Na świecie nie istnieje ani jeden człowiek, który nie wiedziałby, co to kurze jajko i jaki jest jego smak. Jest to produkt, który od lat króluje na naszych stołach i często jest spożywany na śniadanie. Jednak w pewnym momencie naukowcy doszli do wniosku, że jajka są bardzo szkodliwe dla organizmu ludzkiego. Czy jest to prawda?


SPIS TREŚCI:

1. Jajka i cholesterol

2. Jajka a wątroba

3. Masa ciała

4. System trawienny

5. Potencja

6. Salmonella

7. Korzystne właściwości jajek

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Jajka i cholesterol

Kilkadziesiąt lat wstecz naukowcy byli zdania, że to jaja są odpowiedzialne za podniesiony poziom cholesterolu we krwi, ponieważ jego zawartość

w jajku wynosi ok. 210 mg a dozwolone spożycie cholesterolu na dobę wynosi ok. 300 mg. Stąd naukowcy zalecali spożywać jaja rzadko – po jednym 2–3 razy w tygodniu. Dyskusje na temat tego, czy jajka szkodzą czy nie, spowodowały, że naukowcy rozpoczęli szereg innych badań, w wyniku których znaleziono w jajach fosfolipidy, które mają hamujący wpływ na cholesterol. Dzięki temu okazało się, że zawarty w nich cholesterol nie wpływa znacząco na podniesienie poziomu cholesterolu we krwi.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Wątroba

Wśród społeczeństwa panuje pogląd, że jaja negatywnie oddziałują na wątrobę i przyczyniają się do naruszenia jej funkcjonalności. Jednak ten pogląd jest nieprawdziwy, ponownie za sprawą zawartych w jajkach fosfolipidów, które wpływają jak najbardziej korzystnie na wątrobę, odbudowując jej uszkodzone komórki i funkcjonalność.


3. Masa ciała

Uważa się, że duże spożycie jajek wpływa na przybieranie na wadze. Taki pogląd również mija się z prawdą. Oczywiście, jeżeli spożywa się ciągle smażone na oleju lub maśle jajka, to pojawienie się dodatkowych kilogramów jest nieuniknione, ale jajka nie ponoszą tutaj winy. Problem stanowi nadmierne spożycie tłuszczy zawartych w olejach i maśle.


Co do spożywania samych jajek, to przytyć od 74 kcal jest po prostu nierealne. Białko z jaj w ogóle nie zawiera tłuszczy, co pozwala na spożywanie ich w dość dużych ilościach, zwłaszcza, że wpływa to pozytywnie na rozwój masy mięśniowej. Żółtko z kolei zawiera jedynie 5 g tłuszczu, a od takiej ilości sylwetka na pewno nie ulegnie zmianie na minus.


4. System trawienny

Uważa się również, że jajka zbyt długo się trawią i powodują obciążenie dla żołądka. Absolutnie tak nie jest. Dla organizmu strawienie jaj jest bardzo łatwym procesem i nie ma znaczenia, czy są one ugotowane, czy zjedzone w formie omleta.


5. Potencja

Rozpowszechnił się pogląd, że spożywanie surowych jajek pozytywnie wpływa na potencję. Jednak naukowcy do dnia dzisiejszego nie mogą potwierdzić lub zaprzeczyć takiej teorii. Chodzi o to, że nie udało się im znaleźć w jajach specyficznych enzymów, które wpływają na potencję. Ale znaleźli składniki odżywcze, które pośrednio mogą na nią wpływać.


6. Salmonella

Jaja rzeczywiście zawierają salmonellę. Ale, jak przekonują hodowcy, znajduje się ona tylko w jednym jajku na tysiąc. W związku z tym ryzyko zarażenia jest bardzo małe, biorąc pod uwagę to, że w trakcie obróbki termicznej salmonella ginie. Najbardziej niebezpieczne jest spożywanie jaj surowych.


7. Korzystne właściwości jajek

Białko jaj jest najbardziej lekkostrawne i pełnowartościowe wśród białek zawartych w innych produktach. W białku zawierają się wszelkie potrzebne do budowy komórek białkowych ludzkiego organizmu aminokwasy. Dodatkowo, białko jaja kurzego ma właściwości ochronne, ponieważ zawiera lizozym, który niszczy różne szkodliwe mikroorganizmy. Dla żołądka białko nie jest po prostu korzystne, a wręcz niezbędne, ponieważ wykazuje lecznicze działanie podczas choroby wrzodowej żołądka. W skład białka jaja wchodzi wiele składników mineralnych: magnez, żelazo, miedź, cynk, selen oraz cholina. Zawiera również witaminy B6, B12 i kwas foliowy. Wszystkie te składniki mineralne i witaminy zwiększają wartość białka jaja kurzego podczas leczenia anemii.


Żółtko jaj ze względu na swoje właściwości odżywcze nie jest gorsze od białka jaja. Żółtko zawiera żelazo, fosfor, mangan, cynk, witaminy A, B, PP, E oraz cholinę i folacynę. Dodatkowo jest bardzo bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Ma właściwości żółciopędne i dlatego jest często wykorzystywane w celach leczniczych. Łatwo przyswajalne fosfor i wapń, które wchodzą w skład żółtka, pozytywnie wpływają na zęby, włosy i paznokcie. Fosfor jest niezbędny do przywrócenia prawidłowych funkcji organizmu.


Żelazo z kolei wzmacnia system odpornościowy, a cynk przyspiesza gojenie się ran. Zachowaniu dobrego wzroku i polepszeniu regeneracji skóry, błon śluzowych górnych dróg oddechowych pomaga zawarta w żółtku witamina A. Witamina E hamuje procesy starzenia się i wzmacnia naczynia krwionośne. Wszystkie te składniki w wystarczającej ilości zawiera żółtko.


Jaja kurze powinny znajdować się w diecie każdego człowieka, a zwłaszcza dotyczy to osób trenujących. Jest to jedno z tańszych źródeł pełnowartościowego białka, które jest tak bardzo niezbędne w procesie budowania mięśni.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(2)
    • ~Początkujący
      3 wrzesień 2017

      Zawsze mnie ciekawi, czy denaturyzacja białka podczas np. smażenia nie niszczy tych wszystkich witamin itd.?

      • Maciej Jędrejko
        5 wrzesień 2017

        Część ze składników może ulec degradacji, nie mniej jednak sugerujemy poddać jajka delikatnej obrócę kulinarnej. Uchroni nas to przed ewentualnym ryzykiem zatrucia pokarmowego.