Zdrowa żywność często jest droga. W związku z tym, czasem bardzo trudno o utrzymanie odpowiedniej diety przy napiętym budżecie. Na jakości produktów nie warto oszczędzać, w ten sposób możemy jedynie zaszkodzić własnemu zdrowiu. Jednak to nieprawda, że zdrowa dieta to luksus dla najbogatszych. Poniższe wskazówki mogą okazać się pomocne

w optymalizowaniu żywieniowych wydatków.

 

SPIS TREŚCI:

1. Zaplanuj posiłki

2. Nie chodź głodny na zakupy!

3. Gotuj w domu

4. Wybieraj sezonowe owoce i warzywa

5. Kupuj jak najmniej przetworzone produkty

6. Uważaj na promocje

7. Załóż własny ogródek

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Zaplanuj posiłki
Jeśli chcesz zaoszczędzić w sklepie spożywczym, dobra organizacja jest niezbędna. Przeznacz jeden dzień w tygodniu na zaplanowanie tego, co będziesz jadł. Spisz rzeczy, które będą ci potrzebne. Przeglądnij lodówkę oraz szafki, sprawdzając, jakie produkty już masz i zastanów się, jak możesz je wykorzystać. Wszystko po to, aby niczego nie zmarnować. Następnie sporządź listę zakupów. Kiedy będziesz już w markecie, ściśle się jej trzymaj. Bezwiedne krążenie po sklepie bez jasno określonego celu zazwyczaj kończy się wypełnieniem koszyka produktami, które do niczego nie są ci potrzebne.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Nie chodź głodny na zakupy!

Badania wykazały, że osoby, które udawały się na zakupy z pustym żołądkiem, kupowały większe ilości żywności oraz dokonywały mniej zdrowych wyborów żywieniowych. W jednym z nich konsumenci opuszczający sklep, zostali poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej między innymi ich poziomu głodu, nastroju oraz czasu, jaki spędzili w sklepie. Okazało się, że rachunki osób, które podczas zakupów odczuwały głód, były nawet o 64% wyższe. Naukowcy twierdzą, że wszystkiemu winna jest grelina – hormon odpowiedzialny za uczucie głodu. Działa ona na tę część mózgu, która związana jest z motywacją i nagrodą. To pod wpływem jej działania poszukujemy kalorycznych pokarmów, tym samym wydajemy zdecydowanie więcej niż zamierzaliśmy.


3. Gotuj w domu
Nie jest tajemnicą, że przygotowywanie posiłków w domu jest znacznie tańsze niż spożywanie ich na mieście. Za cenę jednego obiadu w restauracji możesz nakarmić czteroosobową rodzinę. Przygotuj posiłki wcześniej i zabierz je ze sobą w pojemnikach do pracy. Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na codzienne spędzanie kilku godzin w kuchni, możesz przygotować większe porcje, które wystarczą na 2-3 dni. To sprawi także, że wykorzystasz całość składników, nic się nie zmarnuje i nie będziesz narażony na dodatkowe koszty. Gotując w domu, sam decydujesz, co znajdzie się w potrawie, którą będziesz spożywał, dlatego też masz pewność, że odżywiasz się zdrowo.


4. Wybieraj sezonowe owoce i warzywa

Ceny owoców i warzyw w sezonie są zdecydowanie niższe. Mimo że większość z nich dostępnych jest w marketach przez cały rok, trzeba pamiętać, że aby to było możliwe, produkty te są transportowane często

z drugiego końca świata. To nie sprzyja ani ich cenie, ani jakości. Dlatego też warto korzystać z uroków wiosny i lata, i udawać się na pobliskie targi

i bazarki. Produkty, które tam znajdziemy, są nie tylko smaczniejsze, ale

i zdrowsze. W ten sposób możemy cieszyć się smakiem i zapachem prawdziwych truskawek, czy też pomidorów, które nie sprawiają wrażenia zrobionych z plastiku.


5. Kupuj jak najmniej przetworzone produkty

Zwykle jest tak, iż im bardziej przetworzony produkt, tym jego cena jest wyższa. Na przykład, za małą paczuszkę startego sera zapłacisz znacznie więcej niż za taką samą ilość sera w kawałku, kupionego na wagę. Podobnie jest z wędlinami pokrojonymi w plastry, dostępnymi w opakowaniach. Takie produkty zwykle zawierają także sporo dodatków, które maja zapewnić, że będą świeże przez dłuższy czas. Produkty takie jak ryże, kasze, mąki, makarony kupuj w większych ilościach. Nie psują się szybko, dlatego możesz je przechowywać w szczelnie zamkniętych pojemnikach . Podobnie jest

z fasolą, soczewicą, orzechami i suszonymi owocami.


6. Uważaj na promocje

Wszelkiego rodzaju przeceny i inne oferty mogą być bardzo dobrym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy. Uważaj jednak, abyś nie wpadł

w pułapkę. Nie kupuj produktów tylko dlatego, że są w promocyjnej cenie. Często w ten sposób zamiast zaoszczędzić, wydajemy znacznie więcej, kupując artykuły, z których nigdy nie skorzystamy. Dodatkowo takie oferty często dotyczą produktów niezdrowych i o niskiej jakości, a te powinieneś zawsze omijać z daleka.


7. Załóż własny ogródek

Jeśli tylko masz taką możliwość, zasadzenie własnych warzyw i owoców jest świetnym pomysłem na zaoszczędzenie pieniędzy. Nasiona i sadzonki można kupić bardzo tanio. Jako ogródek może posłużyć ci nawet doniczka stojąca na balkonie lub na parapecie w kuchennym oknie. Możesz zasadzić w niej wszelkiego rodzaju zioła: bazylię, tymianek, oregano, pietruszkę czy szczypiorek, a nawet pomidorki koktajlowe. Oczywiście rozwiązanie to wymaga nieco czasu i zaangażowania, jednak satysfakcja z możliwości korzystania z plonów własnoręcznie wypielęgnowanych roślin jest bezcenna!


Jak widać, nie trzeba wygrać na loterii, aby móc odżywiać się zdrowo. Najważniejsza jest dobra organizacja i odrobina chęci. Zawsze powinniśmy pamiętać o tym, że wszystko, co spożywamy, w znacznym stopniu wpływa na nasz organizm. Dlatego tak ważne jest dokonywanie mądrych wyborów żywieniowych, które nie zrujnują naszego portfela, ale także zdrowia.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!