Arbuz stoi na czele soczystych owoców – zawiera aż 92% wody! To właśnie dzięki temu tak skutecznie gasi pragnienie i działa wyjątkowo orzeźwiająco. Ale to niejedyne jego zalety – jest także bogaty w przeciwutleniacze, a jego właściwościami powinny zainteresować się osoby aktywne fizycznie

i sportowcy. Co takiego ma w sobie arbuz?


SPIS TREŚCI:
1. Glutation i likopen – potężne przeciwutleniacze
2. Cytrulina dla sportowców i nie tylko
3. Inne zalety arbuza

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Glutation i likopen – potężne przeciwutleniacze
O przeciwutleniaczach słyszał już chyba każdy. I nic dziwnego – ich obecność w naszym organizmie zapewnia zdrowie i dobre samopoczucie. Przeciwutleniacze można porównać do obrońców naszych komórek przed szkodliwym działaniem tak zwanych wolnych rodników. Innymi słowy – ich obecność w odpowiedniej ilości przyczynia się do ochrony przed licznymi schorzeniami właściwie wszystkich narządów i układów, a nawet przed nowotworami. Dlatego też tak ważne jest dostarczanie odpowiednich ilości przeciwutleniaczy wraz z pożywieniem, głównie z owocami i warzywami. Arbuz jest doskonałym przykładem produktu zawierającego duże ilości przeciwutleniaczy o największej sile działania. Te substancje to likopen

i glutation.


Likopen stoi na czele karotenoidów – barwników nadających owocom intensywny pomarańczowy lub czerwony kolor. Im więcej jest ich w arbuzie – tym intensywniejsza jest jego czerwona barwa.


Najważniejsza działalność likopenu polega na niszczeniu tych wolnych rodników, które odpowiedzialne są za występowanie chorób nowotworowych.


Szczególnie korzystne działanie odnosi się do:
– raka prostaty – udowodniono, iż dieta bogata w produkty zawierające duże ilości likopenu (pomidory, arbuz) zmniejsza ryzyko rozwoju tego nowotworu nawet o 34%, a ponadto jest w stanie wspomóc leczenie już zaistniałego schorzenia;

– raka szyjki macicy – wykazano, że duża zawartość likopenu w organizmie kobiet szczególnie narażonych na ten nowotwór przyczynia się aż pięciokrotnie do obniżenia ryzyka jego wystąpienia.


Niezwykle ważne jest także ochronne działanie likopenu na nasz układ krążenia i serce. Ta „opieka” odbywa się na kilku poziomach:

– rozszerza naczynia krwionośne, chroniąc przed wystąpieniem wylewu czy zawału;
– hamuje syntezę cholesterolu, a ponadto  zmniejsza poziom jego „złej” frakcji.


Jeśli dodamy do tego fakt, iż likopen opóźnia procesy starzenia, chroni przed promieniowaniem słonecznym oraz obniża ryzyko osteoporozy – otrzymamy ideał dostępny na wyciągnięcie ręki.


Nie mniejsze zasługi dla naszego organizmu ma drugi zawarty w arbuzie przeciwutleniacz – glutation. Tak jak luteina – bierze udział w walce z wolnymi rodnikami, chroniąc organizm przed takimi chorobami jak nowotwory, choroby serca i układu krążenia, układu pokarmowego czy schorzenia neurologiczne, a dodatkowo opóźnia procesy starzenia.


Glutation odgrywa jeszcze jedną ważną rolę – głównie w diecie sportowców

i osób aktywnych fizycznie, działając na kilka sposobów:
– zwiększa zasoby glikogenu mięśniowego;
– przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej;
– wzmacnia odporność;
– łagodzi zmęczenie;
– sprzyja spadkowi poziomu kwasu mlekowego.


Oba przeciwutleniacze są właściwie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.


2. Cytrulina dla sportowców i nie tylko
Arbuz zawiera jeszcze jedną, charakterystyczną dla siebie substancję. Jest nią L-cytrulina, czyli aminokwas będący prekursorem argininy.


L-cytrulina jest szczególnie istotna dla mężczyzn i osób aktywnych fizycznie, ponieważ:
– zwiększa popęd seksualny – dzięki zdolności do rozluźniania naczyń krwionośnych i poprawy przepływu krwi wykazuje działanie podobne do viagry;
– przyczynia się do powstania efektu tzw. „pompy mięśniowej” – zjawisko to zachodzi na skutek rozszerzenia światła naczyń krwionośnych i powoduje wzrost objętości mięśni w trakcie aktywności fizycznej;
– poprawia siłę mięśni – biorąc udział w cyklu mocznikowym, neutralizuje amoniak odpowiedzialny za zmęczenie mięśni; to oznacza, iż po spożyciu arbuza możliwy będzie intensywniejszy trening, a regeneracja mięśni będzie przebiegała znacznie szybciej. Wykazano, iż dwie szklanki soku z arbuza dziennie przyczynią się do lepszej wytrzymałości.


Suplementy zawierające cytrulinę cieszą się popularnością wśród sportowców. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę jej korzystne oddziaływanie. Niestety mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że jeszcze lepszym wyjściem byłoby spożywanie arbuza, który w 100 gramach zawiera aż 300 miligramów tego aminokwasu!


3. Inne zalety arbuza
Już wcześniej wspomniane zalety arbuza są wystarczającym dowodem na to, iż jest on wart uwagi – nie tylko ze względu na to, że świetnie gasi pragnienie. Jednak nie sposób nie wspomnieć o jeszcze innych jego zaletach:
– jest niskokaloryczny – 100 g tego owocu to zaledwie 36 kcal;
– jak inne owoce – zawiera błonnik pokarmowy, usprawniający przemianę materii;
– ma działanie moczopędne, dzięki czemu wspomaga funkcjonowanie nerek;
– zawiera liczne witaminy i składniki mineralne.


Jedyne zastrzeżenie co do jego spożywania odnosi się do osób z cukrzycą. Arbuz charakteryzuje się stosunkowo wysokim indeksem glikemicznym, przez co bardzo szybko podnosi poziom cukru we krwi.


Ten popularny, zwłaszcza latem, owoc posiada wiele nieodkrytych przez nas zalet. Kojarzony głównie z idealnym orzeźwieniem w upalne dni, nie został zbyt dokładnie poznany od swojej najmocniejszej – prozdrowotnej strony. Najwyższy czas na naprawę tego błędu i dostrzeżenie, iż soczysty arbuz… ma potencjał!