Wiele osób zaczyna przygodę z siłownią, ponieważ chce coś zmienić

w swoim życiu. Owe „coś” jest zwykle substytutem słów: „chcę lepiej wyglądać”, „chcę mieć lepszą kondycję”, „chcę podobać się płci przeciwnej”. Jednak osoby te często nie potrafią zbyt wiele osiągnąć. Pojawiają się problemy z motywacją. Trudno też wskazać przyczynę porażki. Najprawdopodobniej problemu dałoby się uniknąć, gdyby osoby te miały jasno i konkretnie określony cel. W tym artykule dowiecie się, jak takie cele należy formułować.


SPIS TREŚCI:

1. Wyznaczanie celów – dlaczego warto?

2. Metoda SMART

3. Jak sformułować cel?

4. Wyznaczanie celów – podsumowanie


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły

 


1. Wyznaczanie celów – dlaczego warto?

Wielu osiąga przyzwoite wyniki dążenia do lepszej sylwetki, zdrowia czy kondycji, ale nawet takie osoby potrafią być z siebie niezadowolone. Wynika to z faktu, że nie mieli wcześniej sprecyzowanego celu i planu, dlatego nie wiedzą jak daleko zaszli oraz nie wiedzą, czy w pełni zrealizowali to, co mieli w początkowym zamyśle. Z taką sytuacją spotykają się zazwyczaj osoby, które amatorsko uprawiają sport. Mimo to znane są podobne przypadki nawet wśród zawodowców.


Osoby uprawiające sport zawodowo są pozytywnie nastawieni, mają wysoką samoocenę oraz motywację. Wynika to głównie z tego, że osoby te poprawnie określiły i spisały zamierzenia, które mają zostać zrealizowane. Dzięki temu osiągają cele, a co za nimi idzie, pojawia się u nich zadowolenie i spełnienie. To także zachęca do wyznaczania sobie kolejnych celów.


Skoro czytasz ten artykuł, to zapewne wiesz, do czego dążysz – ale nie wiesz, jak to zrealizować. Potrzebujesz odpowiedniego sposobu żywienia, właściwego treningu oraz dobrze przemyślanego planu działania, który zaczynać się powinien od opisania tego, co dokładnie chcemy osiągnąć,

w jakim czasie i po co. To jest punkt wyjścia do zaprogramowania naszej metamorfozy.


Wyznaczanie celów stanowi podstawę przy rozwiązywaniu różnych problemów. Dobrze przemyślany i opracowany plan sprawia, że nie działamy po omacku, tylko konsekwentnie realizujemy wszystkie jego etapy. Oczywiście nie jesteśmy w stanie być przygotowani na wszystkie ewentualności. Wtedy nasze plany mogą ulec zmianie. Jednak żeby tak się stało, najpierw trzeba sprecyzować swoje cele.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Metoda SMART

SMART to jedna z najlepszych metod wyznaczania celów. SMART to akronim słów, które posiada każdy dobrze zdefiniowany cel:

– S – szczegółowy (ang. specific);

– M – mierzalny (ang. measurable);

– A – ambitny (ang. ambitious);

– R – realistyczny/ekologiczny (ang. realistic/relevant);

– T – terminowy (ang. timely defined).


S jak Szczegółowy 

Cel musi być precyzyjny. Im szczegółowiej rozpisany, tym lepiej. Zamiast zakładać „chcę wyciskać dużo na ławce prostej”, lepiej będzie założyć sobie: „za 3 miesiące będę wyciskał 20 kg więcej na ławce prostej”, albo: „co tydzień będę zwiększał ciężar o 2,5 kg”.


M jak Mierzalny

Cel musi być mierzalny, dlatego należy używać wyłącznie konkretnych wartości. Stwierdzenie „wyciskać dużo” można rozumieć na wiele sposobów. Ważne zatem jest w tym przypadku użycie konkretniejszej miary. W zależności od rodzaju przyjętego celu będzie to np. kilogramy (na siłowni), kilometry (na bieżni), metry (na basenie), centymetry (w skoku

o tyczce).


A jak Ambitny

Cel musi być ambitny, Musi stanowić dla nas wyzwanie. Nie należy jednak przesadzić w drugą stronę i stworzyć sobie cel nierealny; przykładowo, „wyciskanie 200 kg po 3 miesiącach treningu”. Cele należy dobierać ostrożnie. Warto zatem obrać tzw. taktykę „low ball” czyli robienie wolniejszego, ale bardziej regularnego progresu.


R jak Realistyczny

Realizm celów został opisany w podpunkcie wyżej. Cel musi też być ekologiczny. Cel ten ma nieść korzyść, a nie być dla nas destrukcyjny. Nie możemy osiągać celów kosztem własnych wartości, przekonań, kontaktów ze znajomymi. Wszystko musi ze sobą współgrać. To pozwoli zachować trzeźwość umysłu.


T jak Terminowy

Cel musi być określony w czasie. Musimy wiedzieć, ile mamy czasu na jego osiągnięcie. Określenie terminu jest bardzo ważne bowiem sprawia, że działamy pod presją. Działa to motywująco i sprawia, że realizacja celów przychodzi zdecydowanie łatwiej.


3. Jak sformułować cel?

Cel powinien mieć pozytywny wydźwięk. Nie można nadużywać słowa „nie”. Dlaczego? Ponieważ może zadziałać tu metoda „różowego słonia” (jeżeli powiem żebyś nie myślał o różowym słoniu, na pewno pomyślisz).


Zamiast powiedzieć „nie będę się obijał”, powiedz: „będę aktywny fizycznie przynajmniej 3 razy w tygodniu”. Unikaj słowa „nie”, gdyż ma negatywny wydźwięk. Właściwie sformułowane cele sprawiają, że chętniej i łatwiej je realizujemy.


4. Wyznaczanie celów – podsumowanie

Wyznaczanie celów to podstawa w dążeniu do swoich pragnień, marzeń

i potrzeb. To właśnie właściwie określone cele są fundamentem naszego sukcesu.


Wszystko zaczyna się w głowie. Mając wiedzę na temat wyznaczania celów nie pozwól, by ktoś wyprzedził cię w realizacji przyjętych planów!

Plany dietetyczne i treningowe