco szybkim tempie, żeby wprowadzić reakcję hamującą apetyt. Gdy jemy powoli, nasz żołądek napełnia się stopniowo i uzyskujemy adekwatną odpowiedź od mózgu na temat stanu nasycenia posiłkiem. Jedząc powoli, masz większą pewność, że nie zjesz więcej niż powinieneś!


Jest także drugi ważny aspekt związany z przeżuwaniem, który został rozpowszechniony przez dr Yuka Hamada z Tokio. W swoim badaniu pokazała, że rozkoszowanie się posiłkiem, a więc jego dłuższe przeżuwanie, pozwala spalić dodatkowe kalorie! Ma to sens, gdy weźmiemy pod uwagę, że ruchy żuchwy zależą od aktywności odpowiednich mięśni i wymagają energii do rozdrobnienia żywności. Dodatkowo już w ustach działają pewne enzymy, które wspomagają trawienie pokarmu. Naukowcy z Tokio poszli krok dalej i pokazali niedawno, że po skończeniu posiłku żucie gumy pozwala na dodatkowy wydatek energetyczny.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Badanie naukowe

W badaniu zostały wyróżnione cztery grupy, co umożliwiało dokładne przedstawienie zależności pomiędzy długością żucia a wydatkiem energetycznym:

Grupa jedząca posiłek szybko;

Grupa jedząca posiłek szybko i żująca gumę;

Grupa jedząca posiłek wolno;

Grupa jedząca posiłek wolno i żująca gumę.

W każdym teście posiłek zawierał 621 kilokalorii, a żucie gumy trwało 15 minut.


Potwierdziło się to, co zaobserwowano w badaniach z poprzednich lat: dłuższe spożycie posiłku pozwalało spalić więcej kalorii. Żucie gumy natychmiast po posiłku pozwalało ten efekt jeszcze bardziej zintensyfikować.



3. Praktyczne rekomendacje

Na podstawie powyższego badania ewidentnie widać, że żucie gumy, chociaż może nie być najlepsze dla uzębienia, to jest w stanie wspomóc utratę tkanki tłuszczowej poprzez stymulację termogenezy poposiłkowej. Wstrzymaj się jednak jeszcze z wyrzuceniem przez okno brokułów i przejściu na dietę „gumową”, ponieważ dokładna analiza wyników badania pokazuje, że powolne spożycie posiłku i 15 minut żucia gumy pozwala na spalenie dodatkowych 0,35 kcal na kilogram masy ciała, co dla mężczyzny ważącego 80 kilogramów oznacza niecałe 30 kcal. Nie jest to wynik, który zrewolucjonizuje metody odchudzania, a na pewno nie warto przechodzić na jakąś dietę gumową.


Z drugiej strony jest to wynik zadowalający i przewidywalny. Inne naturalne produkty przyśpieszające metabolizm wcale nie działają znacznie lepiej.

Filiżanka zielonej herbaty, wspomniana na początku artykułu, pomaga spalić około 42 kcal. Wszystkie zabiegi rzekomo przyśpieszające metabolizm mają na celu wspomaganie naszych wysiłków, a nie ich zastąpienie. Dlatego jeśli masz dietę dopiętą na ostatni guzik, ciężko trenujesz i osiągasz efekty, to możesz skorzystać z drobnych sztuczek takich jak poposiłkowe żucie gumy, żeby spalić kilka dodatkowych kalorii.

Szukasz dobrej odżywki?
SPALACZ TRIZER SPALACZ TRIZER KUP TERAZ
ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO KUP TERAZ
WPC PROTEIN PLUS LIMITED WPC PROTEIN PLUS LIMITED KUP TERAZ
WHEY GOLD STANDARD 100% WHEY GOLD STANDARD 100% KUP TERAZ
Plany dietetyczne i treningowe