Wszyscy wiedzą, że wysoka zawartość w diecie warzyw i owoców, a także innych odżywczych produktów roślinnych może ograniczać stres oksydacyjny i liczne choroby z nim związane. Wynika to między innymi

z zawartości antyoksydantów, które zwalczając wolne rodniki, chronią nasze tkanki przed uszkodzeniami.


Chociaż owoce i warzywa rzeczywiście są najbogatszymi źródłami antyoksydantów w naszej diecie, to inne produkty, czasami z nimi niezwiązane, też posiadają właściwości antyoksydacyjne. Świetnym przykładem są przyprawy, które wyglądają niewinnie, ale mają duży wpływ na nasze zdrowie!

 

SPIS TREŚCI:

1. Wolne rodniki i stres oksydacyjny

2. Antyoksydanty

3. Ranking antyoksydantów w przyprawach

4. Inne dobre źródła antyoksydantów

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 


1. Wolne rodniki i stres oksydacyjny

Wolne rodniki w literaturze naukowej nazywane są często reaktywnymi formami tlenu, ponieważ są jego metabolitami i charakteryzują się wyższą reaktywnością. Te reaktywne formy tlenu są produktem ubocznym normalnych przemian tlenowych. Ocenia się, że około 5% tlenu dostarczonego do tkanek jest przetwarzane w wolne rodniki.

 

Niskie fizjologicznie poziomy wolnych rodników są wymagane do sprawnego funkcjonowania systemu. Na przykład w mięśniach ich obecność pozwala na utrzymanie normalnego napięcia i wykonywanie kontrakcji, jednak nadmierna produkcja zapobiega funkcjonowaniu włókien mięśniowych, prowadząc do osłabienia i zmęczenia.

 

Nadmierna produkcja reaktywnych form tlenu jest przede wszystkim znana

z wywoływania stresu oksydacyjnego. Wolne rodniki mogą wywoływać bezpośrednie obrażenia, wchodząc w reakcję ze składnikami białkowymi

i lipidowymi.

 

Stężenie wolnych rodników osiągane w normalnych warunkach jest niegroźne, ponieważ jest skutecznie neutralizowane przez mechanizmy enzymatyczne, na przykład peroksydazę glutationową. Jednak nadmierna produkcja wolnych rodników przewyższa umiejętności obronne organizmu

i wtedy pomóc mogą jedynie antyoksydanty dostarczane z jedzeniem.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Antyoksydanty

Ze względu na rosnące ryzyko chorób powiązanych ze stresem oksydacyjnym rośnie zainteresowanie substancjami mogącymi chronić ludzkie zdrowie.

 

Antyoksydanty są składnikami, które posiadają właściwości przeciwulteniające i mogą usuwać wolne rodniki. Wśród nich można wymienić przede wszystkim witaminy A, C i E, selen oraz bioflawonoidy.

 

Wśród klasycznych antyoksydantów najsilniejsze działanie przeciwutleniające należy przypisać witaminie E, której skuteczność jest potwierdzona przez wiele badań.

 

Reaktywne formy tlenu mogą uszkadzać przeróżne komórki w naszym organizmie, dlatego wysokie spożycie antyoksydantów może ograniczać ryzyko i skutki chorób takich jak nowotwory, miażdżyca, choroba Parkinsona czy zaćma.


3. Ranking antyoksydantów w przyprawach

Większość przypraw i ziół ma szczególnie wysoką zawartość antyoksydantów w przeliczeniu na 100 gramów produktu. Niestety bardzo rzadko stosujemy ich tak duże ilości, dlatego nie można ich porównywać wagowo do normalnych produktów spożywczych.

 

Mimo to przyprawy są ważnym elementem przyczyniającym się do całkowitego spożycia antyoksydantów, szczególnie w potrawach wywodzących się z regionów, w których królują pikantne smaki.

 

Na szczególne wyróżnienie zasługują goździki, mięta i cynamon. Ten pierwszy posiada najwięcej antyoksydantów i powinien na stałe gościć

w każdej kuchni.

 

 

4. Inne produkty bogate w antyoksydanty

Warto pamiętać, że to produkty pochodzenia roślinnego są głównym źródłem antyoksydantów w diecie. Bezpośrednie porównanie produktów mięsnych z owocami, warzywami i orzechami pokazuje, że ta druga grupa posiada średnio nawet 33 razy więcej antyoksydantów.

 

Dobrym i łatwym w spożyciu źródłem antyoksydantów są jagody – różne ich odmiany, które charakteryzują się wysoką zawartością flawonoidów, tanin

i lignan. Chcąc zwalczać nagromadzenie wolnych rodników, warto też spożywać orzechy.

 

Wśród źródeł antyoksydantów są też pewne niespodziewane pozycje, na przykład kawa i herbata. W ciągu ostatnich lat wyłoniły się także badania pokazujące, że czekolada ma silne właściwości przeciwutleniające. Wynika to jednak z zawartości kakao, dlatego najlepiej jest wybierać czekoladę gorzką.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(1)
    • ~Kamil
      11 październik 2017

      Bardzo dobrym źródłem są jeszcze warzywa krzyżowe, warto o nich wspomnieć.