Problemy trawienne w czasach, gdy przetworzona żywność znajduje się dosłownie wszędzie, są czymś codziennym. Jednak to tylko czubek góry lodowej – stres, ciągły pośpiech, przyzwyczajenia do słodyczy i słonych przekąsek oraz siedzący tryb życia również przyczyniają się do pogorszenia funkcjonalności naszego układu trawiennego. W tym tekście prezentujemy kilka prostych i naturalnych sposobów na poprawę kondycji naszego przewodu pokarmowego.


SPIS TREŚCI:

1. Zmiana nawyków żywieniowych

2. Nie zapomnij o ruchu

3. Uzupełniaj płyny

4. Używaj przypraw

5. Skorzystaj z ziół

6. Czego jeszcze warto spróbować?

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Zmiana nawyków żywieniowych

W zasadzie najłatwiejszą drogą do poprawy naszego trawienia jest zerwanie z dotychczasowymi przyzwyczajeniami oraz wdrożenie w życie zupełnie nowych zasad odnośnie do naszego jedzenia. Po pierwsze: ważne jest bazowanie na zdrowych i nieprzetworzonych produktach. Świeże i dobre jakościowo produkty spożywcze posiadają znaczną ilość prozdrowotnych składników, w tym również takich, które nie obciążają naszego układu pokarmowego. Co więcej, część z nich bardzo skutecznie intensyfikuje procesy trawienne, dlatego bardzo często rozpoczęcie diety może okazać się złotym środkiem na nasze problemy.


Mówiąc o konkretach, warto włączyć do naszego menu probiotyki. Jogurty bądź kefiry nie tylko skutecznie wpływają na stan przewodu pokarmowego, gdzie skutecznie zapobiegają kwaśnemu odczynowi, ale też bardzo dobrze wpływają na naszą naturalną florę bakteryjną. Warto również zrezygnować

z potraw smażonych, które wykazują silnie obciążający charakter dla układu trawiennego. Pieczywo również może zostać odłożone na bok kosztem wafli ryżowych bądź zwiększenia spożycia sałatek. W kontekście warzyw – posiadają dużo błonnika, dlatego pamiętajmy, aby stosować je w każdym posiłku oraz w dużej ilości, gdyż nie są kaloryczne.


Nie można też zapomnieć o owocach. Oprócz dużej ilości antyoksydantów oraz witaminy C, która jest bardzo często stosowana w procesie odchudzania, posiadają również wiele innych i cennych składników. Przykładem może być np. bromelina, która jest obecna w ananasach i trus-kawkach. To niezwykle skuteczny enzym, który ułatwia proces trawienia białek. Owoce podobnie jak warzywa posiadają znaczne pokłady błonnika. W tym przypadku należy wymienić przede wszystkim jabłka i śliwki.

W przypadku tych drugich – warto też od czasu do czasu wykorzystać je

w formie suszonej bądź pod postacią suszu z dodatkiem innych owoców – jak borówki, czereśnie, maliny czy wiśnie.


Oczywiście w praktyce nie zawsze jest tak kolorowo. Bardzo często zmiana odżywiania może nie okazać się wystarczającym sposobem na udoskonalenie trawienia. Powodem jest chociażby szybkie i niedokładne spożywanie posiłków. Pamiętajmy, aby dokładnie przeżuwać każdy, nawet niewielki kęs oraz znaleźć wystarczająco czasu, by spokojnie zjeść.

W pośpiechu bardzo często połykamy kolejne kawałki pożywienia, w efekcie czego do żołądka dostają się zbyt duże i nieodpowiednio przygotowane fragmenty naszego jedzenia. To natomiast skutkuje utrudnieniem i znacz-nym wydłużeniem procesów trawiennych ze względu nadmierne rozmiary oraz zbyt trwałą konsystencję pokarmu.


