Od pewnego czasu panuje moda na zdrowie odżywianie. Coraz więcej uwagi zwracamy na to, co jemy, jaki wpływ ma na nasz organizm żywność, które produkty nam szkodzą, a które wręcz przeciwnie – pomagają zachować zdrowie, formę i dobre samopoczucie. Do grupy tych drugich, zbawiennych dla nas produktów należą superfoods. Półki w sklepach ze zdrową żywnością uginają się wręcz od coraz to bardziej egzotycznych specyfików – jagody goi, acai, spirulina, nasiona chia, sok z noni, orzechy macadamia. Nie ulega wątpliwości, że warto sięgać po każde z nich ze względu na wartościowy skład i bardzo dobry wpływ na zdrowie. W pogoni za żywieniowymi nowinkami zapomnieliśmy jednak o naszych, polskich, rodzimych produktach, które ze względu na właściwości zdrowotne

w żadnym stopniu nie ustępują ich egzotycznym kolegom, a są zdecydowanie bardziej przystępne, również dla naszego portfela.


SPIS TREŚCI:

1. Czym są superfoods

2. Superfoods na wyciągnięcie ręki

3. Podsumowanie

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Czym są superfoods

Istnieje kilka definicji superfoods, ale większość z nich sprowadza się do tego, iż jest to żywność bogata w składniki, które uważane są za szczególnie korzystne dla zdrowia człowieka. Produkty takie powinny dostarczać znaczących ilości witamin, składników mineralnych, enzymów, przeciwutleniaczy, flawonoidów, aminokwasów czy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że produkty z którymi spotykamy się na co dzień, zdecydowanie zasługują na miano takich żywieniowych bohaterów.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Superfoods na wyciągnięcie ręki

1) Kiszonki – główną zaletą kiszonych warzyw jest obecność bakterii kwasu mlekowego (LAB), dzięki którym możliwa jest fermentacja. Liczne badania potwierdziły korzystne działanie LAB w prewencji oraz leczeniu zakażeń rotawirusowych a także zaburzeń układu trawiennego. Bakterie te, zasiedlając przewód pokarmowy człowieka, hamują namnażanie się bakterii patogennych i neutralizują wytwarzane przez nie toksyny. Oprócz tego, kiszonki są źródłem szeregu witamin: C, A, E, K oraz z grupy B, a także składników mineralnych, takich jak: potas, magnez, wapń i fosfor. Są także niskokaloryczne i dostarczają sporo błonnika.


Oczywiście najlepiej kisić warzywa samodzielnie, mamy wtedy pewność, że nie zawierają żadnych dodatkowych szkodliwych substancji. Jeżeli decydujemy się na zakup kiszonek, należy zwrócić uwagę, aby były one kiszone naturalnie, a nie jedynie zakwaszane octem.


2) Jarmuż – to warzywo zapomniane, był dobrze znany naszym babciom,

a teraz wraca do łask. Jest jednym z najstarszych przedstawicieli rodziny kapustowatych, uprawiany był już w starożytności. Na szczególną uwagę zasługuje ilość zawartego w jarmużu wapnia – 150 mg na 100 g, oraz witaminy C – 120 mg na 100 g. Jest on także doskonałym źródłem karotenoidów – β-karotenu, luteiny i zeaksantyny, a także witaminy K

i żelaza. Podobnie jak inne warzywa kapustowate, zawiera sulforafan – związek z grupy izotiocyjanianów, który posiada udowodnione działanie chemoprewencyjne. Co ciekawe, świeżym jarmużem cieszyć się możemy przez cały rok, również zimą. Najlepiej zbierać go po przymrozkach, kiedy to staje się bardziej szlachetny i delikatny w smaku.


3) Czarna porzeczka – wszyscy dobrze ją znamy. Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę, jak ogromne bogactwo niesie za sobą ten niepozorny owoc. Dzięki zawartości polifenoli, czarna porzeczka wykazuje wysokie właściwości antyoksydacyjne. Związki te hamują powstawanie wolnych rodników, zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory oraz choroby układu krążenia.


Badania dowodzą, że związki zawarte w czarnej porzeczce mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności oraz funkcji poznawczych człowieka. Co więcej, sok z tego owocu może odgrywać ważną rolę w zapobieganiu powstawania zaburzeń związanych z procesami starzenia, w tym demencji.


4) Natka pietruszki – jest bogactwem witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz błonnika. Zawiera także korzystne dla zdrowia olejki eteryczne, takie jak: apiol, mirystycyna, terpeny oraz eugenol. Ostatni z nich wykorzystywany jest w stomatologii jako miejscowy środek znieczulający. Wykazuje działanie antyseptyczne, prowadzone są badania na temat jego wpływu na obniżenie poziomu cukru we krwi. Co ciekawe, 100 g natki pietruszki zawiera aż 133 mg witaminy C, co stanowi 220% jej dziennego zapotrzebowania.


5) Siemię lniane – nasiona lnu są uprawiane już od 6000 lat! Te małe brązowe lub złote nasionka są najbogatszym roślinnym źródłem kwasów omega-3. Są także świetnym źródłem aminokwasów, witamin z grupy B oraz błonnika. Jednak jednym z najcenniejszych zawartych w nim związków są lignany należące do flawonoidów. Oprócz tego, że wykazują silne działanie antyoksydacyjne, wpływają na regulowanie gospodarki hormonalnej. Ze względu na to, iż należą do grupy fitoestrogenów, budową przypominają estrogeny ludzkie. Dzięki temu mają zdolność uzupełniania tych hormonów, ale także hamowania ich nadmiernej aktywności. Dlatego w szczególności polecane są kobietom w okresie menopauzalnym.


3. Podsumowanie

Wszystkie opisane wyżej produkty są niedrogie, łatwo dostępne, dobrze nam znane, a co najważniejsze, bogate w substancje dobroczynne dla naszego zdrowia. Jest to tylko niewielka garstka przedstawicieli żywności

o niezwykłych właściwościach, które znane są w Polsce od dawna. Oczywiście warto próbować oraz korzystać z coraz to nowszych żywieniowych ciekawostek. Nie zapominajmy jednak nigdy o bogactwach natury, które mamy na wyciągnięcie ręki.



Bibliografia

Zielinska M. Hoffmann, Waszkiewicz-Robak B., Tradycyjne roślinne napoje fermentowane o działaniu prozdrowotnym.
Hojden B., Lecznicze i użytkowe zalety lnu.

Delange F., Ermans M.D. i A.M., Role of a dietary goitrogen in the etiology of endemic goiter on Idjwi Island.
Lister, C.E. Wilson, P.E. Sutton, K.H. Morrison, S.C, Understanding the health benefits of blackcurrants.

Markowitz K, Moynihan M, et. al: Biologic properties of eugenol and zinc oxide-eugenol, "A clinically oriented review".

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!