Dzisiejszy artykuł poświęcę diecie paleo. Jest to coraz popularniejszy system żywienia, charakteryzujący się holistycznym podejściem do diety. W swoich założeniach skupia się na tym, co jedli nasi przodkowie, tym samym wyklucza przetworzone produkty. Ze zdrowotnego punktu widzenia dieta świetnie sprawdza się przy leczeniu chorób cywilizacyjnych.

 

SPIS TREŚCI:

1. Dieta paleo – krótka historia
2. Założenia diety
3. Korzyści
4. Produkty dozwolone i zabronione

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Dieta paleo – krótka historia

Paleolit to era, która trwała najdłużej w dziejach ludzkości, a zaczęła się

w momencie, gdy ludzie nauczyli się wytwarzać prymitywne narzędzia. Dieta paleo została opracowana i wypromowana przez Lorena Cordaina w książce pod tytułem „The Paleo Diet”. Autor jest osobą, o której warto poczytać więcej, dlatego powiem tylko, że jest to amerykański naukowiec specjalizujący się w dziedzinie żywienia i fizjologii ćwiczeń. Książkę wydał w 2010 roku.

 

 

2. Założenia diety

Podstawowym założeniem diety paleo jest powrót do korzeni, czyli jedzenie jak najbardziej naturalne. Nasi przodkowie nie mieli sklepów, więc ich dieta pozbawiona była produktów typu mąka, twaróg czy chleb. Oznacza to, że jedli oni przede wszystkim warzywa, które zebrali, oraz mięso, które sami upolowali. Dieta paleo nie jest rygorystyczna, jednak budzi mieszane uczucia.

 

Moje osobiste zdanie jest takie, że im mniej przetworzone produkty wybieramy, tym lepiej dla naszego zdrowia, natomiast żyjemy w czasach, w których nie trzeba polować, a można iść do sklepu i zapewne nasi przodkowie odżywialiby się inaczej, gdyby mieli markety.

 

Wykluczenie z jadłospisu produktów zawierających laktozę i gluten oraz konserwanty pozwala organizmowi na automatyczne oczyszczenie

i poprawienie jakości wszystkich procesów życiowych. Ponieważ nasi przodkowie byli dosyć aktywni fizycznie, dieta paleo zakłada także włączenie do dnia codziennego treningu. Takie holistyczne podejście sprawia, że paleo przestaje być po prostu dietą, a staje się stylem życia.

 

3. Korzyści

Korzyści płynące z wykluczenia przetworzonych produktów są olbrzymie. 60% ludzi ma problem z trawieniem laktozy, a duża część ludzi również

z glutenem. Dzięki zmianie nawyków i usunięciu produktów zawierających te

dwa związki poprawia się cera, ogólny stan zdrowia, praca jelit oraz wyniki sportowe. Znikają wzdęcia, uczucie ciężkości, reguluje się poziom hormonów tarczycy i regenerują się stawy. Dodatkowym atutem diety jest oczywiście fakt, że możemy stracić zbędne kilogramy. Wielu sportowców chwali sobie ten rodzaj żywienia i osiąga coraz lepsze wyniki. Naśladowanie stylu żywienia ludzi pierwotnych ma jeszcze tę zaletę, że nie trzeba liczyć kalorii.

 

4. Produkty dozwolone i zabronione

Jadłospis opiera się o produkty wysokobiałkowe, kwasy tłuszczowe omega-3 i o wszystko, co występuje w naturze. Znalazłem wiele bardzo smacznych

i ciekawych przepisów, które chętnie wypróbuję, więc z pozoru ograniczone pole manewru w kuchni tak naprawdę ograniczone jest jedynie przez naszą wyobraźnię.


Jakich produktów należy unikać:
– wszystkich produktów przetworzonych (zapomnijcie o sklepowych batonach, łakociach, białym cukrze i moich ulubionych sezamkach);
– rafinowanych węglowodanów (pora przestać prosić o ciasteczka przy każdym zakupie chleba);
– rafinowanych olejów zawierających tłuszcze trans;
– soi, kukurydzy i zbóż zawierających gluten;
– nabiału i przetworów mlecznych;
– mąki, prócz tych zwanych paleo.

 

Produkty dozwolone:
bataty, daktyle, banany, mąki bananowa i kasztanowa;
– oleje nierafinowane;
– warzywa (należy ograniczyć te strączkowe);
– jaja, orzechy, ryby, mięso.

 

Lista jest oczywiście skrócona i uproszczona, ale pokazuje główne założenie paleolitycznego stylu odżywiania.