Warto również pamiętać, aby skupić się na jedzeniu. Telewizor, komputer, komórka czy nawet codzienna prasa będą skutecznie rozpraszać, a nawet powodować, iż w czasie jedzenia zapomnimy o nim i przejdziemy do bezmyślnego opychania się. O wiele lepiej będzie wygodnie usiąść i delek-tować się każdą kolejną porcją naszego dania.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Nie zapomnij o ruchu

Już legendarny Wiktor Dega wspominał iż „ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale wszystkie razem wzięte leki nigdy nie zastąpią ruchu”. Ciężko nie zgodzić się z tym ponadczasowym cytatem. Wysiłek fizyczny prowadzi do szeregu zmian w poszczególnych układach naszego ciała, czego efektem jest szybsza praca naszego metabolizmu. W tym także trawienia. Kanapowo-telewizyjny tryb życia skutecznie sprzyja ograniczeniu funkcjonalności układu pokarmowego. Nikt jednak nie mówi, by od razu porywać się na maraton bądź ćwiczyć z intensywnością olimpijczyków.


Jednak krótki i intensywny trening powinien pomóc nam w uregulowaniu wszystkich anomalii. Spacer, małoobciążający bieg bądź przepłynięcie kilku długości basenu powinny pomóc w nasileniu produkcji soku żołądkowego oraz usprawnią trawienie zalegających resztek pokarmowych. Dzięki temu zyskamy dodatkowe miejsce dla kolejnego posiłku, a nasz pobudzony organizm z większą intensywnością przejdzie do jego rozkładu.


3. Uzupełniaj płyny

Powszechny pogląd dotyczący spożywania co najmniej 1,5 l wody w ciągu doby jest jak najbardziej słuszny. Woda stanowi najlepszy i najbardziej skuteczny środek na oczyszczenie naszego organizmu, w tym układu pokarmowego. Co więcej, dodatkowo rozmiękcza pokarm, przez co znacząco wpływa na strukturę spożytego posiłku. Warto również pamiętać, że woda gazowana może powodować wzdęcia oraz nieprzyjemne uczucie zalegającego pokarmu. To właśnie efekt gazu, który wypełnia nasz żołądek

i równocześnie zmniejsza ilość miejsca dla jedzenia.


Jednak nie tylko woda przynosi dobroczynne skutki. Ciepła herbata od zawsze stanowi nieodłączny element większości posiłków. Bodźce termalne nie tylko złagodzą dolegliwości bólowe poprzez obniżenie napięcia mięśniówki żołądka, ale przyczynią się również do dodatkowego nasilenia produkcji soku żołądkowego. Tanina znajduje również zastosowanie przy hamowaniu biegunek oraz łagodzeniu objawów zatrucia pokarmowego.


4. Używaj przypraw

Zdrowe jedzenie bardzo często jest utożsamiane z miałkim smakiem oraz brakiem aromatu. Warto jednak zadać sobie pytanie: dlaczego, skoro to my je przyrządzamy? Powodów może być wiele – obawa przed zepsuciem posiłku, oszczędność pieniędzy, lenistwo bądź czysta nieznajomość tematu. Bez względu na to warto zacząć stosować przyprawy!


Większość z nich stanowi bardzo prosty sposób na pobudzenie żołądka do zwiększenia produkcji trawiennego soku. Inne zaś będą prowadziły do zwiększonego wydzielania żółci z wątroby, co z pewnością okaże się pomocne po spożyciu tłustego posiłku. Część z nich odpowiada jedynie za wzrost produkcji śliny, która rozpoczyna proces rozkładu pokarmu. Kolejna część przypraw doprowadzi natomiast do złagodzenia napięcia mięśni systemu pokarmowego bądź skutecznie zniweluje wzdęcia czy przyspieszy przemianę materii.


W celu urozmaicenia swojej kuchni oraz poprawy funkcjonowania żołądka

i jelit należy zaopatrzyć się w takie przyprawy jak anyż, bazylia, chilli, curry, cynamon, cząber, estragon, imbir, kminek, kolendra, koper włoski, kumin, oregano, pieprz czarny, pietruszka czy tymianek.


5. Skorzystaj z ziół

Zioła, podobnie jak przyprawy, mogą być niechętnie stosowane w zalewie nadmiernej ilości szybko działających leków i cudownych suplementów. Bardzo często zapominamy, iż naturalne sposoby są nie tylko najskuteczniejsze, ale i najmniej obciążające dla naszego zdrowia. Warto przypomnieć, iż każda połknięta tabletka prowadzi do powolnego i stop-niowego pogarszania stanu układu pokarmowego, co z biegiem czasu może doprowadzić do poważniejszych skutków.


