Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, która z tych dwóch diet jest lepsza, nie jest wcale nowym problemem. Już po roku 1860 Amerykański przedsiębiorca William Banting zachwalał zalety redukcji węglowodanów – pisząc, że na takiej diecie nie odczuwał głodu i w rok stracił 20 kilogramów, pomimo że miał już 66 lat. Początek XX wieku był zdominowany przez badania pokazujące ergogeniczne właściwości węglowodanów, jednak

w latach 70. nastąpiła tłuszczowa rewolucja dra Atkinsa. Około 10 lat później rekomendacje rządowe zaczęły nakazywać redukcję tłuszczu

w diecie, co było wynikiem wielu badań wykazujących korelację pomiędzy spożyciem tłuszczów a otyłością i rozwojem chorób cywilizacyjnych. Obecnie wygląda na to, że popularyzacja diety paleo i diety ketogenicznej ponownie rozpoczęła trend na demonizację węglowodanów.


Dyskusja na temat tego, która z tych dwóch diet jest lepsza, charakteryzuje się zaciekłością obydwu stron, które wnoszą do dyskusji bardzo dobre argumenty. W tym artykule rozwiane zostanie wiele wątpliwości, aczkolwiek głównym omówionym aspektem będzie wpływ na kompozycję sylwetki,

w szczególności na spalanie tkanki tłuszczowej.


SPIS TREŚCI:
1. Co jest odkładane jako tłuszcz
2. Istotna rola białka
3. Sprawność
4. Plusy diety węglowodanowej
5. Plusy diety tłuszczowej
6. Ostateczny werdykt

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Co jest odkładane jako tłuszcz
Zgodnie z pierwszym prawem termodynamiki energia nie może być stworzona ani zniszczona. Z tej perspektywa kaloria jest równa kalorii

i żadna dieta zrównana kalorycznie nie jest lepsza od innej. Jednak ludzkie ciało to coś więcej niż zamknięty system i spożywane jedzenie oprócz dostarczania energii wywołuje zmienne efekty fizjologiczne.


Dla przykładu: po spożyciu węglowodanów rośnie poziom cukru we krwi, jednak ich zbyt wysoki wzrost mógłby stanowić zagrożenie dla zdrowia, dlatego organizm uwalnia insulinę. Ten hormon pomaga stabilizować poziom cukru we krwi. Węglowodany nie mogą być jednak efektywnie zamieniane

w tłuszcze, dlatego kierowane są do mięśni, gdzie zostają wykorzystane jako źródło energii – przez to jednak wypierając spalanie tłuszczów.


Ograniczając ilość węglowodanów w posiłku, pozwalamy na utrzymanie wysokiego tempa spalania tłuszczów, ale jednocześnie zmuszeni jesteśmy zjadać więcej tłuszczu, aby się nie zagłodzić.


Najlepszym przykładem powyższych zależności jest badanie dra Kevina Halla, który podawał uczestnikom dwie różne diety i przy wykorzystaniu komory metabolicznej badał dokładnie ilość tłuszczu wykorzystywanego jako energia.



Wyniki tego badania mogą być interpretowane w dwojaki sposób. W diecie tłuszczowej więcej tłuszczu było wykorzystywane jako energia, ale w diecie węglowodanowej spalane było więcej tłuszczu niż dostarczała dieta. 

Prawda jednak jak zawsze znajduje się pośrodku. Jak zauważa sam autor badania, jeśli kalorie i białko są utrzymane na tym samym poziomie, to wzrost jednego z tych dwóch makroskładników sprawia, że bilans tłuszczu trafiającego do tkanki tłuszczowej pozostaje niezmienny.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Istotna rola białka
Chociaż znajdziemy wiele świadectw ludzi, którzy odnieśli sukces

w odchudzaniu zarówno dietą tłuszczową, jak i węglowodanową – to aby wykonać wymierne porównanie, najlepiej odnieść się do badań naukowych. Poniżej znajduje się kilka przykładów, wraz z wyszczególnionymi specyfikacjami diety.



