Ziemniaki to kontrowersyjne warzywa. Osoby będące na diecie redukcyjnej, często wykluczają je z jadłospisu bądź obwiniają za wzrost wagi. Jest to błąd, gdyż skład ziemniaków przemawia za ich obecnością w diecie. Trzeba tylko wiedzieć, jak je przyrządzić, by nie straciły cennych składników.

 

SPIS TREŚCI:

1. Skład bulwy ziemniaczanej

2. Ziemniaki w mundurkach

3. Gotowanie ziemniaków bez skórki

4. Ziemniaki długo przechowywane

5. Różne odmiany ziemniaków

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Skład bulwy ziemniaczanej

Ziemniaki gotowane w wodzie zawierają zaledwie 75 kcal w 100 g. Są one źródłem lekkostrawnych węglowodanów, białka, witamin i minerałów. Spośród witamin, najwięcej jest w nich witaminy C. Największą jej ilością odznaczają się młode ziemniaki. Im dłużej jednak są przechowywane, tym mniej tej witaminy w nich się znajduje.

 

W ziemniaku, prócz witaminy C, obecne są także niewielkie ilości witaminy H, K, B1, B2, B6 i PP. Ziemniaki są także źródłem magnezu, wapnia, żelaza, manganu, sodu, fluoru, jodu i siarki.

 

2. Ziemniaki w mundurkach

Najlepszym sposobem, by nie stracić dużej ilości cennych składników odżywczych, jest gotowanie ziemniaków w mundurkach. Najpierw należy dokładnie je umyć. Powinno się to robić tak, by nie uszkodzić skórki. Następnie w całości wrzucamy je do gotującej, posolonej wody. Czas gotowania zależy od odmiany, lecz jest to około 20–25 minut. Gdy ziemniaki są już miękkie, po lekkim ostygnięciu obieramy je ze skórki. Ziemniaki

w mundurkach można również przygotować piekąc je w folii.

 

3. Gotowanie ziemniaków bez skórki

Obierając ziemniaki, należy zwrócić uwagę, by skórka nie była obrana zbyt grubo. To tuż pod nią znajduje się wiele wartościowych składników. Po obraniu należy wrzucić je do wrzątku i przykryć, co skróci czas gotowania. Wiąże się to także z mniejszą stratą witamin i składników mineralnych.

 

4. Ziemniaki długo przechowywane

Z ziemniakami, które są spożywane wiosną, po całej zimie przechowywania, trzeba postępować inaczej. Zgromadzona w bulwach solanina może powodować w nadmiarze zatrucie pokarmowe, dlatego ziemniaki, które kiełkują, i których miąższ ma po części zieloną barwę, należy obierać grubo lub zrezygnować z ich jedzenia. Takie ziemniaki trzeba gotować w dużej ilości wody. Dzięki temu rozpuści się w niej solanina.

 

5. Różne odmiany ziemniaków

Odmian ziemniaków jest bardzo dużo i w zależności od tego, jaką potrawę chcemy przygotować, taką odmianę powinnyśmy wykorzystać. Odmiana sałatkowa to taka, która jest twarda. Na placki najlepiej nada się odmiana sypka. W Polsce najłatwiej dostępne są odmiany, które można stosować wszechstronnie.