Ziołolecznictwo czy też medycyna naturalna polega na wykorzystywaniu właściwości powszechnie dostępnych i najbardziej popularnych odmian roślin. Najczęściej stosowanymi środkami są ciepłe napary bądź nalewki na bazie produktów ziołowych.


Warto więc zwrócić uwagę, czy w naszej apteczce znajdują się niżej wymienione nazwy:

– chmiel – nie tylko pobudza apetyt, ale i zwiększa ilość wydzielanego soku żołądkowego;


– dzika róża – skutecznie łagodzi objawy spowodowane nadmierną kwasotą i obniżonym pH;


– karczoch – bardzo dobry środek na obniżenie poziomu cholesterolu

i trójglicerydów we krwi, a także silny antyoksydant;


– melisa – ma działanie uspokajające i relaksacyjne, w tym również dla mięśniówki jelit;


– mięta pieprzowa – jedno z najbardziej popularnych antidotum na „problemy gastryczne”, znacząco poprawia perystaltykę przewodu pokarmowego oraz wykazuje wiatropędny charakter;


– mniszek lekarski – stanowi skuteczny sposób na detoksykację naszego ustroju oraz stymulację pracy wątroby;


ostropest plamisty – znany z dobroczynnego działania zarówno dla żołądka po stanach nadmiernego przejedzenia i zatruć, jak i wątroby po nadmiernym spożyciu alkoholu;


– rumianek – podobnie jak melisa, działa rozluźniająco dla układu pokarmowego, a także niweluje reakcje fermentacyjne zachodzące wśród niestrawionych resztek pokarmu w jelitach;


– werbena lekarska – wykazuje silny charakter żółciopędny;


– ziele dziurawca – nie tylko wspomaga pracę wątroby w produkowaniu dodatkowej ilości żółci, ale dodatkowo ułatwia jej uwalnianie.


6. Czego jeszcze warto spróbować?

Wyżej wymienione sposoby stanowią najczęściej wybierane metody na poprawę funkcjonowania naszego układu pokarmowego. Jednak to nie wszystko. Oprócz nich istnieją również inne, mniej znane, lecz równie skuteczne możliwości na usprawnienie procesu trawienia. Przykładem może być już wcześniej wspomniany bodziec termiczny. Stosowanie ciepłych okładów na brzuch w formie ciepłych ręczników bądź termoforu pomoże

w rozluźnieniu nadmiernego napięcia mięśniówki żołądka i jelit, a także bardzo dobrze poradzi sobie z dolegliwościami bólowymi.


Równie dobrym wyjściem jest ocet jabłkowy. Duża ilość składników mineralnych oraz pektyn w składzie tego produktu pozwala na bardzo dobre funkcjonowanie naszego przewodu pokarmowego. Oprócz stymulacji perystaltyki jelit stanowi bardzo dobry środek na wzmożenie produkcji niejednokrotnie już wymienianego soku żołądkowego.


Osoby oporne na spożywanie owoców i warzyw mogą skorzystać z goto-wych preparatów błonnikowych. Praktycznie każda apteka posiada w swojej ofercie ten niezwykle skuteczny suplement diety. Błonnik to tak naprawdę mieszanina związków nierozpuszczalnych w wodzie, które w naszym żołądku pęcznieją i skutecznie redukują uczucie głodu. Dlatego tak często jest polecany osobom w trakcie odchudzania. Co więcej, błonnik idealnie wpływa na naszą bakteryjną florę jelitową oraz jest bardzo dobrym sposobem na neutralizację zbyt kwaśnego pH w naszym ustroju. Może być stosowany bezpośrednio do ust i popijany lub mieszany z wodą, co prowadzi do powstania gęstej zawiesiny.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(2)
    • ~rafal
      10 kwiecień 2016

      +rzodkiewka ;)

      • Maksym Riznyk
        12 kwiecień 2016

        niezamienna ;)