Dzisiejszy artykuł poświęcę tematyce diety paleo. Jest to coraz popularniejszy system żywienia. Ma holistyczne podejście do diety. Skupia się na tym, co jedli nasi przodkowie i wyklucza przetworzone produkty.

Z punktu widzenia zdrowia ma to duży sens i ta dieta świetnie sprawdza się przy leczeniu chorób cywilizacyjnych.


SPIS TREŚCI:

1. Dieta paleo – krótka historia
2. Założenia diety
3. Korzyści
4. Produkty dozwolone i zabronione


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Dieta paleo – krótka historia

Paleolit to era, która trwała najdłużej w dziejach ludzkości, a zaczęła się

w momencie, gdy ludzie nauczyli się wytwarzać prymitywne narzędzia. Natomiast dieta paleo została opracowana i wypromowana przez Lorena Cordaina w książce pod tytułem "The Paleo Diet". Jest to osoba, o której warto poczytać więcej, dlatego powiem tylko, że jest to amerykański naukowiec, specjalizujący się w dziedzinie żywienia i fizjologii ćwiczeń. Książkę wydał w 2010 roku.



Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Założenia diety

Podstawowym założeniem diety paleo jest powrót do korzeni – czyli jedzenie jak najbardziej naturalne. Nasi przodkowie nie mieli sklepów, więc ich dieta pozbawiona była produktów typu mąki, twarogi czy chleby. Oznacza to, że jedli oni przede wszystkim warzywa, które zebrali oraz mięso, które sami upolowali. Dieta paleo nie jest rygorystyczna i budzi mieszane uczucia.


Moje osobiste zdanie jest takie, że im mniej przetworzone produkty wybieramy, tym lepiej robimy pod kątem naszego zdrowia, natomiast żyjemy w czasach, gdzie nie trzeba polować, a można iść do sklepu i zapewne nasi przodkowie odżywialiby się inaczej, gdyby mieli markety.


Wykluczenie z jadłospisu produktów zawierających laktozę i gluten oraz konserwanty pozwala organizmowi na automatyczne oczyszczenie

i poprawienie jakości wszystkich procesów życiowych. Ponieważ nasi przodkowie byli dosyć aktywni fizycznie, dieta paleo zakłada także włączenie do dnia codziennego treningu. Takie holistyczne podejście sprawia, że paleo przestaje być po prostu dietą, a staje się stylem życia.


3. Korzyści

Korzyści płynące z wykluczenia przetworzonych produktów są olbrzymie. 60% ludzi ma problem z trawieniem laktozy i duża część ludzi również

z glutenem. Dzięki zmianie nawyków i usunięciu produktów zawierających te

2 związki, poprawia się cera, ogólny stan zdrowia, praca jelit oraz wyniki sportowe. Znikają wzdęcia, uczucie ciężkości, reguluje się poziom hormonów tarczycy i regenerują się stawy. Dodatkowym atutem diety jest oczywiście fakt, że możemy stracić zbędne kilogramy. Wielu sportowców chwali sobie ten rodzaj żywienia i osiąga coraz lepsze wyniki. Naśladowanie stylu żywienia ludzi pierwotnych ma jeszcze tę zaletę, że nie trzeba liczyć kalorii.


4. Produkty dozwolone i zabronione

Jadłospis opiera się o produkty wysokobiałkowe, kwasy tłuszczowe omega

3 i o wszystko, co występuje w naturze. Znalazłem wiele bardzo smacznych

i ciekawych przepisów, które chętnie wypróbuję, więc z pozoru ograniczone pole manewru w kuchni tak naprawdę ograniczone jest jedynie przez naszą wyobraźnię.


Jakich produktów należy unikać:
– wszystkich produktów przetworzonych (zapomnijcie o sklepowych batonach, łakociach, białym cukrze i moich ulubionych sezamkach);
– rafinowanych węglowodanów (pora przestać prosić o ciasteczka przy każdym zakupie chleba);
– rafinowanych olei, zawierających tłuszcze trans;
– soi, kukurydzy i zbóż zawierających gluten;
– nabiału i przetworów mlecznych;
– mąki, prócz tych zwanych paleo.


Produkty dozwolone:
bataty, daktyle, banany, mąki bananowa i kasztanowa;
– oleje nierafinowane;
– warzywa (należy ograniczyć te strączkowe);
– jaja, orzechy, ryby, mięso.


Lista jest oczywiście skrócona i uproszczona, ale pokazuje główne założenie paleolitycznego stylu odżywiania.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(3)
    • ~Mała Mi
      9 wrzesień 2015

      A mogłabym prosić o jakiś przykładowy przepis, jeśli już jakieś danie przyrządziłeś? dablegna@interia.pl

      • ~marlena
        13 listopad 2015

        przetworzona zywnosc jest ogolnodostepna i czesto stosunkowo tania w obliczu produktow eko, nie kazdego bedzie stac na to przedsiewziecie

        • ~Janis
          28 grudzień 2015

          Potwierdzam! Na tej diecie w 3 m-ce straciłem na wadze 8kg, a wyniki choresterolu tak mi się poprawiły, że lekarz powiedział, że gdyby mnie nie znał, to by nie uwierzył że są moje. Problem w tym że uwielbiam makarony, ziemniaki, słodycze, a tego, niestety, trzeba się wyrzec :((