Nie od dziś wiadomo, że termin „biała śmierć” odnosi się do popularnego cukru, czyli sacharozy. Wiadomo też, że istnieje masa zdrowych zamienników pod postacią słodzików, ksylitolu, karobu czy stewii. W tym artykule przedstawimy kolejny sposób na smaczną i słodką dietę, która równocześnie wspomoże organizm. Oto inulina – roślinny cukier, którego suplementacja przynosi masę korzyści!

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest inulina?

2. Źródła i właściwości

3. Działanie oraz zastosowanie

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czym jest inulina?

Mianem inuliny określa się jeden ze związków zaliczanych do grona wielkiej rodziny polisacharydów. Związek ten złożony jest z ponad 30 cząsteczek monocukrów, które są ze sobą połączone za pomocą trwałych wiązań glikozydowych. Cukry proste tworzące inulinę to w głównej mierze jedne

z najpopularniejszych sacharydów w naszej diecie, czyli fruktoza i glukoza. Sama inulina występuje pod postacią białego proszku, który nie tylko charakteryzuje się niezwykle delikatnym smakiem, ale dodatkowo swoją strukturą przypomina skrobię, przez co bardzo często można ją spotkać pod nazwą skrobi georginowej. Co więcej, warto dodać, że ten rodzaj cukru jest bardzo dobrze rozpuszczalny w etanolu oraz wodzie.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Źródła i właściwości

Inulina jest polisacharydem wpisującym się do grona substancji pochodzenia roślinnego, a dokładniej większości organizmów należących do rodziny astrowatych. Największa ilość tego złożonego cukru, która wynosi blisko 40%, jest odnotowywana w bulwach cykorii, karczocha, łopianu, mniszka lekarskiego oraz słonecznika bulwiastego zwanego potocznie topinamburem. Oprócz nich, inulina występuje też w bananach, cebuli i czosnku, porach czy szparagach.


Inulina stanowi idealny zamiennik cukru ze względu na bardzo niską kaloryczność, która wynosi prawie 150 kcal w 100 g tej rośliny. Wcześniej wspomnieliśmy o niezwykle delikatnych walorach smakowych, które płyną ze spożywania inuliny. Uwarunkowane jest to prawie 10-krotnie mniejszą zawartością słodyczy niż w zwykłej sacharozie, co argumentuje, dlaczego inulina nie może być stosowana w gastronomii jako zamiennik typowego cukru. Oprócz tego, sacharyd cykoriowy charakteryzuje się właściwościami żelującymi, przez co można go z powodzeniem stosować zamiast tłuszczu

w niektórych produktach spożywczych. Przykładami mogą być wszelkiego rodzaju słodkie kremy czy śmietanki, których konsystencja zostaje dodatkowo podkreślona.


3. Zastosowanie

Powyższe właściwości inuliny pozwalają łatwo przypuścić, że takowy zamiennik tłuszczy będzie zbawienny dla wszystkich osób borykających się

z nadprogramowymi kilogramami czy znajdujących się w trakcie diet odchudzających. Przeszło 1 g cukru inulinowego pozwala na zastąpienie

4 g tłuszczu! Dodatkowo, wspomniana już niska kaloryczność pozwala śmiało włączyć inulinę do swojego jadłospisu jako jeden z podstawowych składników deserów, co pozwoli na łatwiejsze przetrwanie tego trudnego okresu, jakim jest redukcja tkanki tłuszczowej. Co więcej, inulina może być

z powodzeniem stosowana przez osoby mające problemy z układem krążenia, które bardzo często stosują diety ubogie w cukry i tłuszcze.


Inulina posiada jeszcze jedną niezwykle zbawienną cechę w kontekście odchudzania. Przede wszystkim jest polisacharydem, który nie ulega procesowi trawienia w naszym organizmie. Jej cząsteczki są w całości transportowane do jelita grubego, gdzie ulega procesowi fermentacji, co jest niezwykle korzystne dla naszej bakteryjnej mikroflory. Łatwo więc domyślić się, że inulina to jeden ze związków zaliczanych do grona probiotyków. Oznacza to, że systematyczne stosowanie cykoriowego cukru doprowadzi do intensyfikacji pracy jelit, łatwiejszego wypróżniania, ograniczenia wzdęć oraz zaparć, poprawie pH przewodu pokarmowego, a także zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób systemu trawiennego jak np. owrzodzenia, polipy, stany zapalne czy nowotwory.


W kontekście wspomnianych już chorób układu sercowo-naczyniowego, należy dodać, iż inulina stanowi jeden ze sposobów na regulację poziomu cholesterolu we krwi. Dobowa dawka wynosząca prawie 40 g inuliny, pozwoli na wyraźny spadek stężenia LDL oraz szkodliwych trójglicerydów. Oprócz tego, inulina jest zbawiennym środkiem dla osób chorujących na cukrzycę. Przede wszystkim ogranicza i spowalnia tempo wchłaniania cukru z pożywienia, co stanowi skuteczny sposób na obniżenie niezwykle ważnego dla diabetyków indeksu glikemicznego.


Warto też wspomnieć, że inulina powinna znajdować się w diecie osób

z grupy podwyższonego ryzyka zachorowań na osteoporozę – kobiet

w okresie menopauzalnym, osób z wrodzonym ograniczeniem wapnia

w organizmie, czy osób starszych, gdy procesy kościogubne są wyraźnie nasilone. Systematyczna podaż inuliny ma bardzo dobry wpływ na wzrost stężenia cynku, magnezu, wapnia oraz żelaza. Jest to podyktowane obniżeniem pH jelit, co pozwala na znaczną poprawę rozpuszczalności

i wchłaniania soli mineralnych. Można więc śmiało przyjąć, że inulina jest polisacharydem determinującym biodostępność mikroskładników z naszej diety.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!