Średnio od sześciu do ośmiu razy w ciągu roku dzieci łapią zwykłe przeziębienie, u dorosłych ta statystyka jest trochę bardziej optymistyczna, plasując się w przedziale od dwóch do czterech zachorowań na rok. Przeziębienie jest heterogeniczną grupą chorób wywołanych przez wirusy należące do wielu różnych rodzin, wśród nich możemy wyróżnić: pikornawirusy, koronawirusy, adenowirusy, metapneumowirusy czy syncytialne wirusy oddechowe. One wszystkie wywołują symptomy przeziębienia takie jak katar, kaszel, bóle głowy i gardła. Fakt, że

w przeciągu naszego życia tak często łapiemy przeziębienie i wciąż żyjemy, wskazuje na to, że nie jest ono dla nas śmiertelne. Zawdzięczamy to między innymi pracy układu immunologicznego, który zwalcza infekcje wirusowe

i przywraca nas do zdrowia. Jednak symptomy, jakich doświadczamy

w czasie przeziębienia, przynoszą nam wielki dyskomfort – dlatego zaopatrujemy się w liczne leki poprawiające odporność. Często są one obciążeniem dla portfela, dlatego warto wybrać tańszą i równie skuteczną alternatywę – czosnek.


SPIS TREŚCI:

1. Historia suplementacji czosnkiem

2. Zawartość aktywnych związków

3. Wpływ na układ odpornościowy

4. Zalecane spożycie

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Historia suplementacji czosnkiem

Czosnek, znany także jako cuchnąca róża, z racji na swój silny zapach jest popularnym warzywem wykazującym właściwości antywirusowe, antymikrobowe i antygrzybiczne.


Użycie czosnku w celach zdrowotnych było odnotowane już około 6000 lat temu. Historyczne zapiski wskazują na jego wykorzystanie na terenach Indii

i Chin ponad 3000 lat temu, a także w starożytnym Egipcie około 1550 lat przed naszą erą, gdzie czosnek stanowił nieodłączny element diety niewolników i budowniczych, pozwalając im na cięższą i dłuższą pracę.


Obecnie czosnek jest włączany do potraw głównie ze względu na jego walory smakowe, chociaż w ostatnich latach znalazł się także na celowniku naukowców, którzy zbadali jego budowę i wpływ na ludzki organizm.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Zawartość aktywnych związków

Przemiany chemiczne zachodzące w czosnku są dosyć złożone

i prawdopodobnie powstały jako mechanizm samoobronny tej rośliny.

W nietkniętym warzywie znajdziemy wiele związków zawierających atomy siarki, do których zalicza się między innymi allina. W momencie kiedy czosnek ulega fizycznej przemianie, jest krojony lub miażdżony, zostaje aktywowany enzym allinaza, wskutek czego powstaje allicyna. Ta nagła aktywacja enzymu allinazy podczas obróbki czosnku przyczynia się także do wydzielania charakterystycznego zapachu kojarzonego z czosnkiem. Dlatego też nietknięty czosnek nie posiada takiej ostrej woni – nie dochodzi w nim do raptownej aktywacji allinazy. Po mechanicznej obróbce aktywna konwersja do allicyny zostaje ograniczona i ustępuje też intensywne wydzielanie zapachu.


Szacuje się, że z grama świeżego czosnku otrzymamy około 4,38 do 4,65 miligramów allicyny, co oznacza, że jeden ząbek czosnku ważący średnio

4 gramy powinien zawierać od 17,52 do 18,60 miligramów allicyny.

 

3. Wpływ na układ odpornościowy

Obecnie uważa się że to właśnie allicyna jest związkiem, dzięki któremu czosnek działa prozdrowotnie. Badania na pojedynczych komórkach pokazują, że substancja ta wykazuje właściwości antymikrobiczne

i antywirusowe.


W ciągu ostatnich lat przeprowadziliśmy wiele badań na ludziach sprawdzających efektywność spożycia tego warzywa. Dobrym przykładem jest badanie opublikowane w 2001 roku przez Petera Joslinga w Wielkiej Brytanii. W badaniu uwzględnione zostało 146 osób, podzielonych w losowy sposób na dwie równe grupy. Grupa badawcza przyjmowała codziennie jedną kapsułkę ekstraktu z czosnku będącą bogatym źródłem aktywnego składnika – allicyny, grupa kontrolna otrzymywała dziennie kapsułkę placebo. Badanie trwało 3 miesiące, przez ten czas sprawdzało częstotliwość i intensywność symptomów zachorowań w obydwu grupach.


Po 90 dniach odnotowano tylko 24 przeziębienia w grupie przyjmującej ekstrakt z czosnku i aż 65 przeziębień w grupie kontrolnej! Dodatkowo czosnek pomagał w powrocie do zdrowia u osób, które już zachorowały. Osoby przyjmujące ekstrakt z czosnku potrzebowały średnio 4,63 dnia na powrót do zdrowia, w grupie przyjmującej placebo ten okres trwał 5,63 dnia.


To badanie nie jest jedynym potwierdzającym skuteczność spożycia czosnku. Inny zespół naukowców w 2012 roku pokazał, że suplementacja przez 45 dni spowodowała proliferację komórek układu immunologicznego takich jak Limfocyty T-gamma-delta oraz komórki NK. To przełożyło się na znaczne obniżenie ilości zachorowań, skrócenie czasu chorób

i intensywności powikłań.


4. Zalecane spożycie

Jako ogólną rekomendację w celu poprawy odporności zaleca się spożycie jednego ząbka czosnku dziennie, możliwe jest także przyjmowanie ekstraktu tego warzywa. Należy zaznaczyć, że regularne spożycie czosnku jest czasami związane z pojawieniem się nieświeżego oddechu. Niektóre osoby mogą też posiadać alergię na czosnek i powinny wtedy wstrzymać się od jego spożycia.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!