Na wschodzie od tysięcy lat uznawana za klucz do dobrego zdrowia, szczęścia i mądrości. Dziś herbata jest przedmiotem badań zachodnich naukowców, którzy odkrywają jej wiele zdrowotnych właściwości. Badania wykazały, że pewne rodzaje herbaty mogą chronić przed nowotworami, chorobami serca i cukrzycą. Mogą również pomóc w redukcji masy ciała, obniżyć poziom cholesterolu, wspomóc trawienie. Herbata również może wykazywać właściwości antybakteryjne.

 

SPIS TREŚCI:

1. Rodzaje herbat

2. Zielona herbata – moc antyoksydantów

3. Biała herbata

4. Czerwona herbata, klucz do odchudzania

5. Herbaty ziołowe

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Rodzaje herbat

Wiele naparów nazywanych jest herbatą, jednak puryści za herbatę uznają tylko tę powstającą z rośliny Camellia sinensis rosnącej w Chinach i Indiach. Należą do nich herbata zielona, czarna, biała, herbata oolong i czerwona pu-erh. Różnią się one czasem fermentacji i przez to zawartością unikalnych antyoksydantów zwanych flawonoidami. Wszystkie te herbaty zawierają także kofeinę i teinę, które pobudzają układ nerwowy i podnoszą sprawność umysłową. Powszechnie do herbat zalicza się również napary z suszonych owoców oraz ziołowe, jednak ich właściwości są inne od tradycyjnej herbaty i różnią się w zależności od użytych ziół.


2. Zielona herbata – moc antyoksydantów

Podlega procesowi fermentacji na krótko lub czasem wcale, a liście są jedynie suszone, dzięki czemu zachowują większość antyoksydantów zawartych w roślinie. Jednym z nich jest polifenol galusan epigallokatechiny (EGCG), który stał się obiektem wielu badań ze względu na cenne właściwości. Znacznie zwiększa m.in. liczbę tzw. regulatorowych limfocytów T, komórek układu odpornościowego, dzięki czemu ma działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

 

Zielona herbata wykazuje wielokierunkowe działanie i może zapobiegać rozwojowi raka pęcherza, piersi, płuc, żołądka, trzustki i jelita grubego, zmniejsza także ryzyko chorób neurologicznych i udaru mózgu. Udowodniono jej wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej oraz działanie przeciwmiażdżycowe poprzez obniżanie poziomu cholesterolu i zmniejszaniu stresu oksydacyjnego. Zielona herbata pomaga oczyszczać organizm, co może przejawiać się poprawą kondycji skóry.


3. Biała herbata

Herbata biała zawdzięcza swój kolor wyjątkowemu procesowi produkcji. Krzewy herbaciane chronione są przed promieniami słońca, aby nie wykształcały chlorofilu – barwnika nadającego zielony kolor listkom, które następnie są jedynie suszone, dzięki czemu zachowują najwięcej polifenoli. Może być zbierana tylko ręcznie i wczesną wiosną, kiedy liście są jeszcze młode. To dlatego jej cena jest znacznie wyższa niż pozostałych herbat. Jeśli lubimy jej delikatny smak, warto czasem w nią zainwestować, a przy okazji czerpać jeszcze więcej korzyści zdrowotnych niż z herbaty zielonej. W codziennym spożyciu jednak korzystniejsze dla portfela będzie delektowanie się herbatą zieloną.


4. Czerwona herbata, klucz do odchudzania

Na czerwoną herbatę szczególną uwagę powinny zwrócić osoby odchudzające się i cierpiące na cukrzycę. Herbata pu-erh pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej, reguluje metabolizm lipidów, chroni przed miażdżycą oraz obniża stężenie glukozy we krwi. Jest herbatą długo dojrzewającą, dzięki czemu nabiera silnego smaku i aromatu.


5. Herbaty ziołowe

Czystek – nie zawiera substancji pobudzających jak teina, teofilina, teobromina, dzięki czemu może być spożywana przez dzieci, kobiety w ciąży i osoby mające problemy ze snem po tradycyjnej herbacie. Wykazuje silniejsze działanie niż herbata zielona przez większą zawartość polifenoli oraz szereg innych właściwości: pobudza układ odpornościowy, chroni przed zawałem i nowotworami.

 

Pokrzywa – kojarzona jedynie z parzącym chwastem okazuje się rośliną leczniczą. Wspomaga pracę wątroby, oczyszcza drogi żółciowe i układ moczowy, przyspiesza też metabolizm i pomaga w leczeniu zmian trądzikowych.