Na pierwszy rzut oka dieta tłuszczowa bije na głowę dietę węglowodanową, jednak istnieje pewien mankament. Diety czasami nie są zrównane pod względem kaloryczności, jeszcze rzadsze jest zrównoważenie ilości białka.
Jest to tajna broń diety tłuszczowej, ponieważ wiele produktów produktów bogatych w tłuszcze zawiera jednocześnie dużo białka. Trudno jest przyrządzić danie bogate w tłuszcze, które nie będzie jednocześnie bogate

w białko. W przypadku dania węglowodanowego jest to dużo łatwiejsze.
Ten fakt ma duże znacznie, ponieważ białko odpowiada za hamowanie głodu, stymulację metabolizmu i anabolizm mięśniowy.


Co się stanie, jeśli zrównamy dietę węglowodanową i tłuszczową pod względem ilości białka? Odpowiedź podaje nam badanie z 2006 roku,

w którym utrata tkanki tłuszczowej była taka sama w obydwu dietach (brak różnicy istotnej statystycznie). Inne badania zrównane pod względem ilości białka także nie wykazują istotnych różnic – wskazując na to, że w takich warunkach różnica między dietami jest minimalna.


3. Sprawność
Najdłuższe badanie sprawdzające wpływ diety tłuszczowej na sprawność trwało 4 tygodnie, a jego autorem był dr Stephen Phinney. Po przejściu na dietę ketogeniczną i adaptacji do wykorzystywania tłuszczów jako energii sprawdzano możliwości wytrzymałościowe uczestników. Pomimo niemal całkowitego braku węglowodanów w diecie czas do wyczerpania w trakcie ćwiczeń nie uległ zmianie po 4 tygodniach, wskazując na neutralny wpływ diety tłuszczowej.


Są to jednak dane uśrednione, które maskują indywidualność jednostek. Jeden z uczestników odnotował potężny wzrost sprawności, zwiększając czas do wyczerpania o 84 minuty! Z kolei dwóch uczestników poległo na diecie tłuszczowej, skracając czas, jaki mogli biegnąć kolejno o 48 i 51 minut. Pokazuje to, że każdy może kompletnie inaczej reagować na kompozycję diety, jedni poprawią swoje wyniki na diecie tłuszczowej, inni na diecie węglowodanowej.


4. Plusy diety węglowodanowej
Oprócz powyższych informacji możemy wyróżnić kilka ewidentnych plusów na rzecz każdej z tych diet. Jeśli chodzi o dietę węglowodanową, będą nimi:
– wyższy poziom i zdolność wykorzystania glikogenu;
– poprawa sprawności podczas intensywnych ćwiczeń;
– wyższy poziom hormonów: IGF-1, leptyna, tarczyca (T3);
– niższy poziom kortyzolu.


5. Plusy diety tłuszczowej

Do plusów wynikających ze stosowania z diety bogatej w tłuszcze należy przede wszystkim:

– lepsza kontrola głodu;
– łatwość dostarczenia białka w diecie;
– niższy poziom hormonu insuliny;
– wyższy poziom ciał ketonowych i hormonów: glukagonu, katecholaminy.


6. Ostateczny werdykt
Debata na temat tych diet jest tak zacięta, ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która jest lepsza. Redukcja zarówno tłuszczów,

jak i węglowodanów ma swoje plusy i minusy, dobry trener powinien wiedzieć, którą i w jakim momencie stosować, aby maksymalizować efekty. W końcu ostatecznie najlepsza dieta to taka, która podpisana jest twoim imieniem i nazwiskiem.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(1)
    • ~Nick
      4 marzec 2017

      w diagramie na końcu chyba jest błąd bo kolory zostały zamienione i wprowadzają w błąd iż dieta węglowodanowa w 2006 roku spalała więcej niż tłuszczowa (keto).