„Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia” – mówi stary dogmat dietetyczny. Przez swą skrajność stwierdzenie to staje się wątpliwe i można by się kłócić o to, który posiłek jest tak naprawdę najważniejszy. Nie ulega jednak dyskusji fakt, że śniadanie jest posiłkiem ważnym! Świetnie! Warto więc zadbać o to, żeby pierwszy posiłek dnia był odżywczy.


Na talerzu nie powinny znajdować się jakieś byle kanapeczki, tosty czy rogaliki – nie wspominając o zestawie studenta, czyli kawie z ewentualnym dodatkiem papierosa. To jest wiadome i nie trzeba mieć magistra, żeby to wiedzieć. Ale co ze zdrowymi wyborami takimi jak owsianka czy jajka? Ta pierwsza od lat jest hitem śniadaniowym, jajka dopiero od jakiegoś czasu zaczynają wracać do łask. W ostatnim czasie bardzo modne stało się śniadanie białko + tłuszcze, w którym jajka są popularnym produktem. Który wybór jest lepszy z rana?


SPIS TREŚCI:

1. Korzyści ze spożycia owsianki

2. Korzyści ze spożycia jajek

3. Rozstrzygnięcie

Zobacz więcej! -23 kg -10 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg



1. Korzyści ze spożycia owsianki

Owsianki były i wciąż są oficjalnie polecane jako jedne z najlepszych śniadań, jakie można spożyć o poranku. Są bogate w węglowodany, które

z samego rana pomagają nas wybudzić. Jednocześnie ich indeks glikemiczny wynosi 55, co w połączeniu z dużą zawartością błonnika będzie gwarantowało stabilny wzrost poziomu cukru we krwi.


Błonnik zawarty w owsiance składa się z mieszanki błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, dzięki czemu będzie miał pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i wspomoże proliferację mikroflory jelitowej. Błonnik jest też znany ze swoich właściwości do obniżania poziomu cholesterolu w organizmie.


Płatki owsiane są też zasobne w wiele mikroelementów, między innymi magnez, cynk, mangan, selen i żelazo.



2. Korzyści ze spożycia jajek

W zależności od towarzystwa, w jakim się człowiek obraca, można na temat jajek usłyszeć bardzo odmienne opinie – jednak obiektywna prawda jest taka, że są one zdrowe, i to bardzo!


Osoby uprawiające aktywny tryb życia, starające się kształtować sylwetkę upodobały sobie jajka szczególnie ze względu na wysoką zawartość białka

o świetnym aminogramie. Jednak jest to jedynie wisienka na torcie.

Prawdziwa kopalnia zdrowia znajduje się w żółtkach, które dostarczają mikroelementów takich jak potas, sód, cynk, a także cenne żelazo i selen. Chociaż są z tego mało znane, to jajka posiadają też bardzo silne właściwości antyoksydacyjne, co zawdzięczają zawartości elementów takich jak owotransferyna, lizosom, foswityna i kartenoidy.


Jajka posiadają też świetną kompozycję tłuszczów, w tym nawet cenny kwas omega-3.


Ich zła reputacja jest związana z cholesterolem, jednak w rzeczywistości spożycie jaj praktycznie nie ma wpływu na poziom cholesterolu w krwiobiegu. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm w bardzo ścisły sposób kontroluje metabolizm tego składnika. Kiedy spożycie cholesterolu rośnie, to ograniczona zostaje jego wewnętrzna produkcja w wątrobie i absorpcja

w jelitach, co sumarycznie prowadzi do neutralnego rezultatu. To spożycie kwasów tłuszczowych trans, kwasów tłuszczowych nasyconych

i przetworzonych węglowodanów prowadzi tak naprawdę do pogorszenia profilu lipidowego.


3. Rozstrzygnięcie

Nie ma chyba lepszego sposobu na podanie werdyktu niż przeprowadzenie eksperymentu, w którym połowa osób będzie spożywała na śniadanie jajka, a druga połowa owsiankę, a następnie zbadanie wszystkich uczestników. Dokładnie takie badanie zostało opublikowane w 2015 roku. Jego główna autorka, dr Martha Ballesteros, nakazała jednej grupie spożywać na śniadanie jedno jajko, natomiast druga miała spożywać 40 gramów płatków owsianych.


Po 5 tygodniach takiej interwencji dietetycznej pomiędzy grupami nie odnotowano różnic w poziomie całkowitego cholesterolu ani jego frakcji HDL i LDL. Pomimo pomiaru wielu wskaźników jedyna różnica znajdowała się

w poziomie markerów stanów zapalnych takich jak interleukina-6 i czynnik martwicy nowotworów (TNFalfa).


Jajka w porównaniu do owsianki działały przeciwzapalnie!



Oczywiście jest to pojedyncze badanie i należy je uwzględniać w szerszym kontekście sytuacyjnym. Faktem jest, że chociaż jajka mogą mieć lekką przewagę, to obydwa produkty są bardzo zdrowe i absolutnie nie należy pozbywać się płatków owsianych z jadłospisu.


Bardzo ważne jest też indywidualna reakcja organizmu. Niektóre osoby bardzo dobrze się czują, spożywając rano owsiankę i pozbycie się jej na rzecz jajek może skutkować gorszym nastrojem i załamaniem założeń diety.

Z drugiej strony niektóre osoby spożywając rano węglowodany, doświadczają nagłego skoku insuliny prowadzącego do powstania stanu hipoglikemii około 2 godziny po zjedzeniu śniadania, co prowadzi do ataku wilczego głodu.