Wśród licznych programów dietetycznych można spotkać się z programem doktor Budwig. Ten autorski program żywieniowy został skierowany przede wszystkim do osób zmagających się z chorobami nowotworowymi, a jego podstawę stanowi olej lniany. W naszym artykule staramy przybliżyć jego prozdrowotne walory oraz zachęcić do korzystania z tego naturalnego produktu.


SPIS TREŚCI:

1. Olej lniany – podstawowe informacje

2. Korzyści ze stosowania

3. Zakup oleju lnianego – czym się kierować?

4. Jak dawkować olej lniany?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Olej lniany – podstawowe informacje

Olej lniany pozyskiwany jest z procesu tłoczenia na zimno z nasion lnu

- opisywanego już na naszym portalu siemienia lnianego. Metoda ta polega na produkcji tłuszczu w niskiej temperaturze, która nie przekracza 50°C. Umożliwia to zachowanie jego prawidłowej struktury oraz biologicznych właściwości. To właśnie te ostatnie warunkują lecznicze właściwości tego tłuszczu.


Ze względu na bogatą zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 oraz ich nietrwałość bardzo rzadko można spotkać olej lniany na sklepowych półkach. Nietrwałość wspomnianych kwasów dotyczy ich wysokiej wrażliwości na światło, powietrze oraz wysoką temperaturę, w związku

z czym bardzo łatwo ulegają procesowi utleniania, a co za tym idzie – tracą swoje prozdrowotne właściwości.


2. Korzyści ze stosowania

Profity płynące z systematycznego stosowania oleju lnianego są ogromne

i dotykają praktycznie każdej sfery naszego życia. Suplementacja tego rodzaju tłuszczu może mieć zarówno charakter profilaktyczny, jak i doraźny – co oznacza, że może stanowić jeden z elementów terapii różnych chorób.


Mówiąc o działaniu i zastosowaniu oleju budwigowego, należy wyszczególnić takie korzyści:

– normalizacja poziomu kwasów omega-3 i 6, co zabezpiecza przed przedwczesnymi porodami;

– wykorzystanie w terapii zespołu ADHD;

– pomocniczy charakter w leczeniu bezpłodności i problemów z prostatą;

– wspomaganie leczenia depresji;

– aktywizacja metabolizmu – wzmacnia też i odbudowuje błony śluzowe

w obrębie przewodu pokarmowego;

– skuteczna redukcja drętwienia i mrowienia kończyn;

– zapobieganie przez wtórnym zawałem serca;

– zwiększenie poziomu „dobrego” cholesterolu HDL;

– zapobieganie rozwojowi nowotworów;

– utrzymywanie równowagi hormonalnej;

– zmniejszenie ryzyka wystąpienia alergii;

– odżywianie wysuszonej i nieelastycznej skóry;

– systematyczne stosowanie oleju lnianego zmniejsza liczbę zgonów

z powodu chorób sercowo-naczyciowych o prawie 30%.


3. Zakup oleju lnianego – czym się kierować?

Jak wcześniej wspominano, ze względu na dużą wrażliwość oleju lnianego

i dużą zawartość bioaktywnych substancji ciężko go spotkać wśród asortymentu sklepów spożywczych. Powszechnie sprzedawany olej lniany jest w większości przypadków tłuszczem niskooleinowym, a co za tym idzie, pozbawionym wielu ważnych wartości zawartych w olejach wysokooleinowych. Te ostatnie charakteryzują się przede wszystkim tym, że tłoczone są z niemodyfikowanych nasion.


Poszukując oleju lnianego, warto zwrócić uwagę na miejsce przechowywania. Ze względu na poruszoną wcześniej wrażliwość oleju budwigowego, powinien być przetrzymywany w chłodnych pomieszczeniach z ograniczonym dostępem do światła oraz powietrza. Termin przydatności oleju lnianego wynosi około 2 miesięcy.


Ostatnim kryterium doboru tłuszczu jest jego skład. W jednym litrze tego produktu winno zawierać się:

– ponad 56% (ponad 500 ml) kwasów omega-3;

– ponad 18% (około 150 ml) kwasów omega-6;

– ponad 16% (około 170 ml) kwasów omega-9;

– około 10% (czyli około 100 ml) nasyconych kwasów tłuszczowych.


4. Jak dawkować olej lniany?

Dawkowanie oleju lnianego nie jest do końca określone, ale ze względu na brak tuczącego charakteru (nie odkłada się w tkance tłuszczowej) można go spokojnie stosować w zależności od własnych potrzeb. Niemniej jednak zakłada się, że na każdy kilogram masy ciała winno przyjmować się 1 gram oleju w ciągu dnia. W praktyce wygląda to nieco inaczej – w ciągu pierwszego kwartału są to 4 łyżki dziennie, a po tym okresie od 2 do 4 łyżek na dobę.


Przede wszystkim należy pamiętać, że olej lniany jest preparatem stosowanym wyłącznie na zimno. Może być wykorzystywany zarówno jako dodatek do potraw, jak i samodzielnie. Bardzo często można spotkać się

z zastosowaniem zewnętrznym w przypadkach uszkodzeń skóry bądź jej nadmiernego wysuszenia.