Wśród najbardziej niebezpiecznych dla zdrowia tłuszczów możemy wymienić dwa rodzaje – nasycone oraz tzw. izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. I choć już te pierwsze są wrogiem dla naszego organizmu, trzeba powiedzieć jasno – tłuszcze trans w tej dziedzinie biją je na głowę, wyrządzając naszemu organizmowi jeszcze poważniejsze szkody.


W jaki sposób powstają tłuszcze trans? W jakich produktach występują?

I czy w dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie ustrzec się przed nimi?


SPIS TREŚCI:

1. Tłuszcze trans – definicja i sposób powstawania

2. Konfiguracja „cis” i „trans” – w czym tkwi różnica?

3. Tłuszcze trans w codziennej diecie

4. Wpływ tłuszczów trans na zdrowie

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Tłuszcze trans – definicja i sposób powstawania

Tłuszcze trans powstają na skutek przemysłowego procesu uwodornienia, któremu poddawane są oleje roślinne i zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe.


Jak wiadomo, nienasycone kwasy tłuszczowe zawierają w swej cząsteczce przynajmniej jedno wiązanie podwójne. Sposób położenia atomów (podstawników) w obrębie tego wiązania determinuje rodzaj tychże kwasów, które dzielimy ze względu na to na:

– kwasy o konfiguracji „cis”;

– kwasy o konfiguracji „trans”.


Nienasycone kwasy tłuszczowe, naturalnie występujące w olejach roślinnych, posiadają korzystną konfigurację cis, która na skutek wspomnianego procesu zwanego uwodornieniem (utwardzeniem), przekształca się w konfigurację trans. Podczas tego procesu cząsteczki nienasyconych kwasów tłuszczowych zostają „wzbogacone” atomami wodoru, które przyłączają się w miejscu podwójnego wiązania i powodują powstanie wiązań pojedynczych – nasyconych. Ze względu na to, iż ten etap jest odwracalny, wiązania podwójne częściowo się odtwarzają, ale podstawniki przy nich układają się już w innej konfiguracji – trans.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Konfiguracja „cis” i „trans” – w czym tkwi różnica?

Wydawać by się mogło, iż zmiana ułożenia podstawników przy wiązaniu podwójnym to niewielka, nieznacząca modyfikacja. Jednak w rzeczywistości w niezwykle istotny sposób wpływa na jakość tłuszczu, zmieniając jego właściwości:

– zdrowotne, wszelkie prozdrowotne cechy nienasyconych kwasów tłuszczowych są determinowane przez konfigurację cis,


– technologiczne, nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans,

w przeciwieństwie do izomerów cis, mają konsystencję stałą, są bardziej odporne na działanie światła i temperatury (co wydłuża ich okres ważności), mają delikatną, kremową teksturę, mogą być wielokrotnie używane.


Wszystkie wspomniane cechy technologiczne sprawiają, iż tłuszcze trans pokochał przemysł spożywczy. Idealnie „ulepszają” smak przetworzonej żywności (produkty są bardziej maślane, gładkie, chrupiące), a dodatkowo wydłużają okres jej przydatności do spożycia. Jeśli dodać do tego możliwość ich wielokrotnego użycia (sprawdza się w procesach smażenia

w głębokim oleju), tłuszcze trans stają się idealnym zamiennikiem naturalnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwiększającym zyski producenta i przyspieszającym procesy produkcji.


3. Tłuszcze trans w codziennej diecie

Można z całą pewnością powiedzieć, że tłuszcze trans opanowały przemysł spożywczy.


Wśród produktów najbardziej w nie obfitujących możemy wymienić:

– słone przekąski: chipsy, paluszki, chrupki, słone ciasteczka, popcorn itp.;


– wyroby cukiernicze: pączki smażone w głębokim, wielokrotnie używanym tłuszczu, ciastka i ciasta, niestety również te przyrządzane w domu na bazie tak popularnych twardych margaryn w kostkach (margaryny kubkowe zazwyczaj posiadają niewielkie ilości tłuszczów trans, ale należy czytać etykiety i wybierać te najbardziej maziste);


– inne słodycze: biszkopty, herbatniki, produkty czekoladowe;

– zupy i sosy w proszku, gotowe dania;

– fast-foody.


Tak szerokie zastosowanie tłuszczów trans sprawia, iż dziennie możemy przekroczyć ich maksymalne dopuszczalne spożycie o kilka do kilkudziesięciu razy (przyjmuje się, iż maksymalny udział tłuszczów trans

w naszej diecie nie powinien przekroczyć 1% dziennej energii).


Warto również pamiętać, iż izomery trans występują także w produktach naturalnych, ale w niewielkim stopniu: w mleku i jego przetworach oraz mięsie zwierząt przeżuwających (najmniejszy ich udział jest w drobiu

i wieprzowinie, większe ilości znajdują się w wołowinie oraz baraninie). Liczne badania naukowe dowodzą jednak, iż izomery trans występujące

w produktach naturalnych nie wykazują szkodliwego działania, a ponadto ich zawartość we wskazanych produktach jest bardzo mała. Nie ma więc potrzeby eliminowania tych składników z naszej diety, jednak jak zawsze trzeba pamiętać (zwłaszcza w przypadku mięsa) o różnorodności

i odpowiednich proporcjach spożywanych produktów zwierzęcych

i roślinnych.


4. Wpływ tłuszczów trans na zdrowie

Aby zrozumieć wagę problemu, jakim jest nadmierne spożywanie tłuszczów trans, należy poznać ich wpływ na nasz organizm. Szkodliwe działanie tychże tłuszczów jest wszechstronne i może prowadzić do:

– chorób serca i układu krążenia, nie tylko podwyższają poziom „złego” cholesterolu LDL, ale jednocześnie obniżają stężenie jego „dobrej” frakcji, prowadząc do miażdżycy, choroby wieńcowej i innych poważnych schorzeń;


– otyłości, zwłaszcza brzusznej, która w konsekwencji może prowadzić do chorób serca czy cukrzycy.


Uważa się również, iż duże spożycie tłuszczów trans podnosi ryzyko cukrzycy typu II, nowotworów i depresji, a ponadto prawdopodobnie obniża płodność.


Niebezpieczeństwa płynące z nadmiernego spożycia tłuszczów trans są na tyle poważne, iż w niektórych państwach wprowadzono odpowiednie regulacje prawne, dotyczące maksymalnej zawartości tłuszczów trans

w produktach spożywczych. Niestety, w Polsce i wielu innych krajach nie ma takich ograniczeń, przez co tłuszcze te są używane przez producentów żywności w zatrważających ilościach. W trosce o własne zdrowie warto więc w jak największym stopniu wyeliminować z diety wysoko przetworzone produkty, ograniczając tym samym spożycie tak szkodliwych związków, jakimi są tłuszcze trans.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(4)
    • ~Szczepan
      8 czerwiec 2016

      A co z chipsami kukurydzianymi? One chyba nie są produkowane na głębokim tłuszczu i stanowią pewną alternatywę dla zwykłych chipsów?

      • Maksym Riznyk
        9 czerwiec 2016

        O takich chipsach jeszcze nie słyszałem...

        • ~Szczepan
          20 lipiec 2016

          Chrupki kukurydziane np. Cheetos?

          • Maksym Riznyk
            21 lipiec 2016

            haha zmyliłeś mnie :D pewnie chodzi o nachosy ;)