Zdrowa dieta to nie tylko kurczak z ryżem czy płatki owsiane na wodzie.

W dobie szerokiego dostępu do wielu także egzotycznych produktów, nie trudno o urozmaicenie swojego jadłospisu i zapobieżenie nudzie. Przykładem takiego produktu może być teff, afrykańskie zboże, na które z pewnością warto zwrócić uwagę.


SPIS TREŚCI:

1. Czym jest teff?

2. Właściwości i zastosowanie

3. Chleb z mąki abisyńskiej

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Czym jest teff?

Teff to inna nazwa dla rośliny nazywanej miłką abisyńską. Znana też jako abisyńska trawa, należy do grona roślin wiechlinowatych, a jej naturalnym środowiskiem jest przede wszystkim północno-wschodni obszar kontynentu afrykańskiego. Pomimo małej popularności na pozostałych obszarach globu, teff stanowi podstawowy składnik diety mieszkańców Etiopii. Pomimo ekstremalnych warunków klimatycznych, miłka zdołała przetrwać próbę czasu i od co najmniej 4,5 tysiąca lat jest uprawiana przez tamtejszą ludność. Europejczycy powoli zaczynają doceniać prozdrowotne właściwości zboża z Czarnego Lądu i stopniowo włączać do swojej diety jako zamiennik dla coraz częściej alergicznych produktów mącznych.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Właściwości i zastosowanie

Podstawową zaletą miłki abisyńskiej jest przede wszystkim fakt, że jej systematyczne spożycie stopniowo zmniejsza i z czasem prowadzi do całkowitego wyeliminowania objawów celiakii. Mąka bazująca na zbożach teffu stanowi idealny zamiennik dla wyrobów pszennych. Natomiast całe ziarna trawy abisyńskiej można z powodzeniem stosować jako dodatek do płatków zbożowych, co z pewnością stanowi nie tylko uzupełnienie, ale

i urozmaicenie diet bezglutenowych. Co więcej, teff to także bardzo dobre rozwiązanie dla osób borykających się z problemem nietolerancji białka.

W porcji 100 g surowego zboża znajduje się aż 13,3 g protein.


To jednak nie koniec pozytywów afrykańskiego zboża. Trawa abisyńska stanowi bardzo dobre źródło kwasu foliowego. Związek ten jest powszechnie znany jako główny strażnik prawidłowego działania systemu nerwowego oraz zdrowia młodych matek. Co więcej, kwas foliowy warunkuje prawidłowy przebieg ciąży i harmonijny rozwój dziecka poprzez zapobieganie przed pojawieniem się niebezpiecznych mutacji genetycznych bądź chorób wrodzonych. Niemniej jednak, największa zawartość tego związku występuje w pieczywie wykonanym z miłki abisyńskiej. Fermentacja ciasta, przeprowadzona na skutek działalności bakterii kwasu mlekowego, nie tylko zwiększa ilość folacyny lecz i pozostałych witamin z grupy B, które również są cenne dla kobiet spodziewających się dziecka.


Teff posiada też dodatkowe właściwości. Abisyńska trawa stanowi źródło cennych mikroelementów jak magnez, wapń czy żelazo. W składzie tej afrykańskiej rośliny odnajdziemy też prozdrowotny błonnik oraz liczne polifenole, które dodatkowo wspomogą pracę naszego metabolizmu

i pozwolą na zniwelowanie szkodliwych skutków działalności wolnych rodników. Miłka abisyńska to również aminokwasy. Mowa tutaj głównie

o cysteinie, lizynie i metioninie. Związki te przyczyniają się do szeregu ważnych procesów w naszym organizmie. Przykładem może być ochrona

i poprawa stanu wątroby, wzmocnienie wytrzymałości kości czy zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych chorób układu krążenia jak miażdżyca czy niedokrwistość. W przypadku tych ostatnich, dodatkowym plusem jest mała zawartość tłuszczu oraz znikoma ilość sodu, które również przyczyniają się do problemów w obrębie serca.


3. Chleb z mąki abisyńskiej

We wcześniejszym akapicie wspomnieliśmy, że chleb na bazie teffu stanowi bogactwo kwasu foliowego. Injera, bo tak zwyczajowo nazywa się ten wyrób w Etiopii, to doskonała alternatywa dla wybrednych oraz wszystkich, którym zależy na pozostaniu przy pieczywie, mimo nietolerancji glutenu. Samo przygotowanie jest bardzo proste, dlatego poniżej zamieszczamy opis wykonania tego etiopskiego przysmaku.


Do przygotowania będziemy potrzebowali 700 g mąki z trawy abisyńskiej,

2 łyżki stołowe droży, 1,5 l ciepłej wody oraz trochę soli. Całość składników mieszamy do momentu uzyskania gładkiego ciasta. Uzyskaną masę odstawiamy pod przykryciem i w ciepłe miejsce na okres od 2 do 3 dni. Po tym czasie odlewamy nadmierną ilość płynu, a następnie dodajemy niewielką porcję wody i soli. Z masy wyrabiamy ciasto o gęstości przypominającej to, które zwykle wykorzystujemy do naleśników. Po manualnym przygotowaniu, znów je pozostawiamy w ciepłym miejscu lecz tym razem na raptem 30 minut.


Po tym czasie nalewamy niewielką ilość ciasta na bardzo rozgrzaną

i zarazem nieprzywierającą patelnię. Tak przygotowane placki pieczemy około 1,5 minut z każdej strony. Dobrym wyznacznikiem jest pojawienie się pierwszych pęcherzyków na cieście. Uzyskane placki studzimy lnianym ręcznikiem. Dobrze wykonany injera charakteryzuje się zachowaniem miękkości i trwałości przez kilka następnych dni. Sam smak powinien być delikatnie kwaśny. Chleb może być podawany jako dodatek do dań głównych (np. gulaszu bądź sosów), ale też na słodko lub jako zamiennik standardowego pieczywa.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!