Ryby na naszym stole wciąż lądują zbyt rzadko. Jednak prawdą jest, iż nasza wiedza na temat ich prozdrowotnego oddziaływania staje się coraz bogatsza. Powoli stajemy się świadomi, jak ważna jest ich obecność w naszej diecie, ponadto zaczynamy doceniać ich walory smakowe. Nie da się ukryć, iż pośród całej, tak różnorodnej, palety ryb, które mamy do wyboru, tuńczyk jest niekwestionowanym liderem pod względem częstotliwości wyboru. Ląduje w naszych sałatkach, na kanapkach, ale i jako zdrowa przekąska pomiędzy posiłkami. Sprawdźmy więc, jakie wartości dostarczamy swojemu organizmowi, spożywając tę właśnie rybę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Tuńczyk – podstawowe informacje

2. Co siedzi w tuńczyku, czyli o składnikach odżywczych

3. Tuńczyk i jego wpływ na zdrowie

4. Porady

Zobacz więcej! -23 kg -11 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg

 

 

1. Tuńczyk – podstawowe informacje

„Tuńczyki” to nazwa ogólna, odnosząca się do kilkunastu gatunków ryb. Najbardziej znanym (a także najdroższym!) i cenionym przez amatorów ryb jest tuńczyk błękitnopłetwy – gatunek osiągający największe rozmiary

i wagę nawet ponad 700 kg. Oprócz niego, istotny gospodarczo i poławiany na dużą skalę jest także tuńczyk bonito (zwany pasiastym) czy tuńczyki określane mianem albakora – biały i żółtopłetwy.


Tuńczyk należy do ryb morskich drapieżnych. Jest jednym z najszybszych pływaków, a dla zdobycia pożywienia jest w stanie odbywać dalekie wędrówki.


Dzięki smacznemu, delikatnemu smakowi podbił nasze podniebienia. Niewątpliwą zaletą jest także jego uniwersalność – tuńczyk świetnie sprawdza się jako dodatek lub podstawa wielu dań. Dzięki temu często ląduje na naszych stołach.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Co siedzi w tuńczyku, czyli o składnikach odżywczych

Walory smakowe tuńczyka są niezaprzeczalną zaletą tej ryby, ale to nie jedyna cecha, dzięki której zdobył on sobie uznanie. W czasach coraz większej świadomości żywieniowej został on również doceniony za swoje bogate właściwości odżywcze.

 

Wśród najcenniejszych składników zawartych w mięsie tej ryby należy wymienić:

– pełnowartościowe białko, dzięki któremu tuńczyk stał się bardzo popularny w diecie sportowców, jest świetnie przyswajalne, a w 100 g ryby jego zawartość szacuje się na około 22 g;


– kwasy tłuszczowe omega-3, w które tuńczyk jako ryba morska obfituje – kwasy te wykazują niezwykłe właściwości prozdrowotne, a za ich dostarczenie jesteśmy odpowiedzialny my sami, organizm nie jest w stanie ich wyprodukować, dlatego też tak kluczowe zadanie odgrywa tutaj nasza dieta;


– witaminy, w tym witaminy z grupy B (B2, B6, B12), a także witaminę PP – niacynę oraz witaminę A i D;


– składniki mineralne: wapń, żelazo, fosfor, a także potas przy jednoczesnym niskim poziomie sodu – taka zależność odgrywa istotną rolę w kontroli ciśnienia krwi.


3. Tuńczyk i jego wpływ na zdrowie

Bogactwo i różnorodność składników odżywczych zawartych w mięsie tuńczyka sprawia, iż wykazuje on prozdrowotne działanie na kilku płaszczyznach:

– dba o zdrowie serca i układu krążenia, a to za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 – odgrywają one istotną rolę w profilaktyce wielu schorzeń: udarów czy zawałów;


– obniża ciśnienie krwi, dzięki stosunkowo wysokiej zawartości potasu

i niskiej sodu;


– pomaga kontrolować wagę – jako ryba niskokaloryczna i niskotłuszczowa sprawdza się w diecie sportowców oraz osób na dietach redukcyjnych;


– wpływa na układ kostny dzięki zawartości wapnia i fosforu;


– korzystnie oddziałuje na stan naszej skóry poprzez zawartą w mięsie witaminę PP.


4. Porady

Pomimo tak bogatej palety korzyści płynących ze spożywania tuńczyka, jak zawsze warto zachować zdrowy rozsądek i umiar.

 

Z tego też powodu przydatne mogą okazać się poniższe rady:

– aby w pełni wykorzystać zalety tuńczyka, najlepiej kupować go w formie nieprzetworzonej i samodzielnie przygotowywać w domu;


– decydując się na zakup tuńczyka w puszce, należy wybierać ten w sosie własnym, a nie w oleju czy sosach, które odznaczać się będą znacznie wyższą zawartością kalorii, tłuszczu i innych niekorzystnych dla zdrowia substancji;


– lepiej zrezygnować z tak zwanego tuńczyka sałatkowego w formie bardzo rozdrobnionej, który zachęca nas korzystną ceną i możliwością spożycia od razu po otwarciu; niestety do tak rozdrobnionej formy wykorzystuje się znacznie gorsze jakościowo części ryby, pozbawione wspomnianych wartości odżywczych;


– nie bez powodu natrafić można na informacje o rtęci zawartej w mięsie tuńczyka, co faktycznie jest prawdą, ale tyczy się także wielu innych rodzajów ryb; aby nie miało to żadnego wpływu na nasze zdrowie, należy spożywać tę rybę w racjonalnych ilościach – raz w tygodniu wzbogaci on naszą dietę, a przy okazji nie wyrządzi żadnej szkody.


Tuńczyk to niewątpliwie zdrowie na talerzu. Niestety żyjemy w czasach, kiedy nawet wyjątkowo prozdrowotne produkty są obarczone wadami. I choć tuńczyk niesie ze sobą liczne korzyści dla naszego organizmu, nie można popadać w skrajność. Niech stanie się on urozmaiceniem naszej diety, a nie jej podstawą. Spożywany kilka razy w miesiącu stanie się niewątpliwą zaletą naszego jadłospisu i uzupełnieniem diety w cenne składniki odżywcze. Jak w przypadku większości produktów spożywczych, tak i tutaj sprawdza się zasada umiaru.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!