Większość z nas, myśląc o narodowych włoskich potrawach, od razu wymieni pizzę – chociaż obecnie bliżej jej do fast foodów, to rzeczywiście jej geneza jest zlokalizowana w tym gorącym kraju. Włochy mają jednak do zaoferowania wiele innych potraw i produktów, które nie są tak kaloryczne jak pizza. Wśród nich znajdują się rośliny strączkowe, warzywa, oliwa

z oliwek, a nawet wino. Obfitość i tradycja spożycia tych produktów we Włoszech wynika z unikalnego klimatu pozwalającego na ich produkcję.


W innych państwach otaczających basen morza śródziemnego kultywowane są podobne trendy żywieniowe. Ponieważ osoby żyjące w tych rejonach cieszą się dobrym zdrowiem i niskim ryzykiem chorób cywilizacyjnych, uznano, że taka dieta, nazwana obecnie śródziemnomorską, powinna być stosowana przez szerszą rzeszę ludzi.

 

SPIS TREŚCI:
1. Główne założenia diety śródziemnomorskiej
2. Korzyści zdrowotne
3. Warzywa i owoce
4. Zdrowe tłuszcze
5. Produkty, których należy unikać

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 


1. Główne założenia diety śródziemnomorskiej
Należy zaznaczyć, że dieta śródziemnomorska nie jest klasyczną dietą

w rozumieniu odchudzania. Nie posiada rozplanowanego okresu trwania, specyficznych etapów i nie obiecuje uzyskania szczupłej sylwetki

w 6 tygodni. Zamiast tego, jest to kolekcja nawyków żywieniowych kultywowanych przez państwa basenu morza śródziemnego i państwa

z nimi graniczące. Zaliczamy do nich Włochy, Grecję, Hiszpanię, Maroko, Portugalię, Chorwację i Cypr. Chociaż Francja nie jest oficjalnie zaliczana do tej grupy, to w niektórych jej częściach można zauważyć ewidentne wpływy diety śródziemnomorskiej.

 

Dokładne potrawy i proporcje wykorzystywanych produktów różnią się pomiędzy tymi państwami, dlatego nie istnieje żadna wzorcowa dieta śródziemnomorska.

 

 Produkty zbożoweMakaronyOwoceWarzywa
Włochy++++++++++
Grecja+++-+++++
Francja+++-+++
Hiszpania++++++
Afryka Pn.+-+++
Basen wschodni+-+++
- niepowszechne; + sporadycznie używane; ++ bardzo powszechne; +++ charakterystyczne dla regionu

 

 RybyRośliny strączkoweSerWinoOliwa z oliwek
Włochy+++++++++
Grecja++++++++++
Francja++++++++++
Hiszpania++++++++
Afryka Pn.++++-++
Basen wschodni+++-++
- niepowszechne; + sporadycznie używane; ++ bardzo powszechne; +++ charakterystyczne dla regionu

 

Wśród cech charakterystycznych takiego stylu żywienia można wyróżnić:
– wysokie spożycie oliwy z oliwek, owoców, warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych, ziemniaków, roślin strączkowych oraz orzechów;
– średnie spożycie ryb i drobiu;
– okazjonalne spożycie alkoholu w postaci czerwonego wina.

 

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Korzyści zdrowotne
Za pojawienie się diety śródziemnomorskiej na radarze lekarzy i dietetyków jest odpowiedzialny w dużym stopniu dr Ancel Keys, który zasłynął

w świecie naukowym między innymi odkryciem powiązania pomiędzy wysokim spożyciem tłuszczy nasyconych, a zwiększonym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego.

 

Keys odkrył, że społeczeństwa zamieszkujące te rejony, pomimo że spożywają dużo tłuszczy, cieszą się bardzo dobrym zdrowiem i niską śmiertelnością.

 

Obecnie wiemy, że przestrzeganie zaleceń diety śródziemnomorskiej pozwala na poprawę profilu lipidowego oraz dostarcza obfitość antyoksydantów i witamin. Dodatkowo taka dieta działa ochronnie przed atakami serca, udarami i cukrzycą typu II.

 

Jednak, mimo że od lat 60. taki model odżywiania jest promowany na całym świecie, w samych państwach basenu morza śródziemnomorskiego obserwowana jest powolna degradacja stanu zdrowia, wynikająca

z popularyzacji nawyków żywieniowych typowych dla krajów zachodnich.

 

3. Warzywa i owoce
Niemal każda dieta, której celem jest poprawa zdrowia ludzkiego, zachęca do codziennego spożywania owoców i warzyw. Dieta śródziemnomorska nie jest wyjątkiem. W Grecji na przykład, typowe jest spożywanie średnio

9 porcji bogatych w antyoksydanty warzyw i owoców.

 

Powszechne w tych rejonach jest też spożycie produktów zbożowych, które jednak powinny być pełnoziarniste i możliwie jak najmniej modyfikowane. Tradycyjnie pieczywo spożywa się oddzielnie, lub maczając je w oliwie

z oliwek. Nie smaruje się go masłem lub margarynami, które zawierają kwasy tłuszczowe nasycone i kwasy tłuszczowe trans.

 

4. Zdrowe tłuszcze
Chociaż celem przejścia na taką dietę jest poprawa stanu zdrowia, wcale nie oznacza to eliminacji czy nawet ograniczania ilości tłuszczy w diecie. Wręcz przeciwnie, występują tu one w znacznych ilościach, ale dobierane są z odpowiednich produktów.

 

Głównym źródłem tłuszczu jest oliwa z oliwek, która dostarcza dużych ilości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – frakcji, która jest w stanie poprawić profil cholesterolowy, wręcz zmniejszając ryzyko miażdżycy

i chorób jej pochodnych.

 

Wśród innych prozdrowotnych źródeł tłuszczy można wyróżnić tłuste ryby, takie jak makrela, tuńczyk czy łosoś – wszystkie są bogate w kwasy tłuszczowe wielonienasycone z rodziny omega 3. Ich spożycie jest szczególnie ważne, ponieważ należą do grupy składników niezbędnych dla naszego organizmu, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć.

Na diecie śródziemnomorskiej jako przekąskę można też spożywać orzechy, aczkolwiek lepiej się przy nich nie zapominać, ponieważ są kaloryczne i mogą prowadzić do stopniowej akumulacji tkanki tłuszczowej.

 

5. Produkty, których należy unikać
Decydując się na stosowanie diety śródziemnomorskiej, warto pamiętać, by absolutnie unikać poniższych produktów i składników:
– cukier (napoje gazowane, lody itd.);
– przetworzone produkty mięsne (kiełbasy i szynki);
– niskiej jakości produkty zbożowe (biały chleb, białe makarony);
– tłuszcze trans (margaryny, chipsy, frytki).

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(1)
    • ~Nikon Ilja Protofijowicz - road to aesthetics
      20 czerwiec 2016

      Kolejny znakomity artykuł Pana Jankowskiego. Dziękuję i pozdrawiam.
      Nikon Ilja.