Kawa jest ulubionym napojem większości zapracowanych ludzi. Ma za zadanie pobudzić, ponieważ zawiera kofeinę. Jest też synonimem przerwy i relaksu. W dzisiejszych czasach wychodząc ze znajomymi, najczęściej idziemy albo na piwo, albo na kawę. Mała czarna stała się też ważnym elementem poranka. Przez lata była jednak obwiniana o to, że powoduje odwodnienie, choroby serca, wrzody żołądka, arytmię – a nawet o to, że uzależnia. Jak więc jest z tą nieszczęsną kawą? Pić, czy nie pić?

 

SPIS TREŚCI:

1. Kawa – działanie
2. Fakty i mity na temat kawy
3. Kilka powodów, aby pić kawę
4. Podsumowanie

Zobacz więcej! -23 kg -10 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg

 


1. Kawa – działanie

Kawa działa pobudzająco, ponieważ zawarta w niej kofeina przyśpiesza akcję serca i na krótko podnosi ciśnienie krwi. Rozszerza również naczynia krwionośne oskrzeli, dzięki czemu organizm jest lepiej dotleniony. Stąd często sportowcy piją kawę przed treningiem. Kofeina w mózgu blokuje receptory przekazujące informacje o potrzebie snu – co sprawia, że znika zmęczenie. Dodatkowo ten napój zwiększa zdolność koncentracji. Udowodniono, że picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia raka wątroby, wpływa na to zawarty w kawie kwas chlorogenowy.

 

Kofeina chroni dodatkowo miąższ wątroby przed uszkodzeniem. Zawiera także dużo przeciwutleniaczy, które są wchłaniane w odcinku jelita grubego

i pęcherza, zapobiegając niszczeniu ścian tych narządów przez wolne rodniki. Kawa dzięki swojemu moczopędnemu działaniu zmniejsza też ryzyko raka pęcherza – wypłukuje z niego szkodliwe substancje, które są wydalane wraz z moczem. Ciekawym działaniem kawy jest zmniejszenie wydzielania histaminy przez organizm, co zmniejsza skutki ataków alergii, a nawet im zapobiega. Wspomniałem już, że kawa stymuluje naczynia krwionośne i je dotlenia – a to z kolei sprawia, że mózg jest lepiej dotleniony i dożywiony.

 

Z badań wynika że regularne picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona.


2. Fakty i mity na temat kawy

a) Kawa poprawia koncentrację

Jest to prawda, gdyż kofeina pomaga przywrócić normalne funkcjonowanie mózgu, gdy jesteśmy zmęczeni. Ważna uwaga – ożywcze działanie kawy trwa od 15 minut do godziny, czyli nie aż tak długo, jakbyśmy sobie tego życzyli.


b) Kawa chroni przed rakiem i wydłuża życie

Badacze z Harvard School of Public Health odkryli, że wypijanie 6 lub więcej filiżanek kawy dziennie, nawet bezkofeinowej, zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty o ponad połowę. Dodatkowo wypijanie takiej ilości kawy zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci.


c) Kawa zmniejsza ryzyko cukrzycy

Regularne picie kawy zwiększa wrażliwość na insulinę i przyspiesza metabolizm cukrów. Jest to dobra wiadomość.


d) Kawa odwadnia organizm

Istnieją badania, które wykazały, że wypicie niewielkich ilości kawy przed wysiłkiem fizycznym nie tylko nie odwadnia, ale zwiększa wydolność organizmu.


e) Picie kawy grozi zawałem

U kobiet wypijanie 2 filiżanek kawy dziennie nie tylko nie zwiększa, ale wręcz zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca. Dla mężczyzn mam przykrą wiadomość – niestety u nas nie zaobserwowano takiej zależności.


3. Kilka powodów, aby pić kawę

Już sam zapach kawy zmniejsza stres, co w dzisiejszym świecie jest doskonałym powodem do jej picia. Kawa zawiera przeciwutleniacze, czyli związki chemiczne, które hamują procesy starzenia się komórek. Może także zmniejszyć objawy choroby Parkinsona. Trwające ponad 22 lata badanie, które obejmowało 125 tysięcy osób, dowiodło, że ludzie pijący jedną filiżankę kawy dziennie są o 20% mniej narażeni na marskość wątroby niż ci, który kawy nie piją. Wspomniałem już, że kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty u mężczyzn – dodatkowo zmniejsza ryzyko pojawienia się raka skóry u kobiet. Prawdopodobnie dzięki sporej ilości przeciwutleniaczy kawa zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia depresji. Kofeina zwiększa ilość kwasów tłuszczowych w krwiobiegu, które stają się paliwem dla mięśni, a to oczywiście wykorzystują sportowcy.


4. Podsumowanie

Kawa jest jak najbardziej w porządku. Można ją pić, ale oczywiście nie należy przesadzać. Gdy jesteśmy zdrowi i pijemy kawę z umiarem, nie odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu. Optymalna godzina na wypicie porannej kawy to 10.30 – dzieje się tak ze względu na poziom kortyzolu

w naszym organizmie. Gorszym rozwiązaniem jest wypicie małej czarnej na czczo. Choć faktycznie szybko stawia na nogi, zwłaszcza po zarwanej nocy, efekt jest krótkotrwały i szybko poczujemy gwałtowny spadek energii. Uwaga: podobno kobiety, której piją ponad 3 filiżanki kawy dziennie, powinny uważać – ich biust może się zmniejszyć. Warto także pamiętać

o zakwaszającym działaniu kawy. Jej nadmiar wypłukuje również witaminy

i minerały, stąd należy je systematycznie uzupełniać, gdy mamy ochotę na małą czarną.