Z każdej strony atakowani jesteśmy negatywnymi sloganami dotyczącymi soli, która jest głównym źródłem sodu w naszej diecie. Oskarżają ją

o powodowanie nadciśnienia, miażdżycy, otyłości czy innych chorób metabolicznych. Przez to ludzie często popadają w skrajności, zupełnie rezygnując z solenia potraw. A prawda jest taka, że całkowite odstawienie soli w diecie, choć zdarza się bardzo rzadko, może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Jeśli chcesz dowiedzieć się

o wpływie soli na zdrowie i sylwetkę człowieka, zapraszam do lektury.

 

SPIS TREŚCI:
1. Konsekwencje nadmiaru soli w diecie
2. Konsekwencje niedoboru soli w diecie

3. Zapotrzebowanie organizmu na sól

4. Sól w kontekście kształtowania sylwetki

5. Podsumowanie

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Konsekwencje nadmiaru soli w diecie

Spożywanie nadmiaru soli, a wraz z nią sodu z reguły ma miejsce u osób, które spożywają na co dzień mocno przetworzoną żywność. Do takiej żywności należą przede wszystkim dania fast-food, gotowe sosy lub sosy

w proszku, chleb, wędliny czy słone przekąski takie jak chipsy, paluszki krakersy. Bazując na tego typu pokarmach, nie dość że przekraczamy kilkukrotnie nasze dobowe zapotrzebowanie na sól, to dostarczamy organizmowi szereg szkodliwych konserwantów, już nie mówiąc

o bezwartościowych kaloriach – które nie odżywiają naszego organizmu, lecz jeszcze wykradają cenne mikroelementy.

 

Do jednego z głównych mikroelementów, który znika z naszego organizmu pod wpływem nadmiernego spożywania soli, jest wapń. A jak wiadomo, niedobory wapnia bardzo szybko prowadzą do demineralizacji kości

i zębów, co w konsekwencji prowadzi do osteoporozy oraz osłabienia kośćca. Wypłukiwanie wapnia z organizmu jednocześnie wiąże się

z zaburzeniami równowagi pomiędzy wapniem a magnezem, które ze sobą korelują. Przez to możemy czuć się zmęczeni, a efektywność pracy organizmu znacznie obniża się.


Spożywanie nadmiaru soli powoduje także mocne obciążenie nerek, ponieważ to one odpowiadają za pozbywanie się z organizmu nadmiaru sodu będącego głównym składnikiem soli. Dlatego bardzo często osoby spożywające nadmiar tego pierwiastka zmagają się z kamicą nerkową. Będąc przy temacie nerek, warto również wspomnieć, że nadmiaru soli

w szczególności powinny wystrzegać się osoby z nadciśnieniem

i zaburzeniami krążenia. Przy niepoprawnie pracujących nerkach wzrasta gęstość krwi, przez co serce musi wkładać więcej pracy w jej transport

w organizmie.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Konsekwencje niedoboru soli w diecie

Tak naprawdę niedobór soli w diecie zdarza się bardzo rzadko i z reguły dotyczy osób trenujących sporty sylwetkowe lub sportowców wykonujących intensywny wysiłek wytrzymałościowy w niesprzyjających, gorących warunkach pogodowych. Niedobór soli może mieć znacznie poważniejsze konsekwencje zdrowotne w znacznie krótszej jednostce czasu, bo już

w kilka dni czy tygodni można nabawić się obrzęków mózgu i płuc mogących prowadzić bezpośrednio do śmierci.

 

Jak wiadomo, im więcej ruchu i wydalanego potu – tym większe mamy zapotrzebowanie na sól. A utrzymujące się stale niskie spożycie sodu prowadzić może do niekorzystnych zmian na tle lipidowym oraz zwiększenia insulinooporności w przypadku cukrzycy typu 2.


Objawami zbyt niskiego spożycia sodu dostarczanego wraz z solą są osłabienia mięśniowe, zaburzenia koncentracji, nudności, senność, bóle oraz zawroty głowy.


Pamiętajcie, że odpowiednia ilość spożywanej soli gwarantuje utrzymanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej oraz zapobiega przegrzaniu organizmu. Także prawidłowy transport węglowodanów oraz aminokwasów do mięśni nie byłby możliwy bez utrzymywania prawidłowego stężenia sodu we krwi.


3. Zapotrzebowanie organizmu na sól

Tak naprawdę ciężko ustalić uniwersalne zapotrzebowanie organizmu na sól, gdyż zależy ono od całej masy różnych czynników. Dla przeciętnej osoby nie uprawiającej sportu można powiedzieć, że odpowiednią ilością będzie ok. 5 g dziennie. W upalne dni oczywiście zapotrzebowanie to może wzrosnąć.

 

Inaczej będzie w przypadku intensywnie trenujących sportowców tracących wraz z potem dużo elektrolitów. Tutaj należy już metodą obserwacji dobrać dla siebie odpowiednią ilość. Jeśli spożywamy dość dużo soli i czujemy się ociężali, trzymając pod skórą nadmiar wody – wtedy należy tą ilość zmniejszyć. Natomiast jeśli spożywamy jej dość mało, odczuwamy na treningach brak koncentracji, spadek siły, zaczyna boleć nas głowa, a ciało robi się „miękkie” i „rozmyte” – to znak, że soli spożywamy za mało. Warto pamiętać, że niedobór soli powoduje wzrost poziomu aldosteronu w organizmie, który powoduje, że mięśnie stają się płaskie, a organizm zatrzymuje nadmiar wody. Jest to mechanizm obronny, który zapobiega odwodnieniu organizmu przez niedostateczne spożycie sodu.


4. Sól w kontekście kształtowania sylwetki

Czy spożycie sodu ma wpływ na kształtowanie sylwetki? Owszem. Należy pamiętać, że sód jest głównym transporterem substancji odżywczych do komórek naszego ciała. Bez niego węglowodany nie odłożą się w mięśniach jako energia zapasowa w postaci glikogenu ani nie nastąpi transport aminokwasów niezbędnych do nadbudowy tkanki mięśniowej. Jednak w spożyciu soli należy zachować umiar. Ciągły nadmiar spożywanej

w pożywieniu soli powodować może wyżej wymienione skutki uboczne,

a wcale nie zwiększy to wchłaniania składników odżywczych. Ich prawidłowe wchłanianie nastąpi już podczas umiarkowanego spożycia tego pierwiastka. Natomiast niedobór oprócz upośledzonego transportu substancji odżywczych spowoduje również spadek siły, nasza sylwetka stanie się płaska, a mięśnie stracą ostrość.

5. Podsumowanie

Podsumowując, tak jak w każdym aspekcie naszego życia, tak i w spożyciu soli należy zachować umiar. Moim celem nie jest przekonywanie nikogo do ważenia każdego miligrama soli, a do wsłuchania się w swój organizm oraz czujnego obserwowania, jak wpływa na nas jej określona dawka. Jeśli nachodzi nas ochota na „słone”, a zwykła woda źródlana nie smakuje nam bądź powoduje dyskomfort w trakcie jej picia, warto wtedy zastanowić się, czy nie spożywamy za mało soli. 

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!